חרדות טיפול עצמי

כשמדברים על חרדות טיפול עצמי זה משהו שרוב האנשים לא תמיד לוקחים בחשבון.

פעמים רבות אנשים מתמודדים עם חרדות ופחדים בתדירות כה גבוהה, ובעוצמות כה חזקות, עד שהם חייבים לקבל מעט עזרה ראשונה נפשית עד שהם מגיעים לטיפול.

במסגרת מאמר זה אספר לכם קצת על הנושא של חרדות מסוגים שונים, ואתאר בפניכם מספר שיטות טיפול עצמי בחרדה.

שיטות אלה פשוטות וקלות ליישום, אך חשוב לציין שהן טובות בתור עזרה ראשונה נפשית בלבד, עד שפונים לאיש מקצוע.

חרדות טיפול עצמי – למה בכלל טיפול עצמי?

לא אחת קורה שאנשים מתמודדה עם חרדה או פוביה ספציפית, ברמה שזה ממש פוגע באיכות החיים שלהם, אך בתקופה שאין להם בהכרח את המשאבים לפנות לקבלת טיפול מקצועי.

בין אם מדובר על מחסור בכסף, בזמן או במשאבים אחרים, לפעמים אנשים פשוט אינם יכולים להגיע לקבלת טיפול בחרדות מאיש מקצוע.

ולכן בעצם כתבתי את המאמר הזה על חרדות טיפול עצמי, כדי להציג בפני אנשים שמתמודדים עם חרדות ופחדים מספר כלים פשוטים שיעזרו להם להתגבר על חרדה לבד – או לכל הפחות לצמצם את התדירות של תסמיני חרדה.

אילו סוגי חרדות ישנם?

  • חרדה חברתית – אנשים שמתמודדים עם פוביה מאנשים מתקשים להתנהג טבעי בסיטואציות חברתיות. חרדה זו יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון תסמינים כגון חוסר ביטחון עצמי, פחד מהסמקה, פחד מהזעת יתר, גמגום, הימנעות וכיוצא באלה.
  • חרדת מבחנים – פחד ממבחנים יכול להתפתח אצל כל אדם, בכל גיל כמעט, בין אם מדובר על תלמיד מצטיין ובין מדובר על תלמיד גרוע. אנשים עם חרדה ממבחנים חווים בעיות בשינון חומר הלימוד, קשיי ריכוז, מחשבות שליליות, ערך עצמי נמוך ועוד.
  • חרדת נהיגה – ברוב המקרים אנשים מפתחים פחד מנהיגה בעקבות חוויית טראומה שהם חוו בעבר, בין אם בתור נהגים, נוסעים או אפילו מתבוננים מהצד. תסמיני חרדה זו כוללים מחשבות שליליות, זיכרונות פולשניים, הימנעות וכיוצא באלה.
  • חרדת טיסות – למרות שמבחינה סטטיסטית הסיכוי להיקלע לתאונת דרכים גדול בהרבה מהסיכוי להיקלע לתאונת מטוס, אנשים רבים מפתחים פחד מטיסות, בין אם בעקבות צפייה בסרט, קריאת ידיעה בעיתון או חווית טיסה שלילית בעבר.

חרדות טיפול עצמי במגוון שיטות

בתור מטפל NLP עם התמחות בתחום של טיפול בחרדות ופחדים, אני נוהג ללמד את הלקוחות שלי קשת רחבה ומגוונת של כלים לעזרה ראשונה להתמודדות עם חרדות.

יחד עם זאת, כאשר מדובר על חרדות טיפול עצמי מועיל בתור עזרה ראשונית בלבד, על מנת להפחית מתדירות ועוצמת התסמינים.

אם ברצונכם לטפל בחרדה שלכם בצורה היעילה והמהירה ביותר, חשוב שתיפנו לקבלת טיפול בחרדות אצל מטפלי נלפ.

כעת אשתף אתכם במספר טיפים בנושא של חרדות טיפול עצמי, על מנת שתהיה לכם הזדמנות ללמוד מספר כלים שיעזרו לכם להתגבר על פחדים וחרדות.

כלים אלה מגיעים מהעולמות של נלפ, דמיון מודרך, טיפול התנהגותי קוגניטיבי ועוד.

איזה שיטות טיפול עצמי בחרדות יעזרו לכם?

כשמדברים על הנושא של חרדות טיפול עצמי יכול להביא הקלה רבה, כל עוד יודעים לגשת לזה נכון.

אנשים עם חרדות חווים רמות גבוהות של לחץ נפשי, ולכן חשוב להתייחס להיבט הזה.

בנוסף, פעמים רבות חרדות מעוררות גם דפוסי חשיבה שליליים, וזה היבט נוסף שחשוב לקחת בחשבון. כמו גם ה"סרטים" שאנשים מריצים בראש, במעין דמיון מודרך שלילי.

כעת אתאר בפניכם מספר תרגילי טיפול עצמי בחרדה.

הפחתת לחצים

אין ספק כי אנשים שמתמודדים עם חרדות ופחדים חווים רמות גבוהות יותר של סטרס בחיי היום יום שלהם.

לכן, בתור מטפל בחרדות, אחד מהדברים הראשונים שאני מלמד את הלקוחות שמגיעים אליי לקבלת טיפול בחרדה הוא כיצד להפחית סטרס.

בין אם מדובר על תרגילי נשימה להרגעה, מיינדפולנס או תרגילי דמיון מודרך, הכלים האלה עוזרים לאנשים לחוות מעט רוגע שיאזן את כל הסטרס שהם חווים בחיים שלהם.

נשימת 478, לדוגמא, הוא כלי מצוין שעוזר להפחית סטרס.

טיפול עצמי בחרדה על ידי אתגור מחשבות

פעמים רבות חרדות ופחדים מתעוררים – וכמובן גם מתעצמים – בעקבות דפוסי חשיבה שליליים.

לעתים אדם עם חרדה עלול לחשוב מחשבה מסוימת, ומפני שהוא נוטה להאמין למחשבות שלו, הוא פשוט מקבל אותה כמציאות ומגיב אליה בהתאם.

מחשבות שליליות אלה מוסיפות דלק למדורת החרדה, ולכן אחת מהדרכים הכי יעילות בהקשר של חרדות טיפול עצמי זה ללמוד כיצד לשנות דפוסי חשיבה שליליים.

חרדות טיפול עצמי באמצעות NLP

לעולם ה NLP יש כלים רבים לניטרול חרדות, וגם אותם אני מלמד לקוחות שמגיעים אליי לקבלת טיפול בחרדות.

לדוגמא, אנשים עם חרדות נוטים לדמיין תרחישים שליליים, ואחד מאותם תרגילי דמיון מודרך להרגעה שאני מלמד אותם כולל את ההרצה לאחור של התרחיש השלילי, ככה שהמוח שלהם לומד להגיב אליו בצורה אחרת.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »