פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים את הבריאות של האדם.

יש אנשים שמפתחים חרדה מרופא שיניים בכזאת עוצמה, עד שהם נמנעים מביקור אצל רופא שיניים במשך שנים רבות.

אין ספק שגם עבור אנשים שאינם מתמודדים עם חרדה דנטלית ביקור אצל רופא שיניים זה לא הבילוי המועדף עליהם, יחד עם זאת, אנשים שחווים פוביה עוצמתית בהקשר של טיפולי שיניים ממש סובלים זמן רב לפני הביקור אצל רופא שיניים (אם הם בכלל מצליחים ללכת), וכמובן גם בזמן הביקור עצמו.

במאמר זה אספר לכם על התופעה של חרדה מרופאי שיניים, וגם כיצד מתבצע טיפול בפחד מרופא שיניים בעזרת מטפלי נלפ.

סוגים שונים של פחד מרופא שיניים

את התופעה של חרדה דנטלית אפשר לפרק למספר גורמים שונים.

קרוב לוודאי שרוב האנשים שמתמודדים עם דנטופוביה חווים פחד עז בהקשר של יותר מאחד מהגורמים שאפרט כעת, כאשר במקרים קיצוניים יותר של חרדה מרופא שיניים ייתכן שהאדם יחווה את כולם או את רובם בעת ובעונה אחת.

חרדה מרופא שיניים על בסיס כאב

עד יחסית לאחרונה, היה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לבצע חלק ניכר מרפואת השיניים מבלי שהתהליך יהיה כרוך ברמה כזאת או אחרת של כאב.

גם היום, יש תהליכי רפואת שיניים אשר עדיין כרוכים במידה מסוימת של כאב.

בנוסף על כך, עבור רוב האנשים שמתמודדים עם פחד מרופא שיניים, אותו פחד מכאב לרוב איננו מבוסס על כאב ממשי שהם חווים, אלא על ציפייה לחוות כאב.

ציפייה זו גם עלולה לשמש בתור נבואה שמגשימה את עצמה, ולמעשה להגביר את מידת הכאב שהם חווים במהלך הטיפול, אך גם לעורר אצלם רגשות שליליים של פחד, סטרס, חרדה וכיוצא באלה, אשר בהחלט לא יתרמו לחוויה נעימה אצל רופא השיניים.

חרדה מרופא שיניים על בסיס פחד מהרדמה

עבור אנשים מסוימים דנטופוביה ממוקדת בחשש שלהם מפני תהליך ההרדמה המהווה חלק מטיפול אצל רופא שיניים.

תופעה זה של פחד מהרדמה, גם אם מדובר בהרדמה מקומית בלבד, נפוצה בעיקר בקרב אנשים עם דנטופוביה שחוו בעבר טראומות אשר במסגרתן הם נחנקו או התקשו לנשום.

כתוצאה מאותם אירועים טראומטיים, הם פוחדים שבזמן שהם יהיו תחת הרדמה באזור הפה, הם יתקשו לנשום כהלכה או לבלוע כהלכה – וכתוצאה מכך להיחנק.

דנטופוביה על בסיס פחד ממחטים

מחטים מעורר פחד אצל אנשים באופן כללי, לא רק אצל רופא שיניים, אבל כאשר מדובר על רופא שיניים פחד זה רק מתעצם מפני שהוא מתווסף לשאר הגורמים הפחות נעימים הכרוכים בביקור אצל רופאי שיניים.

בנוסף על כך, גם פחד ממחטים כלשעצמו עלול להוביל להימנעות מביקור אצל רופאי שיניים, גם אם האדם שחווה פוביה ממחטים לא פוחד מרופאי שיניים באופן כללי.

פחד מרופא שיניים על בסיס ריחות וצלילים

ביקור אצל רופא שיניים הוא חוויה שממש מציפה את החושים מכל כיוון אפשרי.

ברגע שנכנסים למרפאה של רופא שיניים מריחים את הריחות העזים המוכרים, ולפעמים גם אפשר לשמוע את הצלילים של המכשירים השונים.

עבור אנשים רבים, ריחות וצלילים אלה אינם מהווים תזכורת נעימה, במיוחד עם יש להם טראומה בעקבות ביקורים קודמים אצל רופא שיניים.

למעשה, לאנשים עם פחד מרופא שיניים יש התנייה לחוות רגש של פחד עוצמתי עם כניסתם למרפאה של רופא שיניים.

מדוע אנשים מפתחים פחד מרופא שיניים?

פוביות נפוצות, כגון פחד גבהים או פוביה מחרקים מתפתחות בעיקר בעקבות חוויית עבר טראומטית.

אם גם אתם מתמודדים עם רמה כזאת או אחרת של דנטופוביה, קרוב לוודאי שמתישהו בעבר שלכם חוויתם חוויה שלילית (ואולי אפילו טראומטית) אצל רופא שיניים.

בין אם חוויה זו אירעה בגיל מוקדם ובין אם היא אירעה בגיל מאוחר יותר, החוויה הזאת הותירה בכם רושם כה חזק, עד שאתם כבר לא מסוגלים אפילו לחשוב על ביקור אצל רופאי שיניים.

בנוסף, לפעמים אנשים עלולים לפתח חרדה מרופא שיניים בעקבות צפייה בסרט שבו מציגים רופא שיניים סדיסט, שבעקבותיו נשתלת במוח של האדם המחשבה שיש לו סיבה לפחד מרופא שיניים – וכך נוצרת ממש פוביה מרופא שיניים.

איך מטפל נלפ יעזור לכם להתגבר על פחד מרופא שיניים?

במסגרת טיפול בפחד מרופא שיניים באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך ראשית כל מבררים מהו האירוע (או אירועים) אשר הובילו להתפתחות של חרדה מרופאי שיניים.

כאמור, פוביות בדרך כלל נוצרות בעקבות חוויה טראומטית, ולכן מטפל נלפ יעזור לכם לעקור את הבעיה מהשורש (סליחה על משחק המילים המטופש…), ולנטרל רגשות שליליים בהקשר של רופאי שיניים.

בנוסף, במסגרת טיפול נלפ אתם תרכשו קשת רחבה ומגוונת של כלים למטרת הפחתת לחצים, כגון תרגילי נשימה להרגעה או תרגילי דימיון מודרך.

כלים אלה יעזרו לכם גם לרתום את כוחו של התת מודע שלכם, על ידי תהליכים כמו חזרה מנטאלית, על מנת שתוכלו ליצור בדמיון שלכם את התרחיש החיובי שבסופו של דבר יוביל לפיתוח תגובה חיובית (או לפחות ניטראלית) בהקשר של ביקור אצל רופא שיניים.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »