ארבע תפיסות מוטעות לגבי חרדה חברתית

התופעה של חרדה חברתית כל כך נפוצה בימינו, שקרוב לוודאי שאין אדם שלא מכיר לפחות אדם אחד שמתמודד עם רמה כזו או אחרת של ביישנות או פחד מאנשים.

בין אם אתם חווים חרדה מאנשים בעצמכם, ובין אם אתם מכירים אנשים שמתמודדים עם הפרעת חרדה זו, במסגרת מאמר זה תוכלו למצוא מידע שיעזור לכם להפריך חלק מהתפיסות המקובלות לגבי חרדה חברתית וביישנות.

הפרעת חרדה חברתית היא לא "סתם" פחד קהל

כאשר רוב האנשים חשובים על אדם עם חרדה חברתית, הם מדמיינים מישהו שמגמגם, רועד או מזיע מול אנשים. נכון, אפשר לטעון כי פחד קהל הוא סוג של חרדה חברתית, אבל למעשה חרדה חברתית כוללת מגוון רחב של תסמינים.

לדוגמא, יש אנשים עם חרדה חברתית שהקושי שלהם בא לידי ביטוי ביצירת שיחות חולין, בלהיישיר מבט בזמן שיחה, בשיחות טלפון או אפילו אכילה מול אחרים. למעשה, יש אפילו אנשים עם חרדה חברתית שאין להם שום בעיה לעמוד מול קהל.

פחדים חברתיים אינם מסתכמים רק בפחד להיות מוערך בצורה שלילית

לאנשים יש נטייה לחשוב על חרדה חברתית בתור הפרעה הכוללת פחד ממצבים מביכים, אי יכולת לעמוד בסטנדרטים מסוימים או מצבים בהם החסרונות מוצגים לעיני כל. אבל למעשה יש אנשים שחווים חרדה חברתית בתור קושי לקבל דווקא משוב חיובי או לעמוד במרכז של קבלת תשומת לב חיובית. לדוגמא, לקבל דברי שבח על עבודה שבוצעה היטב, או להיות מועמדים לפרס.

במקרים רבים, דאגה זו מבוססת על חשש שנעשתה טעות כזאת או אחרת, ושבסופו של דבר האדם ייחשף כרמאי. תופעה זו נקראת "תסמונת המתחזה", והיא עלולה לפגוע בביצועים של אנשים או למנוע מהם לנסות מלכתחילה.

דאגות של חרדה חברתית עוסקות גם בעתיד וגם בעבר

כאשר אנחנו חושבים על דאגות, יש לנו נטייה לחשוב על העתיד: אנחנו חוששים לגבי העתיד לבוא. אבל לעתים קרובות אנשים עם חרדה חברתית גם נתקעים עם דפוסי חשיבה שליליים לגבי העבר.

הם משחזרים במחשבות סיטואציות חברתיות שוב ושוב, ובוחנים את ההתנהלות שלהם מכל זווית אפשרית: "מה אם האדם הזה לא אהב אותי?" "מה אם פגעתי בו?" "אולי שעממתי אותו?""

מדובר על הרגל חשיבה שלילי הרסני במיוחד, מפני שלמעשה מדובר על שילוב של דאגה בנוגע לעבר בשילוב עם דאגה לגבי העתיד.

לדוגמא, מחשבה שלילית כמו "מה אם לא מצאתי חן בעיניו?" עלולה להוביל לחשיבה שלילית על העתיד כמו "מה אם תמיד אשאר לבד?"

וכמובן שככל שאנשים מתרגלים חשיבה מסוג זה, ככה הם מתרגלים לבקר את עצמם – וכך הם נעשים חרדתיים יותר לגבי העתיד. וכך אנשים עם חרדה חברתית עלולים להיקלע ללופים של חרטות על העבר ודאגות לגבי העתיד.

לא תמיד קל לראות חרדה חברתית

לרוב האנשים יש תפיסה שאנשים עם חרדה חברתית מסתתרים מהעולם ולא משתתפים בפעילויות חברתיות ושהם נמנעים ממסיבות ומאירועים חברתיים. זה לא נכון.

ראשית, כי חרדה חברתית באה לידי ביטוי בצורות שונות (כפי שצוין קודם לכן), וייתכן שלאדם אין בעיה להשתתף באירוע חברתי מרובה משתתפים, אבל שהוא יחווה קושי לנהל שיחה אינטימית עם אדם אחר.

שנית, למרות שפעמים רבות חרדה חברתית מובילה להימנעות מסיטואציות חברתיות, לעתים הימנעות יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות אחרות חוץ מאשר לא להגיע לאירוע. לדוגמא, ייתכן שאדם יגיע למסיבה, אבל רוב הזמן יבהה בטלפון שלו או יפריז בשתיית אלכוהול.

התנהגויות הימנעות אלה הן אף פעם לא הפתרון, ולמעשה אפשר לומר די בוודאות שככל שאדם עם חרדה חברתית יימנע מהתמודדות עם מצבים מאתגרים, ככה הוא יצטרך להסתמך יותר ויותר על אותן התנהגויות הימנעות.

כתוצאה מכך, ההימנעות מגבירה את עוצמת החרדה, שבתורה מובילה שוב להתנהגות ההימנעות – וחוזר חלילה.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »