סימפטומים של סטרס

בשנים האחרונות נדמה כי סטרס כרוני הוא המצב הטבעי של מרבית בני האדם בעולם המודרני, ולכן סימפטומים של סטרס מלווים רבים מאיתנו.

אך בעוד שאנשים רבים למדו להתנהל עם סטרס ולנסות להתמודד עם לחץ נפשי גבוה – בצורות יעילות יותר ויעילות פחות – אנשים רבים פשוט מנסים להמשיך לסחוב על עצמם עוד ועוד, עד שבסופו של דבר הם מתחילים לחוות סימפטומים של סטרס.

במאמר הבא אתאר בפניכם סימפטומים של סטרס מסוגים שונים, אספר כיצד לחץ נפשי גבוה משפיע על החיים שלנו וגם אתאר בקצרה כיצד אני, בתור מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בחרדות, ניגש לנושא של טיפול בסטרס כרוני.

כיצד סטרס משפיע על איכות החיים שלנו?

בעוד שרוב האנשים נוטים לתאר את החברה המערבית המודרנית בתור שיא ההתפתחות והקידמה האנושיים, מסתבר שהתמונה הגדולה והרחבה מציגה מציאות שהיא מעט מורכבת יותר.

אין כל צל של ספק כי החברה המודרנית, על כל פיתוחיה הטכנולוגיים והתעשייתיים, הביאה עמה קשת רחבה ומגוונת של יתרונות עבור המין האנושי. יחד עם זאת, פעמים רבות החידושים הטכנולוגיים הללו טומנים בחובם חסרונות מובנים עבור אנשים רבים.

כתוצאה מכך, נדמה שהיום חלק הארי של האנושות נמצא במצב של פעילות קדחתנית בלתי פוסקת, בניסיון לתמרן בין קריירה מאתגרת, חיי משפחה, חיים אישיים ועוד אינספור אתגרים אשר מהווים חלק בלתי נפרד מהחיים בעולם המערבי המודרני.

אורח החיים המהיר הזה, אשר נדמה שלפעמים לא משאיר לנו מרווח לנשימה, מותיר אנשים רבים במצב של לחץ נפשי מתמיד – אשר בסופו של דבר, כאשר הוא נחווה בעוצמות גבוהות ולאורך תקופה ארוכה, עלול להפוך למצב של סטרס כרוני, אשר גם מביא עמו סימפטומים של סטרס.

סימפטומים של סטרס – תסמינים גופניים של לחץ נפשי גבוה

סטרס נפשי בא לידי ביטוי בצורות שונות, אך קרוב לוודאי שהצורה הראשונה שיחווה האדם שחווה לחץ נפשי גבוה היא תסמיני לחץ גופניים.

כאשר אדם מוצא את עצמו מול סכנה, בין אם מדובר על סכנה ממשית ובין אם מדובר על סכנה מדומיינת, הגוף מיד עובר – בצורה אוטומטית – למצב "הילחם או ברח".

במסגרת מצב גופני זה, הגוף מקצה משאבים לתהליכים מסוימים בגוף ובמוח ומקנה להם עדיפות על פני תהליכים אחרים, אשר אינם נחשבים כחיוניים במצב של סכנה. הגוף למעשה נכנס למצב שיאפשר לו לברוח מהסכנה או להילחם בה.

בין סימפטומים של סטרס אשר באים ליד ביטוי בגוף ניתן לציין:

  • הפרעות בעיכול (עצירות, או מנגד, שלשולים)
  • עייפות כרונית
  • כאבי שרירים
  • כאב ראש ומיגרנות
  • נדודי שינה
  • סוגים שונים של בעיות עור
  • לחץ בחזה
  • דופק מהיר
  • לחץ דם גבוה

סימפטומים של סטרס – תסמינים קוגניטיביים של לחץ נפשי גבוה

על פי הנחות היסוד של NLP, גוף ונפש הם יחידה אחת, מה שאומר ששינויים במערכת אחת ישפיעו על המערכת השנייה.

פירוש הדבר שאם אדם חושב מחשבות שליליות אוטומטיות, קרוב לוודאי שאותם דפוסים של מחשבות שליליות יעוררו אצל אותו אדם תסמיני לחץ גופניים כגון דופק מהיר, לחץ בחזה, סחרחורת וכיוצא באלה.

מנגד, פעמים רבות תסמיני סטרס גופניים עלולים להשפיע על הצד הקוגניטיבי, ולמעשה להביא לידי מצב שבו האדם מתחיל לחשוב מחשבות שליליות בקצב מסחרר, בין אם אודות התופעה הגופנית שהוא חווה ובין אם אודות אותה סיטואציה אשר עוררה אצלו תגובת חרדה או פחד.

בין סימפטומים של סטרס אשר באים לידי ביטוי בצורה קוגניטיבית, ניתן לציין:

  • דפוסי חשיבה שליליים
  • קול פנימי ביקורתי
  • אמונות מגבילות
  • טעויות חשיבה ("צפיית העתיד", "חשיבת שחור ולבן" וכיוצא באלה)
  • מחשבות שליליות אוטומטיות
  • התמקדות בשלילי (הטייה שלילית)

סימפטומים של סטרס – תסמינים התנהגותיים של לחץ נפשי גבוה

סימפטומים של סטרס לעולם לא באים לידי ביטוי בצורה אחת בלבד, אך ברוב המקרים קרוב לוודאי שתהיה צורת ביטוי אחת אשר תהיה עוצמתית יותר לעומת השאר.

אך אין כל צל של ספק שכאשר מופיעים סימפטומים של סטרס גופניים וקוגניטיביים, הדבר מן הסתם ישפיע בסופו של דבר גם על ההיבט ההתנהגותי של האדם, כך שיהיה ניתן לראות מצדו הפגנת תסמינים התנהגותיים של לחץ נפשי גבוה.

בין סימפטומים של סטרס אשר באים לידי ביטוי בצורה התנהגותית, ניתן לציין:

  • אסטרטגיות התמודדות למטרת הפחתת לחץ (צריכת אלכוהול או סמים, עישון וכיוצא באלה)
  • הימנעות מסיטואציות או טריגרים אשר עלולים לעורר אצל האדם חרדה חברתית או פחד עוצמתי
  • התנהגות תוקפנית
  • מצבי רוח הפכפכים
  • הסתגרות
  • התמכרויות

כיצד ניתן להפחית סטרס בעזרת NLP בשילוב עם דמיון מודרך?

בתור מטפל נלפ, הדבר הראשון שאני עושה עם אדם אשר מתמודד עם סימפטומים של סטרס הוא לנסות להבין יחדיו מתי, איך ולמה האדם החל לחוות תסמינים של לחץ נפשי גבוה.

פעמים רבות אנשים מפתחים סטרס כרוני בעקבות טראומה או מצב אשר הביא עמו חרדה או רגשות שליליים עוצמתיים, לכן מטפלי נלפ רבים בוחרים להתחיל תהליך של טיפול בסטרס על ידי התייחסות לסיבה המקורית שבגללה האדם חווה סטרס כרוני כיום.

על ידי ניטרול רגשות שליליים אשר נלווים לאותם זיכרונות שליליים מאירועים טראומטיים, מפחידים או מלחיצים שהאדם חווה במהלך חייו, הוא זוכה להזדמנות לשחרר את אותם אירועים מהתודעה שלו, ככה שהם לא ימשיכו ללוות אותו ולהציף אותו – מה שמעורר אצלו רגשות שליליים עוצמתיים של פחד, חרדה וכיוצא באלה.

בנוסף על כך, במסגרת טיפול בחרדות באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך, אני תמיד מלמד לקוחות שלי מגוון רחב של שיטות להפחתת לחץ כגון תרגילי נשימה (כגון נשימת 478), דמיון מודרך להרגעה, סוגים שונים של מדיטציות כגון מדיטציית מיינדפולנס ועוד, על מנת שלרשות האדם יעמדו כלים אשר יאפשרו לו להתמודד עם סימפטומים של סטרס בצורה יעילה וזמינה, וזאת במקביל לתהליך עבודה על הסיבה המקורית שבגללה הוא פיתח את אותם תסמיני לחץ מלכתחילה.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »