חרדת בחינות במתמטיקה

עד כמה שזה נשמע מוזר, חרדת בחינות במתמטיקה יכולה לגרום לאנשים מסוימים להיות משותקים מרוב פחד.

בעוד שאנשים רבים חווים רמה מסוימת של לחץ נפשי לפני מבחן חשוב, רוב האנשים מצליחים להתמודד עם מעט לחץ בזמן מבחן, וחלקם מצליחים אפילו למנף אותו לטובתם.

אך כאשר מדובר על מתמטיקה, הסיפור מעט שונה.

אנשים מסוימים ממש מפתחים פחד ממתמטיקה, מה שעלול להפוך חרדת בחינות רגילה לסיוט איום ונורא.

במסגרת מאמר זה אספר לכם על התופעה של חרדת מבחנים באופן כללי, ובפרט על התופעה של פחד ממתמטיקה.

בנוסף, אתאר בפניכם כיצד אני, מטפל NLP עם התמחות בתחום של טיפול בחרדות, יכול לעזור לכם להתגבר על חרדת מתמטיקה.

חרדת בחינות במתמטיקה – כיצד מתפתח פחד ממבחנים?

  • דחיינות – כאשר מדובר על לחץ בלימודים, אחד מהתסמינים הכי נפוצים הוא ללא ספק דחיינות. דחיינות פירושה הימנעות, מה שאומר הקלה בטווח הקצר, אבל סבל גדול יותר בטווח הארוך. כאשר מדובר על חרדת בחינות במתמטיקה, גם במקרה הזה אדם עלול לדחות את התרגול או הלימוד למבחן מרוב חרדה, עד שבסופו של דבר זה מוביל להימנעות של ממש.
  • פחד מכישלון – אין ספק כי ציפיות של אדם משפיעות על הלך הרוח שלו לפני שהוא ניגש למשימה שמצפה לו. לכן, כאשר אדם פוחד מכישלון במשימה מסיבה כזאת או אחרת, הוא כבר מכניס את עצמו למצב של לחץ נפשי גבוה מהרגיל. לדוגמא, אדם שבעבר נכשל במבחן עלול לפתח פחד מכישלון לגבי המבחן הבא, וכתוצאה מכך לפתח ממש חרדה ממבחנים. מדובר למעשה על מעין לופ, כי אדם מפתח פחד מכישלון במבחן, וכתוצאה מכך חרדה ממתמטיקה, מה שגורם לו להימנע ובסופו של דבר להעצים את אותו פחד מכישלון.

חרדת בחינות במתמטיקה – אילו תסמיני חרדה קיימים?

תסמיני חרדת בחינות, בין אם מדובר על פחד ממתמטיקה או מכל מקצוע אחר, באים לידי ביטוי בצורות שונות המשתנות מאדם לאדם.

יש אנשים שחווים תסמינים מתונים של חרדת בחינות, מה שאומר שברוב המקרים הם מצליחים להתגבר על אותם תסמיני חרדה ולהצליח במבחן שלהם.

לעומתם, יש אנשים שיש להם פחד ממתמטיקה בכזאת עוצמה, עד שהם חווים תסמינים משתקים ממש.

מה הם אותם תסמיני חרדה של פחד ממבחן במתמטיקה?

  • תסמיני חרדה רגשיים – כאשר מדובר על תסמני חרדה בעוצמה מתונה יחסית, אנשים יחוו לחץ נפשי גבוה, ערך עצמי נמוך ותחושה כללית של ייאוש. במקרים מורכבים וקיצוניים יותר של פחד ממתמטיקה, אדם יכול לפתח ממש התקפי זעם או אפילו לחוות דיכאון עמוק.
  • תסמיני חרדה גופניים – במסגרת חרדה אדם נכנס למצב של "הילחם או ברח", מה שאומר שהגוף נערך להילחם מסכנה מסוימת או לברוח ממנה. תסמיני חרדה אלה יכולים לכלול הזעת יתר, נשימות מהירות, רעד בגוף, פה יבש, בחילה או מיגרנות.
  • תסמיני חרדה קוגניטיביים – אנשים שמתמודדים עם חרדת בחינות במתמטיקה לרוב יתמודדו גם עם דיבור עצמי שלילי, כמו גם עם מחשבות שליליות אוטומטיות אשר מורכבות ממוטיבים כגון חוסר ביטחון, פחד מכישלון וכיוצא באלה.

חרדת בחינות במתמטיקה – איך טיפול NLP יעזור לכם?

בתור מטפל נלפ שפוגש אנשים רבים שמתמודדים עם חרדות ופחדים מסוגים שונים, יש לי מגוון רחב של כלים שימושיים שיכולים לעזור לאנשים להתגבר על פחד ממתמטיקה, או חרדת מבחנים.

כעת אתאר בפניכם חלק מהמרכיבים שמאפיינים טיפול בחרדת בחינות באמצעות שיטת NLP ודמיון מודרך.

טיפול בפחד ממבחנים על ידי שינוי דפוסי חשיבה

אין כל צל של ספק כי אחד מהדברים המרכזיים שמניעים את ההתנהגות שלנו הן המחשבות שחולפות לנו בראש.

לדוגמא, אם אדם ילמד למבחן ויחשוב שהוא יצליח, הסיכוי שלו להצליח יהיה גדול יותר מזה של אדם שלמד למבחן ובטוח שהוא ייכשל.

במסגרת טיפול בחרדת מבחנים, אני מקפיד ללמד את הלקוחות שלי קשת רחבה ומגוונת של כלים לשינוי מחשבות, על מנת שהם ידעו כיצד לאתגר את אותן מחשבות שליליות אוטומטיות שמונעות מהן לתפקד על הצד הטוב ביותר.

טיפול בחרדת בחינות באמצעות התניה חיובית

בני אדם הם יצורים די אוטומטיים, מה שאומר שאנחנו לומדים כיצד להגיב במהירות לגירויים שונים.

כאשר אדם מתמודד עם חרדה ממבחנים, פירוש הדבר שנוצרה אצלו התניה שלילית בהקשר של מתמטיקה או מבחנים באופן כללי.

כאשר אדם זה מגיע למבחן, הגירוי (הכיתה, דף המבחן עצמו וכו') מיד מעוררים תגובה אוטומטית שלילית (רגשות כמו חרדה, פחד וכיוצא באלה) ומונעים מהאדם להביא את עצמו לידי ביטוי על הצד הטוב ביותר.

במסגרת טיפול בשיטת NLP, אתם תלמדו כיצד לנטרל את אותם טריגרים שליליים, וליצור התניות חדשות וחיוביות יותר בהקשר של מתמטיקה או מבחנים באופן כללי.

התגברות על פחד בחינות באמצעות כוחו של התת מודע

מטפלי נלפ מאמינים כי התת מודע הוא שקובע את התוצאות שאנחנו מקבלים בחיים שלנו, ולכן במסגרת טיפול בחרדת בחינות באמצעות NLP ודמיון מודרך, אתם תזכו בהזדמנות פז לרתום את כוחו של התת מודע שלכם ולמעשה ללמוד כיצד להשתמש בחשיבה ובדמיון שלכם על מנת להצליח בהשגת המטרות שלכם.

 

 

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »