חרדה חברתית טיפול

עבור אנשים עם חרדה חברתית טיפול יכול להיות מהלך שממש משנה את חייהם מקצה לקצה.

אני יודע את זה באופן ממקור ראשון, הן בתור מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בחרדה חברתית, והן בתור אדם שבעבר התמודד בעצמו עם חרדה מאנשים והצליח להתגבר עליה (בעיקר בעזרת תרגילי נלפ, תרגילי דמיון מודרך וכלים מהעולם של פסיכולוגיה חיובית)

במסגרת מאמר זה אספר לכם על דרכים שונות של טיפול בחרדה חברתית, וגם אשתף אתכם במספר טכניקות טיפול עצמי בחרדה חברתית.

בעזרת מסגור מחדש

דיבור עצמי שלילי הוא אחד מאותם תסמיני חרדה חברתית שעלולים ממש לשתק אנשים ולהיכנס למצב של קיפאון.

ובתור אנשים עם פוביה חברתית, יש לכם נטייה לייחס מחשבות שליליות או אמונות מגבילות אל סיטואציות חברתיות, בהתבסס בין היתר על חוויות עבר והנחות שלכם לגבי מה שאתם חושבים שיקרה אם תשתתפו בסיטואציה חברתית.

כאשר מדובר על חרדה חברתית טיפול בעזרת שיטת NLP כרוך בשיטות של מסגור מחדש של דיבור עצמי בדמות מחשבות שליליות, אמונות מגבילות, פרשנויות וכו' ובחירה במחשבות מעצימות יותר.

לדוגמא, אנשים עם פחד מאנשים בדרך כלל חושבים מחשבות שליליות אוטומטיות כגון "כולם ישפטו אותי", מחשבה שאפשר למסגר מחדש בתור "אנשים הם פשוט אנשים, וגם הם מחפשים ליצור חיבור אמיתי, ממש כמוני".

במקום לדמיין את התרחיש הגרוע ביותר שיכול לקרות, אתם יכולים לבחור להתמקד בפוטנציאל אשר טמון באותה סיטואציה שעד כה עוררה אצלכם חרדה או פחד.

אתם יכולים לראות בה הזדמנות לחוות הנאה, ללמוד, לצמוח וליצור חיבור אנושי.

חרדה חברתית טיפול בעזרת דמיון מודרך

המבנה של חרדה מורכב בעיקר מעיסוק בעבר ועיסוק בעתיד.

כלומר, כדי שאדם יחווה תגובת חרדה, הוא בהכרח חייב להיות מנותק מההווה ולמקד את תשומת הלב שלו במה שקרה בעבר או במה שהוא חושב שיקרה בעתיד.

במקרה של חרדה חברתית טיפול כרוך בלא מעט עבודה על נטיות אלה למקד את תשומת הלב באירועי עבר או אירועי עתיד מדומיינים.

למעשה, בכל הנוגע לנושא של טיפול דמיון מודרך, אפשר לומר כי אנשים שיש להם פחד מאנשים כבר משתמשים בדמיון שלהם, אך בצורה שאינה משרתת אותם.

לדוגמא, אדם שמתמודד עם פוביה חברתית ושאמור להשתתף באירוע חברתי כזה או אחר, עשוי להיזכר באירועים מהעבר שלו שבהם הוא הביך את עצמו מול אנשים אחרים, או לדמיין את האירוע החברתי שבו הוא אמור להשתתף כתרחיש הרה אסון שבו הוא מביך את עצמו וסופג ביקורת מאנשים אחרים.

במסגרת טיפול נלפ לאנשים עם פחד מאנשים יש הזדמנות לעבוד עם זיכרונות שליליים, כמו גם לשנות את הסרטים השליליים שהם מריצים בראש לגבי מה שעתיד לקרות.

חרדה חברתית טיפול באמצעות אתגור מחשבות

במסגרת שיטת CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) יש עיסוק רב בנושא של מחשבות שליליות אוטומטיות, הרלוונטיות במיוחד לנושא של חרדה מאנשים, כמו גם להרגל של רומינציה, האופייני מאוד לאנשים עם חרדה חברתית, להם יש נטייה לנתח שוב ושוב את ההתנהגות שלהם ושל אחרים לאחר סיטואציה חברתית.

אחת מהדרכים היעילות להתמודד עם מחשבות שליליות או אמונות מגבילות היא על ידי אתגור שלהן.

רוב האנשים רגילים להתייחס למחשבות שעולות להן בתודעה בתור אמת צרופה, אך בפועל מדובר בפרשנויות גרידא למציאות, אשר מבוססות על חוויות העבר שלנו והאמונות שפיתחנו לאורך השנים לגבי עצמנו, לגבי אנשים אחרים ולגבי העולם שבו אנחנו חיים.

אם תתחילו לאתגר את המחשבות שלכם, ולא לקבל אותן בצורה אוטומטית, אתם תתחילו ליצור מעין מרווח ביניכם לבין המחשבה. מרווח ייצור פער בין המחשבה לרגש שעולה בעקבותיה, ככה שתהיה לכם הזדמנות לעכב מעט את התגובה הרגשית.

בדרך כלל מחשבה שלילית מעוררת רגש שלילי (כמו חרדה או פחד), אבל אם תאתגרו את המחשבות שלכם, או תמסגרו אותן מחדש, יעלה בכם רגש אחר.

מאחר שההתנהגות שלנו מונעת מתוך רגש, בעקבות שינוי מחשבה שלילית למחשבה ניטראלית (או אפילו חיובית), יעלה בכם רגש אחר אשר בתורו יוביל אל התנהגות אחרת.

חרדה חברתית טיפול בחשיפה

כאשר מדובר על טיפול בחרדות ופחדים, לא משנה האם מדובר על טיפול סי בי טי או טיפול נלפ, בשורה התחתונה חלק מתהליך טיפול בחרדה חברתית חייב לכלול חשיפה.

בנוסף על כך שחשיפה היא דרך לבדוק האם טיפול בחרדה אכן הצליח בפועל, טכניקת החשיפה יכולה כשלעצמה לעזור לאדם להתקדם לעבר היעד שלו ולהתגבר על חרדה חברתית.

במסגרת טיפול נלפ בחרדה חברתית, אני מדריך את הלקוחות שלי לעבור טיפול בחשיפה קודם כל בדמיון (בדרך כלל בשילוב עם יצירת עוגן NLP), וזה מכין אותם לחשיפה האמיתית שהם עושים במציאות.

במקרה של חרדה חברתית, ברוב המקרים לא צריך אפילו לבנות סולם חשיפה, מאחר שיש אנשים בכל מקום, ככה שאנשים עם פחד מאנשים נאלצים להיחשף לאנשים על בסיס יום יומי.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »