איך לתרגל דמיון מודרך? – שישה טיפים ליישום תרגילים בדמיון מודרך

במאמר זה תלמדו טיפים שילמדו אתכם איך לתרגל דמיון מודרך.

דמיון מודרך הוא כלי מגוון שמאפשר פיתוח יכולות הרפיה עמוקה, חזרה מנטאלית על התנהגויות רצויות, שינוי דפוסי חשיבה, עבודה עם מטאפורות ועוד.

טיפול בדמיון מודרך נמצא יעיל במיוחד בהקשר של טיפול בחרדות, התמודדות עם פוביות ופחדים, הפחתת לחצים ועוד מגוון רחב של בעיות גופניות ונפשיות.

במסגרת מאמר זה אציג בפניכם מספר טיפים שיאפשרו לכם להפיק את מרב התועלת מהטכניקה הנפלאה שנקראת דימיון מודרך (או "ויזואליזציה").

איך לתרגל דמיון מודרך? תרגול הוא אם כל המיומנויות

כמו כל מיומנות אחרת שאנחנו רוצים ללמוד בחיים, ככל שנחזור על הפעילות לעתים קרובות יותר (ועם הנאה גדולה יותר), ככה יהיה לנו קל יותר לעשות אותה בפעם הבאה.

כך גם עם דימיון מודרך – היכולת שלכם ליהנות מהפעילות של תרגול דמיון מודרך תגדל ככל שתתמידו ותתרגלו בצורה קבועה.

בנוסף על כך, במובן מסוים אפשר לומר כי דמיון מודרך עובד בצורה הפוכה מחומרים ממכרים – ככל שאתם מרבים ליישם תרגילים בדמיון מודרך, ככה אתם צריכים פחות מהם בכדי שהם יעבדו. מה הכוונה?

שאם בתחילת התהליך של תרגול מדיטציות מודרכות נדרשים לכם מספר דקות כדי לחוות הרפיה עמוקה, לאחר מספר תרגולים אתם תשימו לב שאינכם זקוקים ליותר מאשר כמה רגעים בודדים על מנת להתחיל לחוות רגשות חיוביים כגון רוגע, שלווה, מיקוד, שמחה וכיוצא באלה.

איך לתרגל דמיון מודרך? הקפידו על גישה פתוחה ומאפשרת

תרגילי דמיון מודרך עובדים הכי טוב כאשר מבצעים אותם באווירה מאפשרת, רגועה והכי חשוב – לא מאולצת.

במילים אחרות, חשוב שכל תשומת הלב שלכם תהיה ממוקדת בתהליך.

ואתם יכולים להיות רגועים עם הידיעה שפשוט אין אפשרות כזאת שתעשו את זה "לא נכון".

למעשה, החדשות הטובות הן שיש הרבה יותר מדרך אחת ליישם תרגילים בדמיון מודרך. ויותר מכך – הדרך שבה אתם עושים את זה, היא הדרך הטובה ביותר עבורכם.

איך לתרגל דמיון מודרך? תפעילו את כל החושים

כאשר אנשים חושבים על טיפול בדמיון מודרך, בדרך כלל הם חושבים שמדובר על תהליך שהוא חזותי בלבד.

כך נוצר מצב שאנשים מגיעים לפגישה אצל מטפל נלפ, ובזמן תהליך דמיון מודרך הם לא תמיד מצליחים לדמיין את הכול בצורה מוחשית וחיה. או בזמן שאנשים שומעים מדיטציות מודרכות, לפעמים הם עלולים לחוות תסכול מפני שהם לא מצליחים לדמיין את מה שהם מתבקשים לדמיין.

אבל למעשה, במסגרת טיפול NLP ודמיון מודרך, הכוונה בשימוש בדמיון איננה מוגבלת אך ורק לחוש הראייה.

לדוגמא, אם במסגרת דמיון מודרך לחיזוק הביטחון העצמי האדם מתבקש לדמיין את עצמו עם ביטחון עצמי, ייתכן שהוא לא בהכרח יוכל לראות דימוי עצמי חיובי בצורה חיה ומוחשית, אלא יותר ירגיש תחושות של בטחון בגוף שלו. או שאולי הוא ישמע קול פנימי שמעורר אצלו רגשות חיוביים.

בנוסף על כך, תרגילים בדמיון מודרך עובדים על הצד הטוב ביותר כאשר משתמשים בכל החושים על מנת להעצים את החוויה.

למשל, במקרה של תרגיל דמיון מודרך לביטחון עצמי, לראות את מה שתראו בתור אנשים עם ביטחון עצמי גבוה, לשמוע את הקול הפנימי שלכם, לשמוע איך אתם מדברים עם ביטחון, לשמוע איך אנשים אחרים מגיבים אליכם, ובעיקר להרגיש רגשות חיוביים בגוף שלכם. כל זאת על מנת להפוך את החוויה בדמיון לעוצמתית וחיה יותר עבור המוח שלכם.

הסיבה לכך היא מפני שעל מנת שיתבצע תהליך למידה יעיל, סוג של התניה קלאסית, בזמן תרגול דימיון מודרך אתם רוצים לחוות רגשות חיוביים עוצמתיים שיצרבו את הלמידה החדשה בתודעה שלכם.

תרגול דמיון מודרך בעזרת עוגן NLP לתרגול מוצלח יותר

ואם כבר אנחנו מדברים על התניה קלאסית, זאת הזדמנות מצוינת להסביר על כלי נוסף מהעולם של NLP ודמיון מודרך.

הכלי הזה נקרא עוגן (NLP Anchor), והוא מאפשר לקשר בין סימנים חיצוניים או פנימיים לבין תגובה פנימית.

לדוגמא, אם בזמן שאתם מתרגלים מדיטציה – בין אם מדיטציה מודרכת או מדיטציית מיינדפולנס – אתם תקפידו לשבת או לשכב באותו המקום ובאותה התנוחה, ואולי אפילו באותה שעה או בליווי של אותה המוזיקה, אתם תלמדו את מערכת הגוף נפש שלכם לקשר בין התופעות.

פירוש הדבר שבכל פעם שאתם תשבו באותו המקום ובאותה התנוחה, הגוף שלכם אוטומטית יתחיל להתכונן לחוות רגשות חיוביים כמו הרפיה עמוקה, רוגע, שלווה, נינוחות, מיקוד וכיוצא באלה.

ככה תוכלו לתרגל מדיטציות מודרכות בצורה הרבה יותר יעילה וקלה, כי הגוף שלכם יזכור לאן אתם רוצים להגיע וידע לקחת אתכם בדיוק לאתם שאתם צריכים.

חשוב ליישם תרגילים בדמיון מודרך בשעה הנכונה ביום

אם אין לכם הרבה ניסיון בתרגול טכניקות מדיטציה כגון מיינדפולנס, תרגילי דימיון מודרך או תרגילי NLP, קרוב לוודאי שעוד לא הצלחתם לפתח את המיומנות לחוות מצב של הרפיה עמוקה בגוף ובנפש תוך כדי שמירה על מצב של עירנות וצלילות מחשבתית.

לכן, בתור מתחילים, עדיף שתתרגלו בשעות שבהן אתם עדיין עירניים, ולא בשעות הערב המאוחרות או לפני השינה.

אם תהיו עייפים בזמן שתתרגלו טכניקות הרפיה, קרוב לוודאי שאתם פשוט תשקעו בשינה. ייתכן שלפעמים זו תהיה המטרה שלכם, וזה בסדר גמור, בדיוק לשם כך יש טכניקות דמיון מודרך לשינה עמוקה או תרגילי נשימה לפני השינה.

על מנת שתוכלו לצבור ניסיון בצורה היעילה ביותר, מומלץ שתתרגלו דבר ראשון על הבוקר, או אולי בזמן הפסקת הצהריים. אם בכל זאת קשה לכם לשמור על עירנות, אתם יכולים לנסות לתרגל מדיטציות מודרכות עם עיניים חצי פקוחות.

בנוסף, לפחות בהתחלה מומלץ שלא תיישמו תרגילי הרפיה במיטה, מפני שהיא מקושרת לשינה (אגב עוגן NLP). עדיף שתמצאו מקום ניטראלי, שתשבו זקוף ותיצרו עוגן בין המקום לבין תחושות של הרפיה עמוקה.

אל תילחמו במחשבות סוררות

הרבה פעמים כאשר אנשים חושבים על תרגול מדיטציה, נדמה להם שמי שמתרגל מדיטציות חווה ריק מחשבתי מוחלט. שהתודעה שלו מתרוקנת ממחשבות לגמרי.

אלא אם כן מדובר על נזיר שמתבודד בהרים ומבלה את מרבית שעותיו בתרגול מדיטציה, קרוב לוודאי שתופעת הלוואי הזאת של תרגול מדיטציה נדירה ביותר.

לכן גם אם בעודכם חווים הרפיה עמוקה בזמן תרגול דמיון מודרך לרגיעה, לדוגמא, אתם תמצאו את עצמכם נודדים עם מחשבות שלא קשורות לתהליך, חשוב מאוד שלא תיאבקו בהן. אם תנסו להילחם בהן, הן רק יתעצמו בתודעה שלכם. במקום זאת, תקבלו את זה שטבעי שהמחשבות שלכם ינדדו מפעם בפעם, ובכל פעם שאתם שמים לב שהמחשבות שלכם נודדות, פשוט תתבוננו בזה ותחזרו להתמקד בתהליך.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »