עוגן נלפ ליצירת תחושת ביטחון עצמי

עוגן נלפ הוא כלי שימושי ויעיל אם ברצונכם ללמוד לשנות רגשות שליליים.

במסגרת שיטת NLP, טכניקת עיגון (Anchoring) זהה לטכניקה של התניה קלאסית שפותחה בידי איוואן פבלוב, שהשתמש בה על מנת לקשר בין צלצול בפעמון לפעולת ההאכלה של כלבים.

לאחר מספר חזרות, הכלבים מהר מאוד למדו לקשר בין צלצול בפעמון לקבלת אוכל. הם למדו את זה בכזאת יסודיות, שכאשר היו מצלצלים בפעמון מבלי לתת להם אוכל, הם היו מתחילים לרייר באופן אוטומטי.

פבלוב הבחין כי תגובת הפקת הרוק נוצרה בצורה אוטומטית בתגובה לגירוי מסוים, ושהיא לא הייתה נתונה לשליטה מודעת. הוא טען כי הפקת הרוק הייתה תגובה נלמדת, ושהכלבים הגיבו לצלצול הפעמון, אותו הם למדו לקשר עם הגשת האוכל.

עוגנים אינם נוצרים רק באמצעות צלילים. אתם בוודאי מכירים את החוויה שריח של אוכל מסוים פתאום מחזיר אתכם לתקופה בחיים עליה לא חשבתם זמן רב. או שאיזשהו מראה מעורר אצלכם רגשות חיוביים שמציפים אתכם כמו משום מקום.

כאשר המצב הרגשי לא חזק מספיק, יש לחזור על תהליך העיגון מספר פעמים. אך אם מדובר על רגשות עוצמתיים מספיק ותזמון מדויק, ניתן ליצור עוגן באמצעות חזרה אחת בלבד. הפעלת העוגן שוב ושוב תיצור הרגל שיופעל בצורה לא מודעת בעת הצורך.

עוגנים נוצרים תמיד – באופן מודע ולא מודע

ייתכן שאינכם מודעים לכך שאתם יוצרים עוגנים על בסיס יום יומי. לדוגמא, ייתכן שאתם מקשרים בין טון דיבור מסוים לבין דחייה.

אולי אתם מקשרים בין טפיחה על הכתף מהבוס שלכם לבין רגשות של ביטחון עצמי או גאווה. בזמן שאתם משוחחים עם אדם שמעניין אתכם באופן רומנטי, ייתכן שאתם מקשרים בין הריח שלו לתחושה של התרגשות.

אולי יצרתם קישור בין שיר מסוים ששמעתם ברדיו לנשיקה עוצמתית במיוחד, כך שבכל פעם שאתם שומעים את השיר, אתם חווים רגשות חיוביים.

עוגן נלפ יכול לעזור לכם להתחבר מחדש אל משאבים פנימיים כמו רגשות חיוביים, אמונות מעצימות, ביטחון עצמי, מוטיבציה ועוד. תדמיינו איך זה ישפיע על היבטים שונים בחיים שלכם, אם תוכלו להתחבר אל רגשות חיוביים בצורה קלה ויעילה, בדיוק ברגע שבו אתם זקוקים להם?

איך ליצור עוגן נלפ?

אתם יכולים לבצע תרגיל נלפ זה בעיניים פקוחות או עצומות.

אני באופן אישי מעדיף לבצע תרגילים לחיזוק הביטחון העצמי בעיניים עצומות, כי זה מאפשר לי להיות מרוכז יותר בעולם הפנימי שלי ולהתחבר אל רגשות חיוביים בצורה עמוקה יותר.

להלן השלבים שיאפשרו לכם להתחבר אל רגשות של ביטחון עצמי, מוטיבציה, התלהבות או כל רגש אחר שיכול לעזור לכם בסיטואציות שונות.

  1. תבחרו רגש חיובי שאתם רוצים שיהיה נגיש לכם באמצעות עוגן נלפ. לדוגמא, ביטחון עצמי
  2. תבחרו עוגן שתפעילו כדי להתחבר לתחושה של ביטחון עצמי. לדוגמא, אתם יכולים להצמיד את האגודל והאצבע המורה. אתם יכולים לומר לעצמכם מילת קוד בתוך הראש. אתם יכולים לראות בדמיון דימוי עצמי חיובי ואידיאלי שלכם. תבחרו עוגן שיהיה לכם קל ונוח להפעיל בכל סיטואציה.
  3. תיזכרו בסיטואציה שבה הייתם בשיא שלכם, שבה הרגשתם ביטחון עצמי גבוה, שהייתם מחוברים לעצמכם, שהרגשתם פרץ של אנרגיה חיובית. אם אתם לא מצליחים למצוא זיכרון עם רגשות חיוביים של ביטחון עצמי, אתם יכולים לדמיין סיטואציה שבהם את מרגישים ביטחון עצמי.
  4. תקדישו מספר רגעים כדי לחוות רגשות של ביטחון עצמי גבוה ולהעצים אותם. מה אתם רואים? מה אתם שומעים? מה אתם מרגישים בקול? תשתמשו בכל החושים כדי להעצים את החוויה ואת התחושה
  5. בזמן שאתם מרגישים שהרגשות מתעצמים, תפעילו את העוגן שבחרתם ברגע שאתם מרגישים שהרגשות מתקרבים לשיא שלהם
  6. תשחררו את העוגן בזמן שהזיכרון מתחיל להתפוגג.
  7. תפקחו את העיניים ותעשו משהו להסחת הדעת שלכם. לדוגמא, תספרו מעשר עד אפס, תגידו את מספר הטלפון שלכם מהסוף להתחלה, כל מה שיעזור לכם לנטרל את הרגשות שלכם.
  8. תחזרו על השלבים 3-7. בכל פעם שאתם עושים את זה, אתם יכולים לבחור זיכרון חיובי אחר שבו הרגשתם ביטחון עצמי ולעגן את התחושה הטובה. ככל שתחזרו על זה יותר, ככה העוגן יהיה חזק יותר.
  9. לאחר שסיימתם מספר חזרות, תפעילו את העוגן ותשימו לב לתחושות שעולות בגוף. אם אתם מרוצים מעוצמת התחושות, תמשיכו לשלב הבא. אם לא, תמשיכו להעצים את העוגן עד שתהיו מרוצים.
  10. תחשבו על סיטואציה עתידית שבה אתם רוצים להרגיש ביטחון עצמי גבוה. בזמן שאתם מדמיינים את הסיטואציה, תפעילו את העוגן למשך מספר שניות, ככה שתיצרו קשר בין הסיטואציה לתחושה של ביטחון עצמי גבוה. תחזרו על זה במשך מספר ימים עד לסיטואציה עצמה.
  11. כאשר אתם בסיטואציה עצמה או מספר רגעים לפני כן, תפעילו את העוגן ותנו לתחושות הטובות למלא אתכם.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »