איך דיבור עצמי משפיע עלינו

דיבור עצמי הוא אחד מהדברים שהכי משפיעים על ההרגשה שלנו – אותו קול פנימי שבו אנחנו משתמשים כשאנחנו מדברים עם עצמנו.

אנשים מדברים לעצמם בדרכים שונות ומשונות, אבל לא כל הדרכים יובילו אתכם לפתח ביטחון עצמי, אמונה עצמית או מוטיבציה.

במסגרת מאמר זה, אספר לכם כיצד דיבור עצמי משפיע עלינו.

דיבור עצמי כפס קול של החיים שלנו

תדמיינו מה היה קורה אם הייתה לכם בתוך הראש מערכת סטריאו פרטית שמנגנת דברים במיוחד בשבילכם.

אם הייתם מנגנים דיסק ושומעים קול בכייני ומדכא, שכל הזמן מתאר את הכישלונות שהיו לכם, או מתלונן עד כמה החיים קשים, הייתם מרגישים די גרוע, נכון?

וכנראה שגם הייתם רוצים להיפטר מהדיסק ולזרוק אותו?

ואם, מנגד, הייתם יכולים לשים דיסק שינגן קול חמים ומלטף שמזכיר לכם את כל הדברים החיוביים שעשיתם בחיים, את הדברים שמשמחים אתכם וגורמים לכם לחוות הכרת תודה, המטרות והחלומות שלכם, נכון שזה היה גורם לכם להרגיש פשוט נפלא?

וכנראה שגם הייתם רוצים להקשיב לו לעתים קרובות, ואולי אפילו להגביר אותו מעט לעוצמה המתאימה עבורכם ולהרגיש אותו מהדהד ברחבי הגוף שלכם?

נכון שזה היה עוזר לכם לשפר את איכות החיים שלכם?

אז זה בדיוק מה שאלמד אתכם במאמר הזה. בסוף קריאת המאמר, אתם תדעו לקחת את הקול הפנימי שלכם ולהשתמש בו בצורה חיובית כך שתוכלו לכוון אותו למחשבות חיוביות ומעצימות יותר.

איך לשנות דיבור עצמי שלילי?

לאנשים רבים, במיוחד כאלה שמתמודדים עם חרדות, יש דיבור עצמי שלילי שכל הזמן מציק להם. מדובר על דיאלוג פנימי שלעתים קרובות מבא אותם, יורד עליהם ומסב את תשומת לבם לדברים השליליים בחיים. כתוצאה מכך, לאנשים קשה להתקםד, אם הם לא מתגברים על הקול הפנימי שלהם לפני כן.

דיבור עצמי שלילי יכול ליצור נבואה שמגשימה את עצמה כאשר אנחנו מניחים לקול לשלוט בעולם הפנימי שלנו – וכתוצאה מכך בעולם החיצוני שלנו. לעתים קרובות אנשים חווים קול פנימי שלילי שמניא אותם מלעשות משהו.

ואחר כך, אפילו אם הם מנסים לעשות מעשהו נכשלים, אותו קול ביקורתי יורד עליהם בלי סוף. מה שרק מעצים את אותה אמונה מגבילה שהם אינם מסוגלים להשיג את המטרה שלהם.

אחר כך אותו דיבור עצמי מתחזק ונעשה אפילו שלילי יותר בפעם הבאה שאנחנו רוצים לעשות מעשה על מנת לצאת מאזור הנוחות.

אז איך אפשר לשים קץ למעגל הקסמים הזה?

ראשית כל, חשוב לזהות את המאפיינים של אותו שיח פנימי שלילי ולפתח אליו מודעות. לאחר שתזהו למאפיינים הספציפיים של הדיבור העצמי השלילי שלכם, יהיה לכם קל יותר לשנות אותם וכתוצאה מכך לשנות את הקול.

  • למי שייך הקול שמותח עליכם ביקורת?
  • מאיזה כיוון הקול מגיע?
  • באיזו עוצמה אתם שומעים את הקול?
  • האם הקול חוזר על אותו המסר שוב ושוב?
  • האם הקול מדבר בקצב איטי או מהיר?
  • מה הגוון של הקול?

עכשיו, כאשר אתם מודעים לקול יותר מלפני כן, אתם יכולים להתחיל לשנות את המאפיינים שלו.

שינוי המאפיינים של הדיבור העצמי שלכם

לפעמים דיבור עצמי שלילי הוא הקול של אחד ההורים. לפעמים דיבור עצמי שלילי נשמע בקול שלכם.

מה יקרה אם תיקחו את הקול הזה, ותשנו אותו כך שהוא יישמע כמו הקול של מיקי מאוס? מה יקרה אם תשנו את הקול לקול של דמות מסרט מצויר? מה יקרה אם תשנו את הקול ככה שהוא יגיד את אותו הדבר, רק בקול של ליצן?

גם אם זה נשמע לכם מוזר, לעולם לא תדעו אם לא תנסו בעצמכם. ויכול להיות שתופתעו מאוד מהמירות שבה קול פנימי שפעם הציק לכם ועורר אצלכם רגשות שליליים פתאום נעשה ניטראלי, לאחר שאתם הופכים אותו לקול של ליצן.

מה יקרה אם תשנה את המיקום שממנו הקול מגיע? תשימו לב איזה שינוי זה יוצר עבורכם. תעבירו את הקול למקומות שונים ולמרחקים שונים, ותבדקו איך זה משפיע על התגובה שלכם.

מה קורה אם אתם מדמיינים שיש לכם כפתור לשליטה בעוצמת הקול, ואתם מנמיכים אותו עד כדי כך שאתם בקושי יכולים לשמוע אותו? ברוב המקרים, ככל שהקול יהיה חלש יותר, ככה ההשפעה שלו תהיה חלשה יותר.

מה קורה אם אתם מגבירים את המהירות של הקול, ככה שהוא כל כך מהיר עד שאתם בקושי מצליחים להבין את משמעות המילים? מה קורה אם אתם מאטים את הקול עד כדי כדי שהמילים נשמעות ממש ארווווווווכווווווות ומעוווווותוווווווות?

כל השינויים האלה מעניקים לכם שליטה רבה יותר בקול הפנימי שלכם, וכתוצאה מכך ברגשות שאתם חווים על בסיס יום יומי.

העצמת דיבור עצמי חיובי

את כל מה שעשינו כדי לשנות דיבור עצמי שלילי, אנחנו נעשה שוב רק הפוך בשביל להעצים קול חיובי פנימי. יש מספר דברים שאפשר לעשות כדי לחזק קול פנימי חיובי.

כאשר אתם שומעים מילים חיוביות ומעודדות בתוך הראש שלכם, תעצרו רגע ותודו לעצמכם. ברגע שאתם מתחילים לומר לעצמכם דברים חיוביים בתוך הראש, חשוב שתחזקו את ההתנהגות. ככל שתיתנו לעצמכם חיזוקים על התנהגויות רצויות, כך יהיה לכם קל יותר להטמיע אותם ולהפוך אותם לדפוס התנהגות אוטומטי.

הקול הפנימי החיובי האידיאלי הוא הקול שלכם. הסיבה לכך היא שאתם היחידים שמנהלים את החיים שלכם ומקבלים את ההחלטות שלכם. אם השיח הפנימי שלכם מתבצע בקול של מישהו אחר, אתם למעשה מוותרים על הכוח שלכם ומפקידים אותו בידי אותם אדם.

מפני שאתם אלה שמנהלים את המוח ואת החיים שלכם, תקחו את השליטה בחזרה לידיים שלכם ותהפוך את השיח הפנימי שלכם לקול שלכם ושלכם בלבד. פשוט תחליפו את הקול הסמכותי בחיים שלכם בקול האישי שלכם, תוך כדי שאתם מעניקים לו את אותם המאפיינים.

תאפשרו לעצמכם לשמוע את הקול החיובי הזה מהדהד בתוככם.

תאפשרו לו להתפשט לכל החלקים בגוף שלכם. בכל פעם שאתם שומעים את הקול הפנימי החיובי, תגבירו את העוצמה שלו. ככל שעוצמת הקול הפנימי תהיה חזקה יותר, ככה ההשפעה שלו עליכם תהיה חזקה יותר. חשוב שתערכו ניסויים ותבדקו מהי העוצמה הנכונה עבורכם.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »