תרגיל בדמיון מודרך – איך לנטרל רגשות שליליים?

במסגרת מאמר זה אציג בפניכם תרגיל בדמיון מודרך שיעזור לכם לנטרל רגשות שליליים.

בכל פעם שאתם נזכרים באירוע מהעבר, אתם זוכרים אותו בצורה מעט שונה.

ברוב המקרים, רגשות שליליים שנלוו לאירוע ולזיכרון מאבדים מעוצמתם ככל שהזמן עובר. אבל כפי שבוודאי שמתם לב, יש זיכרונות שליליים במיוחד שממשיכים לעצבן או לדכא אתכם, במיוחד אם מדובר באירוע שנתפס בעיניכם כלא הוגן או בחוויה שגרמה לכם מבוכה.

יש בכם חלק שרוצה להתייחס לאירוע השלילי בהיגיון, אך חלק אחר בכם פשוט לא רוצה להרפות מהעבר.

בכל פעם שאתם חושבים על האירוע, אתם חווים רגשות שליליים שממשיכים להפריע לכם. אחת מהדרכים שיאפשרו לכן להשאיר את אותו זיכרון שלילי מאחור היא להפריד בין הזיכרון שלכם את האירוע לאותו רגש שלילי שנלווה אליו באמצעות תרגול בדמיון מודרך.

טיפ: אם אתם חווים זיכרון שעדיין מעורר בכם רגש שלילי, אתם יכולים ליצור בדמיון שלכם מרחק מהזיכרון. תדמיינו את האירוע כמשהו שקרה לפני זמן רב. תראו אותו כתמונה רחוקה, קטנה ובשחור ולבן. ללא שום רגש.

כיצד להתגבר על רגשות שליליים מזכרונות שממשיכים לרדוף אתכם באמצעות תרגיל בדמיון מודרך?

1. תיזכרו באירוע: איזה אירוע שלילי ממשיך לרדוף אתכם ומעורר אצלכם רגשות שליליים?

בתור דוגמא, ניקח את המקרה של רונית, שחוותה לחץ ממבחן נהיגה ונכשלה וכתוצאה מכך נכשלה שש פעמים. במקרה שלה, האירוע היה הכישלון במבחן הנהיגה שלה, עקב חרדת נהיגה בכבישים מהירים.

2. תשחזרו הזיכרון: מה אתם זוכרים מאותו אירוע?

במקרה שלרונית, הזיכרון מורכב מהפגישה עם הבוחן והכניסה למכונית.

3. תעריכו את הרגש שלכם: אילו רגשות שליליים אתם מרגישים בעודכם חווים את הזיכרון הזה? בסולם מאחת (הכי חלש) עד עשר (הכי חזק), מה העוצמה של אותו רגש שלילי?

רונית חוותה רגשות שליליים של חרדה ולחץ, אותם היא הרגישה בבטן, ודירגה את עוצמתם בשמונה מתוך עשר.

4. תפיקו את הלמידה: איזו תובנה אתם יכולים לקחת מהזיכרון, שיאפשר לכם לקבל תוצאה אחרת בעתיד?

התובנה של רונית הייתה שכדאי לה ללמוד טכניקות להפחתת לחצים, כגון נשימות עמוקות או דמיון מודרך לביטחון עצמי, על מנת שהיא תוכל לחוות רוגע, ביטחון עצמי ושלווה לפני תחילת המבחן.

5. תחליטו על פעולה: איזו פעולה אתם יכולים לנקוט על בסיס הלמידה החדשה?

הפעולה של רונית הייתה לגבש לוח זמנים לתרגול נשימות עמוקות, דמיון מודרך וטכניקות מדיטציה, כך שלמבחן הבא היא כבר תגיע מוכנה.

בעודכם מתרגלים תרגיל בדמיון מודרך מסוג זה, אתם תגלו שתוכלו להפיק מהזיכרון למידה ולקחת את התובנה יחד אתכם לעתיד, תוך כדי שאתם מפחיתים מעוצמת הרגשות השליליים.

 

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »