עובדות על פחדים

אם אתם מתמודדים עם פחדים וחרדות, חשוב שתכירו את הנושא, ולכן במאמר זה אציג בפניכם עובדות על פחדים וחרדות.

פחד עלול להיות לא נעים ובמקרים מסוימים אפילו משתק.

אך בעוד שרוב האנשים היו רוצים להעלים כל תחושת פחד (בטח אם מדובר על פוביה), קרוב לוודאי שזה הדבר האחרון שכדאי שיקרה.

למעשה, הסרת כל פחד משולה לניתוק מערכת האזעקה מהבית, רק פני שלפעמים היא מפיקה רעשים מעצבנים.

במסגרת מאמר זה, אשתף אתכם במספר עובדות על פחד, כך שתוכלו להבין טוב יותר עם מה אתם מתמודדים וגם כיצד פחד למעשה נועד לעזור לשרוד.

עובדות על פחדים – מה ההבדל בין פחד לפוביה?

קרוב לוודאי שאם רוב האנשים ייתקלו בעכביש גדול ושעיר או ייאלצו לטפס על סולם גבוה, הם יחוו מעט בהלה או חרדה, ומידה מסוימת של פחד.

אבל אם הם חווים מעט רגשות שליליים של חרדה או פחד בתגובה לסיטואציות או פעולות אלה, האם פירוש הדבר שיש להם פחד גבהים או פוביה מעכבישים?

מאחר שבמאמר זה אנחנו עוסקים בנושא של עובדות על פחדים, בתור התחלה אני רוצה להדגיש שבעוד שתגובת פחדה עלולה להיות לא נעימה במיוחד, ושגם רמה נמוכה של חרדה עלולה להיות מעט מלחיצה, מדובר למעשה בתגובות רגשיות תקינות למה שנתפס כמסוכן – בין אם הוא באמת מסוכן ובין אם לא.

כאשר מדובר על פוביה ספציפית, לעומת זאת, מדובר על פחד עוצמתי מפני אובייקטים או סיטואציות.

לדוגמא, אדם שמתמודד עם פחד מעכבישים יעשה הכול על מנת להימנע ממפגש עם עכביש, ברמה כזאת שזה ממש עלול לשבש את חייו.

בסיכומו של דבר, כאשר מדובר על עובדות על פחדים, חשוב ביותר להבדיל בין תגובת פחד רגילה לבין תגובת פוביה שלה עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת.

עובדות על פחדים – כמה פוביות נפוצות יש?

יש שטוענים כי בני אדם הם במובן מסוים מכונות למידה משומנות היטב.

בני אדם יכולים ללמוד לפתח כל התמכרות וכל פחד שאתם יכולים לעלות על דעתכם, בין אם אתם יכולים למצוא בהם היגיון ובין אם הם ייראו לכם משוללי כל היגיון.

מאחר שפעמים רבות פחד או פוביה נוצרים בעקבות התנייה חזקה (על בסיס חשיפה בליווי רגש עוצמתי), בני אדם יכולים ללמוד לפתח פחד מפני כל דבר – עד לרמה של פוביה של ממש!

לכן, אם אתם מתעניינים בנושא של עובדות על פחדים, בטח יעניין אתכם לדעת שיש יותר מארבע מאות פוביות נפוצות ידועות.

זה לא אומר, כמובן, שכל אחת ואחת מאותן ארבע מאות פוביות נפוצות תהיה נפוצה במידה שווה, מאחר שיש פוביות נפוצות מאוד, כמו פחד גבהים או פחד מכלבים, ויש פחדים או חרדות מעט פחות נפוצים, כמו במקרה של פחד מליצנים או פחד מהסמקה.

עובדות על פחד – פוביות חדשות וישנות

עד כמה שזה אולי יישמע קצת מוזר, יש פוביות שמלוות את בני האדם משחר ההיסטוריה, ולעומתן יש גם לא מעט פוביות חדשות, כאלה שהתהוו רק בשנים האחרונות.

לדוגמא, קרוב לוודאי כי פחד גבהים או פחד מחרקים אלה שתי דוגמאות של פוביה ספציפית שקיימות מאז שבני אדם קיימים, ככל הנראה.

לעומת זאת, נומופוביה (פחד להיתקע בלי גישה לטלפון) זו פוביה שהולכת וצוברת פופולאריות רק בשנים האחרונות.

אדם שמתמודד עם נומופוביה עלול לחוות חרדה עוצמתית ביותר אם אין לו קליטה בטלפון, אם נגמרת לו הסוללה בטלפון או אם הטלפון לא נמצא בהישג ידו או בטווח ראייה.

אותו אדם חווה רגשות שליליים עוצמתיים אלה כשם שחווה אותם אדם שמתמודד עם פחד מחתולים או פחד מג'וקים.

עובדות על פחד – פחדים שומרים עלינו

עד כמה שאולי יהיה לכם קשה לעכל את העובדה הזאת, במיוחד אם אתם בעצמכם מתמודדים עם פוביה ספציפית (כמו פחד ממעליות, פחד מהסמקה, פחד מחתולים וכיוצא באלה), בשורה התחתונה מנגנון הפחד התפתח על מנת לעזור לנו לשרוד בצורה יעילה יותר.

למעשה, פחד הוא תגובה טבעית וביולוגית שכל אדם חווה.

פחד הוא סימן שאנחנו מקבלים ממערכת הגוף והנפש שלנו, שנועד להתריע בפנינו על סכנה במטרה שנשמור ממנה מרחק או נתכונן להתמודדות איתה.

יחד עם זאת, כפי שציינתי באחד מהסעיפים הקודמים בנושא של עובדות על פחדים, יש הבדל משמעותי בין פחד תקין לבין פוביה.

אנשים שחווים פחד רגיל יחוו רגש שלילי של פחד או חרדה בזמן שהם נחשפים לאובייקט או פעילות מסוימים, נגיד ג'וק או מקום גבוה, ולעומתם אנשים שמתמודדים עם פוביה של ממש יחוו רגש שלילי עוצמתי במידה שממש תשתק אותה – ובנוסף על כך אנשים אלה גם נמנעים מבעוד מועד מסיטואציות שעלולות לעורר את החרדה שלהם.

טיפול בפחדים בעזרת מטפל NLP

אם אתם מתמודדים עם פוביה ספציפית שמשפיעה על איכות החיים שלכם לרעה, אתם יכולים לפנות לקבלת טיפול בפוביה שלכם אצל מטפלי NLP.

במסגרת טיפול בחרדה באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך תהיה לכם הזדמנות לעקור את אותן פוביות או חרדות מהשורש, ועל ידי כך לפתח תגובה חדשה ויעילה יותר לאותם גורמים שבעבר עוררו אצלכם פחד או חרדה.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

פחד ממחטים

פחד ממחטים מאפיין, לפחות ברמה מסוימת, את רוב האנשים. אף אחד לא נהנה לקבל זריקה או לעבור בדיקת דם, אבל רוב האנשים מצליחים להתגבר על

לכתבה המלאה »

חרדה מטיסות

בעוד שנדיר למצוא אנשים עם אבחנה קלינית של אוויופוביה, או חרדה מטיסות, ממש לא נדיר למצוא אנשים שעבורם חוויית הטיסה היא לא בדיוק החוויה האהובה

לכתבה המלאה »

עובדות על פחדים

אם אתם מתמודדים עם פחדים וחרדות, חשוב שתכירו את הנושא, ולכן במאמר זה אציג בפניכם עובדות על פחדים וחרדות. פחד עלול להיות לא נעים ובמקרים

לכתבה המלאה »

פוביה מאנשים

פוביה מאנשים, או בשמה הנוסף חרדה חברתית, היא תופעה נפוצה למדי בימינו. למעשה, קרוב לוודאי שתופתעו לגלות שאפילו בסביבה שלכם כנראה שתוכלו למצוא יותר אנשים

לכתבה המלאה »

איך מתגברים על פחד

בתקופה רוויית חרדות ופחדים כשלנו, אנשים רבים שואלים את עצמם איך מתגברים על פחד? ובצדק, כי פוביות נפוצות וסוגים שונים של חרדות עלולים להשפיע במידה

לכתבה המלאה »

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »