ניקוי מחשבות שליליות

בתור מטפל נלפ שיוצא לו לטפל בחרדות ובפוביות, אני מלמד לקוחות טכניקות של ניקוי מחשבות שליליות, מאחר שלא אחת קורה שאני פוגש אנשים אשר מתמודדים עם מחשבות שליליות אוטומטיות או אמונות מגבילות אשר מלוות אותם מדי יום ביומו.

 מחשבות שליליות אלה מעוררות רגשות שליליים, אשר בתורם מעצימים את אותן מחשבות שליליות וכך נוצר מעין מעגל קסמים שקשה מאוד לצאת ממנו.

כאשר אני עוזר לאנשים לטפל בחרדה שלהם, חלק מהתהליך כולל ניקוי מחשבות שליליות, בין אם באמצעות תהליכי נלפ ודמיון מודרך שאני מעביר אותם, ובין אם באמצעות כלים למטרת ניקוי מחשבות שליליות שאני מלמד אותם (כגון מדיטציית מיינדפולנס).

במאמר זה תוכלו לקרוא על מספר דרכי ניקוי מחשבות שליליות, ולהתחיל ליישם אותן ממש בתום קריאת המאמר.

ניקוי מחשבות שליליות מהשורש באמצעות שחרור טראומות

בתור מטפל נלפ עם ניסיון והתמחות בנישה של טיפול בחרדות, יוצא לי לפגוש לא מעט אנשים אשר מתמודדים עם מחשבות שליליות אוטומטיות או אמונות מגבילות, אשר מחפשים אחר דרך שתאפשר להם לבצע ניקוי מחשבות שליליות בצורה מהירה ויעילה.

בעוד שאין ספק כי שיטת NLP אכן מציעה לאנשים אלה לא מעט טכניקות וכלים שימושיים בהקשר של שינוי דפוסי חשיבה שליליים, בעיני הדרך הטובה, היעילה והיסודית ביותר לשנות דפוסי חשיבה היא על ידי טיפול בשורש.

אם אדם חווה איזושהי טראומה או אירוע שלילי עוצמתי אחר אשר הותיר את חותמו השלילי בתודעה שלו, לא משנה כמה אותו אדם ינסה לשנות דפוסי חשיבה שליליים באמצעות אתגור מחשבות, מציאת מחשבות חלופיות או כל טכניקה אחרת (בין אם של שיטת NLP ובין אם של שיטת CBT, טיפול קוגניטיבי התנהגותי), כל זמן שהוא לא מטפל בסיבה המקורית אשר בגללה הוא החל בכלל לפתח דפוסי חשיבה שליליים ולגבש אמונות מגבילות לגבי עצמו ולגבי העולם, לא ייתכן תהליך יסודי ויעיל של ניקוי מחשבות שליליות.

לכן פעמים רבות במסגרת טיפול NLP, אני עוזר לאדם לשחרר טראומות מהעבר שממשיכות להשפיע על המציאות שלו גם היום, ולאחר שהוא מצליח להשתחרר מאותם זיכרונות שליליים עוצמתיים, הרבה יותר קל לו ליישם טכניקות וכלים בהקשר של שינוי דפוסי חשיבה, פיתוח חשיבה חיובית, אמונות מעצימות וכיוצא באלה.

ניקוי מחשבות שליליות באמצעות מציאת הכוונה החיובית שמאחורי המחשבה

שיטת NLP מבוססת על מספר הנחות יסוד, אשר מהוות למעשה את ה"כללים" או מסגרות החשיבה אשר עליהן מושתתים תהליכי נלפ ודמיון מודרך שמאפשרים לאדם לרתום את כוחו של התת מודע וליצור את השינויים הרצויים לו בהקשר של דפוסי חשיבה, רגשות, אמונות, דפוסי התנהגות ודומה.

אחד מאותן הנחות יסוד נלפ אומר כי "מאחורי כל התנהגות יש כוונה חיובית".

התנהגות, בהקשר שלנו, היא כל פעולה פנימית או חיצונית – כולל מחשבות.

אם אתם מחפשים אחר דרך יעילה שתעזור לכם לעבור תהליך ניקוי מחשבות שליליות, מציאת הכוונה החיובית אשר מסתתרת מאחורי אותה מחשבה שלילית תעזור לכם לעשות זאת בצורה אלגנטית למדי.

כל מה שאתם צריכים לעשות על מנת לבצע ניקוי מחשבות שליליות בצורה זו זה לשאול את עצמכם "מה הכוונה החיובית מאחורי המחשבה השלילית הזאת?" 

בדרך זו אתם זוכים להזדמנות לעצור לרגע ולהתבונן, במקום להגיב למחשבה בצורה אוטומטית. ומעבר לכך, אתם יכולים – על בסיס התשובה לשאלה שלכם שתקבלו – ללמוד לפתח הסתכלות חדשה על אותה מחשבה שלילית.

ניקח דוגמא של חרדת בחינות. נניח שלאדם מצפה מבחן חשוב בעוד שבוע, ויש לו מחשבה שלילית שאומרת "פעם קודמת נכשלתי, הפעם בטוח אכשל". הניסיון לברר את הכוונה החיובית מאחורי מחשבה שלילית זו יכול, לדוגמא, להוביל לאדם להסיק כי המטרה של המחשבה הייתה להזכיר לו את הכישלון על מנת שהוא יוכל לנקוט את הצעדים הנחוצים להימנע מאותו כישלון אשר ממנו הוא חושש.

קבלת שליליות בעזרת תרגול מיינדפולנס

שיטה זו של ניקוי מחשבות שליליות עוסקת יותר ב"רפואה מונעת" מאשר ב"רפואת חירום".

היכולת לפתח מיינדפולנס (קשיבות) מאפשרת לאדם להיות ברגע ולא להיות בשיפוטיות לגבי מה שהוא חווה במציאות החיצונית והפנימית שלו – ובהקשר שלנו, לא להיות שיפוטי לגבי אותן מחשבות שליליות אוטומטיות אשר מפריעות לו ואולי אפילו מעוררות אצלו חרדה או פחד.

כאשר אנשים מגיעים אלי לקבלת טיפול בחרדות באמצעות נלפ ודמיון מודרך, פעמים רבות אני מקפיד ללמד לקוחות מגוון רחב של כלים להתמודדות עם מחשבות שליליות בזמן אמת, על מנת שהם יתחילו לפתח את היכולת להסתכל על המחשבות שלהם בצורה חדשה.

כאשר אדם מתרגל מיינדפולנס, הוא למעשה מפתח את המיומנות לבחון את תכולת התודעה שלו בצורה לא שיפוטית – מה שאומר שלא מתעוררת בו התנגדות לגבי התוכן שבו הוא מתבונן, ועל ידי כך הוא מונע מאבק שעלול לגרום לו לבזבז אנרגיה מיותרת ולעורר רגשות שליליים עוצמתיים.

מחשבות שליליות אוטומטיות, כמו גם רגשות שליליים של חרדה או פחד, עולים בתודעה ובגוף שלנו ולאחר זמן מה – אם איננו מעצימים אותם – הם פשוט חולפים מעצמם.

תרגול מיינדפולנס מאפשר את פיתוח המיומנות הזאת, מה שאומר שבמקום להיאבק בכוח על הניסיון לבצע ניקוי מחשבות שליליות, אפשר פשוט לאפשר להן לבוא ולחלוף מבלי להילחם בהן.

התמודות עם מחשבות שליליות באמצעות תיוג מחשבות

טכניקה זו של ניקוי מחשבות שליליות מעט מזכירה את הטכניקה הקודמת, מפני שהיא מעניקה לאדם הזדמנות "להתנתק" במובן מסוים מהתכולה של התודעה שלו, ולא לשקוע בה – מה שבסופו של דבר רק יגרום לו להעצים את אותם רגשות שליליים ואת הלופ הזה של מחשבות שליליות אוטומטיות.

הטכניקה של ניקוי מחשבות שליליות על ידי תיוג מחשבות היא למעשה פשוטה למדי:

כל מה שאתם צריכים לעשות זה לשים לב בזמן שעולה לכן בתודעה אחת מאותן מחשבות שליליות אוטומטיות, ואז אתם פשוט מצמידים לה תיוג או תווית.

לדוגמא, נניח שמדובר על אדם עם חרדה חברתית שאמור ללכת לאירוע חברתי שמעורר אצלו מחשבות שליליות אוטומטיות שבסופו של דבר עלולות לגרום לו לפתח תגובת חרדה.

עולה אצלו מחשבה שלילית שאומרת "אתה תגיע לאירוע ותישאר לבד ויהיה לך משעמם". במקום לנסות להיאבק במחשבה או לנסות לשנות אותה בכוח, אפשר פשוט לתייג אותה בתור מחשבה של חרדה חברתית, אפשר גם לומר משהו בסגנון "אה, הנה שוב המחשבות האלה של חרדה חברתית".

בדרך זו האדם מתחיל ליצור מרחק בינו לבין המחשבה והתגובה אליה, וכך יש לו מרווח להגיב בצורה יעילה יותר.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »