להתגבר על מחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות, או מחשבות שליליות אוטומטיות, הן תסמין של חרדה או פחד, ופעמים רבות מדובר בתופעה כל כך מקיפה וחובקת, עד כדי כך שהיא פוגעת פגיעה של ממש באיכות החיים של האדם – מה שמוביל אנשים לחפש דרכים להתגבר על מחשבות טורדניות.

בתור מטפל נלפ שיוצא לו לעבוד עם לא מעט אנשים סביב הנושא של טיפול בחרדה או טיפול בפוביות, פעמים רבות אני נתקל באנשים שבין תסמיני חרבה רבים נוספים שמהם הם סובלים נאלצים להתמודד גם עם התופעה של מחשבות שליליות אוטומטיות או מחשבות טורדניות.

במסגרת טיפול נלפ, העבודה המרכזית היא על הסיבה אשר בגללה אותו דפוס חשיבה שלילי נוצר, ולכן יש לגשת לשאלה איך ניתן להתגבר על מחשבות טורדניות מהכיוון הזה.

במסגרת המאמר הבא, אעסוק בנושא הזה בדיוק ואתאר בקצרה מספר דרכים בהן שיטת NLP, כמו גם שיטות נוספות כמו מיינדפולנס, יכולות לעזור להתגבר על מחשבות שליליות אוטומטיות.

איך להתגבר על מחשבות טורדניות באמצעות NLP ודמיון מודרך?

על פי התפיסה שלי, בתור מטפל בחרדות באמצעות שיטת NLP ודמיון מודרך, אני מאמין כי הדבר הראשון שצריך לדעת כל אדם שמנסה לענות על השאלה איך להתגבר על מחשבות טורדניות הוא שלמעשה אותן מחשבות טורדניות הן לא הבעיה – אלא אך ורק תסמין של הבעיה.

אין כל צל של ספק שמה שמטריד את האדם במהלך חיי היום יום שלו הן אותן מחשבות טורדניות, שחוזרות במוח שלו כמו לופים אינסופיים שנמשכים לנצח, יחד עם זאת חשוב לציין כי קרוב לוודאי שמדובר על תסמין אשר מעיד על תופעת חרדה רחבה יותר – ובמקרים מסוימים גם על אירועי עבר שליליים או טראומות שככל הנראה הביאו למצב שבגללו אותו אדם מלכתחילה מנסה לענות על השאלה איך להתגבר על מחשבות טורדניות.

 

איך להתגבר על מחשבות טורדניות בעזרת שיטת נלפ ודמיון מודרך?

לאחר שהצגתי את הבסיס לגישה שלי בהקשר של טיפול במחשבות טורדניות, כמו גם בהקשר של טיפול בחרדות באופן כללי, כעת אתאר בקצרה כיצד מטפלי נלפ יכולים לענות על השאלה איך להתגבר על מחשבות טורדניות.

טיפול בשורש הבעיה

כפי שציינתי קודם לכן, לפני שמנסים לענות על השאלה איך להתגבר על מחשבות טורדניות, השאלה החשובה יותר בעיניי היא למה, מתי ואיך התעוררה הבעיה של מחשבות טורדניות. פעמים רבות תסמיני חרדה כגון דפוסי חשיבה שליליים, אמונות מגבילות, מחשבות שליליות אוטומטיות או מחשבות טורדניות מתפתחים בעקבות אירוע שלילי עוצמתי או טראומה.

לכן, בתור מטפל NLP, אני מאמין שקודם כל צריך לעבוד על אותם זיכרונות שליליים, על מנת שיהיה ניתן לנטרל מהם את אותם רגשות שליליים עוצמתיים שממשיכים לשמר בתודעה את הזיכרונות ואת המסקנות שהוסקו מהם. בעזרת מטפל NLP, ניתן לנטרל את הרגשות השליליים מזיכרונות אלה, לקחת מהם את התובנות והלמידות החדשות וגם להוסיף להם למידות ממצב בוגר יותר.

פיתוח יכולות קשיבות

הרבה אנשים בתקופה האחרונה שמעו על מדיטציית מיינדפולנס (קשיבות), ובצדק, מפני שבשנים האחרונות מדובר על גישה אשר נכנסת יותר ויותר למוסדות רפואיים ולמוסדות אקדמיים, מפני שכעת יש מאחורי גישה זו אינספור מחקרים מדעיים אשר מוכיחים את היעילות שלה בהקשר של טיפול בחרדות, כמו גם בהקשר של התמודדות עם מחשבות טורדניות.

במסגרת טיפול בחרדה באמצעות שיטת NLP ודמיון מודרך, אני תמיד מקפיד ללמד לקוחות שלי מספר טכניקות מדיטציה מהעולם של מיינדפולנס, על מנת שהם לא יצטרכו לנסות להיאבק עם המחשבות הטורדניות שלהם בצורה ישירה (מה שגם ככה עושה יותר נזק מאשר תועלת), אלא יפתחו את היכולת להתבונן בהן מבלי לתת להן אנרגיה. לכן, בעיניי, אחת מהתשובות הטובות ביותר לשאלה איך להתגבר על מחשבות טורדניות היא מיינדפולנס.

טכניקות נלפ נוספות

חלק משמעותי מתהליך טיפול בחרדות באמצעות NLP ודמיון מודרך מתבצע על בסיס טכניקות נלפ שעובדות עם החוויה הסובייקטיבית של האדם, עם הדרכים השונות אשר בהן הוא מקודד זיכרונות, סמלים ומשמעויות בתודעה שלו. בין היתר, החוויה הסובייקטיבית המתמשכת של האדם כוללת גם מחשבות ודיבור פנימי.

באמצעות קשת רחבה ומגוונת של תרגילי נלפ, אנשים לומדים איך להתגבר על מחשבות טורדניות בזמן אמת. לדוגמא, הם לומדים כיצד לשנות את העוצמה של הקול של המחשבות הטורדניות, או שהם לומדים כיצד לשמוע את אותן מחשבות טורדניות מכיוון אחר, מה שבאופן מיידי משבש את ההרגל של המחשבות הטורדניות שהיה להם.

רכישת מיומנויות הפחתת לחצים

אנשים אשר מתמודדים עם מחשבות טורדניות, או מחשבות שליליות אוטומטיות, חווים כמויות אדירות של לחץ בחיי היום יום. לחץ זה הולך ומצטבר, ובסופו של דבר עלול להיווצר מצב שבו האדם שחווה חרדה חווה גם סטרס כרוני. במסגרת טיפול בחרדה באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך, אני מלמד לקוחות מספר מגוון של תרגילי דמיון מודרך להרגעה, נשימות עמוקות, מיינדפולס וכלים נוספים להתמודדות עם סטרס כרוני.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »