איך מתגברים על פחד

בתקופה רוויית חרדות ופחדים כשלנו, אנשים רבים שואלים את עצמם איך מתגברים על פחד?

ובצדק, כי פוביות נפוצות וסוגים שונים של חרדות עלולים להשפיע במידה דרמטית על חיי האדם שמתמודד איתן.

פחדים וחרדות מתעוררים בעקבות חשיפה לחפצים, סיטואציות או אנשים, והן עלולות להוביל לפיתוח של דפוסי הימנעות או התנהגויות ביטחון שמביאות הקלה בטווח הקצר, אך בטווח הרחוק עושות יותר נזק מאשר תועלת.

במאמר שלפניכם אענה על השאלה איך מתגברים על פחד באמצעות שיטת NLP בשילוב עם תרגילי דמיון מודרך.

מהן פוביות?

פוביה היא סוג של הפרעת חרדה, המאופיינת בתגובת פחד עקבית ועוצמתית בעת חשיפה לגירויים מסוימים.

תגובת פחד זו עוצמתית ותדירה הרבה מעבר למה שנחשב כתקין אצל האדם הממוצע, וכתוצאה מכך אנשים שמתמודדים עם פוביות נפוצות או סוגי חרדה שונים חווים פגיעה של ממש באיכות חיי היום יום שלהם.

כאשר מדובר על פוביות נפוצות, אפשר לחלק אותן בגדול לשני סוגים כלליים:

פוביה ספציפית או פוביה חברתית.

פוביה ספציפית קשורה בעיקר לבעלי חיים, סיטואציות או פעילויות, כגון פחד גבהים, פחד מעכבישים, חרדת טיסה, וכיוצא באלה.

פוביה חברתית, לעומת זאת, בדרך כלל כרוכה בפחדים כגון פחד מהסמקה, פחד מביקורת, פחד מהזעת יתר, ביישנות וכיוצא באלה.

סוגי פוביות נפוצות

פחדים וחרדות יכולים לבוא לידי ביטוי בקשת רחבה ומגוונת של צרות, וכעת אתאר בפניכם מספר פוביות נפוצות שקרוב לוודאי שכולכם מכירים (ואולי אפילו חווים אחת מאותן פוביות):

  • ארכנפוביה – פחד מעכבישים
  • אקרופוביה – פחד גבהים
  • קלסטרופוביה – פחד ממקומות סגורים או צפופים
  • פוביה חברתית – או בשמה הנוסף, חרדה חברתית
  • סינופוביה – פחד מכלבים

אלה הן רק דוגמאות בודדות לכמה פוביות נפוצות שאנשים עלולים לחוות, ואשר עלולות להוביל לשאלה איך מתגברים על פחד?

איך מתגברים על פחד עם שיטת נלפ?

שיטת NLP (Neuro Linguistic Programming) היא למעשה מעין ספר הדרכה למדריך למשתמש במוח.

באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך לאנשים יש הזדמנות ללמוד כיצד התוכן של התודעה שלהם משפיע על איכות החיים שלהם, וכיצד הם יכולים לרתום את כוחו של התת מודע לטובתכם, כמו גם ללמוד איך מתגברים על פחד.

שיטת NLP מבוססת על ההנחה שהמחשבות, השפה וההתנהגויות שלנו קשורות בקשר הדוק.

כתוצאה מכך, שינוי באופן החשיבה שלנו ובדרך שבה אנחנו מתקשרים עם עצמנו, יכול לעזור לאנשים ללמוד איך מתגברים על פחד בצורה יעילה ומהירה, מאחר שבאמצעות נלפ ודמיון מודרך הם לומדים להבין את מהם הדפוסים הלא מודעים שמניעים את אותן פוביות נפוצות או פחדים עוצמתיים שהם חווים.

מספר תרגילי נלפ להתגברות על פחדים

בתור מטפל נלפ בעל ניסיון רב בתחום של טיפול בפוביות, יש ברשותי ארגז כלים רחב ומגוון שבאמצעותו אנשים שסובלים מסוגים שונים של פוביות נפוצות או חרדות יכולים ללמוד איך מתגברים על פחד ביעילות ובקלות.

תרגילי נלפ או תרגילי דמיון מודרך אלה עוזרים לאנשים לערוך שינויים עמוקים בדפוסי חשיבה, לשחרר רגשות שליליים המקושרים לאותם פחדים וחרדות, כמו גם לפתח אסטרטגיות חדשות, חיוביות ויעילות יותר להתמודד עם סיטואציות שבעבר עוררו אצלם תגובת פחד.

אז איך זה קורה בפועל, במסגרת טיפול NLP?

איך מתגברים על פחד מהשורש?

אנשים ששואלים את השאלה איך מתגברים על פחד רוצים טיפול בפחד שלהם כאן ועכשיו, אבל הגישה היעילה יותר היא לטפל בפחד או בחרדה מהשורש, על מנת להגביר את הסיכויים לטיפול מוצלח שיחזיק גם בטווח הארוך.

במסגרת טיפול NLP, לאנשים שמתמודדים עם פוביות נפוצות יש הזדמנות לבחון כיצד ומתי נוצרה אותה תגובת פוביה, ולאחר מכן לעבוד על אותו אירוע או סדרת אירועים שהביאו להתפתחות דפוס הפחד.

פעמים רבות שחרור טראומה או שחרור רגשות שליליים בהקשר של פוביה או חרדה מאפשר לאדם לפתוח דף חדש בהקשר של אותו פחד או חרדה שהיו לו, ולייצר התניות חדשות.

איך מתגברים על פחד עם עוגן NLP?

בני אדם הם מעין מכונות למידה משומנות, וכל הזמן אנחנו לומדים מהסביבה כיצד להגיב לגירויים, בין אם מדובר בגירויים חיצוניים (נגיד כלב, במקרה של פחד מכלבים) ובין אם מדובר בגירויים פנימיים (זיכרון של תקיפה של כלב, שוב במקרה של פוביה מכלבים).

הלמידות הללו הן למעשה התניות שיצרו אצלנו תגובה אוטומטית (לא מודעת) לאותם גירויים.

אדם שמתמודד עם פוביה מחתולים, למשל, לא חושב פעמיים כשהוא רואה חתול ברחוב, הוא פשוט מגיב אוטומטית בצורה לא מודעת וחווה תגובת פחד עוצמתית – מאחר שנוצרה אצלו התנייה חזקה.

באמצעות טכניקת עיגון NLP, אפשר לבטל את ההתניות השליליות האלה, על ידי חיבור למשאבים פנימיים של רגשות חיוביים כמו רוגע, שלווה, ביטחון עצמי וכו', וחיזוקם תוך כדי חשיפה לטריגר שבעבר עורר את תגובת הפחד.

כך לאדם שמתמודד עם פחד גבהים, לדוגמא, יש אפשרות להתחבר לרגשות חיוביים לפני שהוא עולה במעלית – ועל ידי כך לייצר לעצמו הזדמנות ללמידה חדשה וחיובית יותר.

איך מתגברים על פחד עם ויזואליזציה?

שיטת נלפ ודמיון מודרך מבוססת רובה ככולה על שימוש בדמיון, ולכן במסגרת טיפול נלפ בפוביות אני פעמים רבות מלמד את הלקוחות שלי כיצד לרתום את כוחו של התת מודע שלהם על מנת להשתמש בדמיון שלהם בצורה שתשרת אותם.

אנשים שמתמודדים עם פחד או חרדה כבר משתמשים בדמיון שלהם, רק לא בצורה שמשרתת אותם.

במסגרת טיפולי נלפ, לאנשים שחווים חרדות ופחדים יש הזדמנות ללמוד כיצד לכוון את החשיבה שלהם בצורה שתאפשר להם לפתח פרשנויות חדשות למה שבעבר עורר אצלם פחד, כמו גם לבצע חשיפה בדמיון על מנת לשנות את ההתניות השליליות שנוצרו אצלם.

 

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

פחד ממחטים

פחד ממחטים מאפיין, לפחות ברמה מסוימת, את רוב האנשים. אף אחד לא נהנה לקבל זריקה או לעבור בדיקת דם, אבל רוב האנשים מצליחים להתגבר על

לכתבה המלאה »

חרדה מטיסות

בעוד שנדיר למצוא אנשים עם אבחנה קלינית של אוויופוביה, או חרדה מטיסות, ממש לא נדיר למצוא אנשים שעבורם חוויית הטיסה היא לא בדיוק החוויה האהובה

לכתבה המלאה »

עובדות על פחדים

אם אתם מתמודדים עם פחדים וחרדות, חשוב שתכירו את הנושא, ולכן במאמר זה אציג בפניכם עובדות על פחדים וחרדות. פחד עלול להיות לא נעים ובמקרים

לכתבה המלאה »

פוביה מאנשים

פוביה מאנשים, או בשמה הנוסף חרדה חברתית, היא תופעה נפוצה למדי בימינו. למעשה, קרוב לוודאי שתופתעו לגלות שאפילו בסביבה שלכם כנראה שתוכלו למצוא יותר אנשים

לכתבה המלאה »

איך מתגברים על פחד

בתקופה רוויית חרדות ופחדים כשלנו, אנשים רבים שואלים את עצמם איך מתגברים על פחד? ובצדק, כי פוביות נפוצות וסוגים שונים של חרדות עלולים להשפיע במידה

לכתבה המלאה »

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »