שיטות טיפול בפחד גבהים

פחד גבהים, אשר ידוע בשפה המקצועית בתור אקרופוביה, שייך לאותן פוביות נפוצות אשר אנחנו רגילים לראות אצל חלקים נרחבים מהאוכלוסייה, בעוצמות כאלה או אחרות.

ולמעשה, זה לא אמור להפתיע אותנו, מפני שבני אדם נולדים עם שני פחדים מולדים בלבד – פחד ממקומות גבהים ופחד מרעשים חזקים.

בעוד שאין ספק כי ההתפתחות של פחד גבהים שירתה צורך הישרדותי עבורנו, וטוב מאוד שכולנו חווים רמה מסוימת של פחד ממקומות גבוהים, יש לא מעט אנשים אשר חווים פחד גבהים בעוצמה כל כך רבה, עד שהוא מתפתח לכדי פוביה קיצונית שממש משבשת את אורח החיים שלהם ופוגעת באיכות החיים שלהם.

אם גם אתם הגעתם למצב זה, בו אתם מרגישים כי אותה פוביה מגבהים ממש מפריעה למהלך החיים שלכם, חשוב שתדעו כי יש שיטות טיפול בפחד גבהים שיכולות לעזור לכם להתגבר על הפוביה ולשנות את החיים שלכם מקצה לקצה.

שיטות טיפול בפחד גבהים – מהם התסמינים של פחד גבהים?

תסמיני פוביה הם למעשה תסמיני חרדה, והם יכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות אצל אנשים שונים. בעוד שאצל אדם אחד עם פחד מגבהים סיטואציה שמעוררת פחד עלולה לגרום לו לחוות רגשות שליליים בעוצמה בינונית, או לחשוב מחשבות שליליות, אצל אדם אחר אותה סיטואציה עלולה לגרום לו התקף חרדה של ממש.

כעת אתאר בפניכם היבטים שונים של תסמיני חרדה בהקשר של פחד ממקומות גבוהים, בהם אפשר לטפל באמצעות שיטת טיפול בפחד גבהים כגון שיטת NLP ודמיון מודרך, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או מיינדפולנס – שיטת שעליהן אפרט בהמשך.

שיטות טיפול בפחד גבהים – תסמיני חרדה של פחד ממקומות גבוהים

תסמיני חרדה מתעוררים בזמן שאנחנו נחשפים לסיטואציה הנתפסת בעינינו ככזאת אשר מצריכה היערכות לקראת התמודדות עם מצב של סכנה.

בדרך כלל כאשר אדם נעשה קרוב יותר לגורם שמעורר אצלו תגובת פוביה, כך הוא יחווה פחד עוצמתי יותר. תחושה זו של פחד גם הולכת ומתחזקת ככל שיש פחות אפשרויות מילוט.

תסמיני חרדה גופניים של פחד גבהים

  • זיעת יתר
  • קשיי נשימה, נשימות קצובות, נשימות מהירות, קוצר נשימה ואפילו התקף אסטמה,
  • רעידות בגוף
  • סחרחורת
  • מיגרנה
  • כאבים בבטן

תסמיני חרדה רגשיים של פחד גבהים

  • תחושת ניתוק
  • הרגשה של אבדן שליטה
  • סטרס כרוני
  • מחשבות שליליות אוטומטיות
  • דימוי עצמי שלילה
  • רגשות שליליים של חרד, ערך עצמי נמוך וכדומה

תסמיני חרדה התנהגותיים של פחד גבהים

  • התנהגויות הימנעות (סירוב לעבודה במשרד בבניין גבוה, לדוגמא)
  • עריכת שינויים באורח החיים כדי "לנהל את הפחד"
  • שמירת מרחק ממקומות מסוימים

שיטות טיפול בפחד גבהים – כיצד מטפל NLP יכול לעזור לכם לטפל בפחד גבהים?

במסגרת מפגש שיטת NLP בשילוב עם דמיון מודרך, אתם תזכו להזדמנות ללמוד קשת רחבה ומגוונת של טכניקות שימושיים אשר יעזרו לכם לנטל חרדות, להתמודד עם רגשות שליליים וכמובן גם להתגבר על פחדים.

כאשר תגיעו לפגישה אצל מטפל NLP עם התמחות בתחום של טיפול בחרדות ופחדים, אתם תלמדו לזהות את הסיבה המקורית לכך שהתפתחה אצלכם פוביה מגבהים, על מנת שתוכלו לעשות את השינוי ברמה העמוקה ביותר של התת מודע שלכם.

בעוד שיש לכוח הרצון (החלק הרציונאלי בתודה) חלק חשוב בתפקודנו השוטף בעולם, פעמים רבות הניסיון לשלוט בפחדים או פוביות בצורה רציונאלית עלול לגרום יותר נזק מאשר תועלת. אנשים שמנסים להתגבר על פוביה בכוח, למעשה נוקטים בגישה של טיפול בחשיפה לא מבוקרת, ועל ידי כך למעשה מחזקים את התגובה הפובית שלהם.

במסגרת פגישה אצל מטפל נלפ ודמיון מודרך, אתם תעברו תהליך של טיפול בחשיפה בצורה מסודרת והדרגתית, על מנת שתוכלו להתגבר על הפוביה שלכם בצורה יעילה ויסודית ולהשאיר אותה הרחק מאחור בעבר שלכם.

שיטות טיפול בפחד גבהים

שיטות טיפול בפחד גבהים – כיצד שיטת NLP תאפשר לכם לטפל בפוביה שלכם?

כאמור, יש לא מעט שיטות טיפול בפחד גבהים.

אפשר לנקוט בגישה של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), אשר כולל אתגור של דפוסי חשיבה שליליים או מחשבות שליליות אוטומטיות בהקשר של אותה פוביה ממקומות גבוהים, כמו גם ליצור סולם חשיפה ולהתקדם אט אט בדרגות הפחד עד שבסופו של דבר מצליחים לנטרל אותו.

אפשר גם לנקוט בגישה של מיינדפולנס, וללמוד מספר טכניקות מדיטציה שיעזרו לכם להישאר עם אותן מחשבות שליליות אוטומטיות, במקום לנסות לאתגר אותן, ועל ידי כך למנוע מהן את האנרגיה שבסופו של דבר הופכת אותן לתגובה פובית של ממש.

בנוסף, כאשר מדובר על שיטות טיפול בפחד גבהים, תרגול מיינדפולס יכול להביא תועלת רבה, מפני שהוא מאפשר לאדם להתבונן בתגובות הרגשיות שלו מבלי לחזק אותן, ואז לשים לב שהן פשוט עוברות מעצמן.

בתור מטפל NLP, אני משלב שתי גישות אלה במסגרת טיפול בפוביות באמצעות שיטת NLP, אך הגישה המרכזית שלי כוללת את ההיבטים הבאים:

  • איתור מקור הבעיה – ברוב המקרים, כאשר מדובר על פוביות נפוצות כגון פחד ממקומות גבוהים, אפשר להניח בסבירות גבוהה למדי שאותו פחד או חרדה נוצרו לאחר שהאדם חווה חוויה טראומטית בעוצמה כזאת או אחרת. כאשר אדם עובר חוויה טראומטית, מתעוררים בו רגשות שליליים עזים, והמוח למעשה משמר את הזיכרון מהאירוע בתודעה בצורה חיה ועוצמתית, על מנת להזכיר לו להימנע מהסיטואציה בעתיד. במסגרת טיפול NLP אצל מטפל נלפ עם ניסיון של טיפול בפוביות, אתם תעבדו מחדש את הזיכרון הטראומטי, כך שתוכלו לנטרל את הרגשות השליליים שנלווים אליו, תוך כדי שימור הלמידה החשובה מהאירוע.
  • התמודדות עם רגשות שליליים – בנוסף על הקניית מיומנויות שימושיות כגון תרגילי דמיון מודרך להרגעה או טכניקות מיינדפולנס, אתם תלמדו מגוון רחב של כלים להתמודדות עם רגשות שליליים של פחד או חרדה בזמן אמת. מבחינת מטפלי נלפ, רגשות שליליים שמתעוררים בצורה אוטומטית הם למעשה תגובות מותנות (מה שנקרא "עוגן", בשפה של שיטת NLP). אנשים אשר מחפשים שיטות טיפול בפחד גבהים פיתחו תפיסה שלילית לגבי מקומות גבהים, ובאמצעות מטפל נלפ אתם תוכלו לנטרל את כל אותם עוגנים שליליים וליצור עוגנים חיוביים יותר, על מנת שתוכלו להרגיש רגועים ושלווים בעודכם נמצאים במקומות גבוהים.
  • ניצול כוחו של התת מודע – המוח שלנו לא ממש מבדיל בין דמיון למציאות, ולכן בעזרת מטפל נלפ אתם תזכו להזדמנות ללמוד לרתום את כוחות של התת מודע שלכם על מנת להתגבר על הפוביה שלכם. לצד עיבוד של זיכרונות שליליים, אתם תלמדו להשתמש בדמיון העוצמתי שלכם על מנת ליצור התניות חיוביות בנוגע למקומות גבוהים. בעזרת מטפל NLP אתם תוכלו ללמד את התת מודע שלכם ליצור התניות חדשות וחיוביות שיאפשר לכם להישאר רגועים ושלווים גם בעודכם נמצאים במקומות גבוהים שבעבר עוררו אצלכם תגובת פחד.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

איך להוריד לחץ
הבלוג

איך להוריד לחץ?

החיים המודרניים מביאים איתם קשת רחבה ומגוונת של גורמי סטרס שונים אשר משפיעים עלינו ולעתים עלולים לגרום לנו לפתח תגובת לחץ. כתוצאה מכך, אנשים רבים

לכתבה המלאה »
חרדת טיסה
הבלוג

חרדת טיסה

אנשים רבים יודעים שמבחינה הגיונית וסטטיסטית, קרוב לוודאי שאם הם יעלו על מטוס ויטוסו לארץ אחרת, סיכויים גבוהים מאוד שהם ינחתו בשלום. בנוסף על כך,

לכתבה המלאה »
חרדה מאנשים
הבלוג

חרדה מאנשים

בשנים האחרונות אנחנו עדים לגידול אדיר במספרים של אנשים אשר מתמודדים עם סוגים שונים של חרדות, פוביות, דיכאון וקשת רחבה ומגוונת של מצבים נפשיים מאתגרים.

לכתבה המלאה »
חרדות חברתיות
הבלוג

חרדות חברתיות

אנשים עם חרדה חברתית מתמודדים עם קשת רחבה ומגוונת של חרדות חברתיות אשר באות לידי ביטוי בסוגים שונים של התנהגויות, דפוסי חשיבה ואמונות. במקרים מסוימים

לכתבה המלאה »
איך להתגבר על פחד
הבלוג

איך להתגבר על פחד?

פחד הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. אך פעמים רבות אנשים חווים עוצמות גבוהות כל כך של פחד או חרדה, עד שהדבר גורם לפגיעה של

לכתבה המלאה »
טיפול בפחד מכלבים
הבלוג

טיפול בפחד מכלבים

פחד הוא חלק בלתי נפרד ממנעד הרגשות שבני אנוש חווים על בסיס קבוע למדי. אנשים חווים דרגות שונות של פחד או חרדה בתגובה אל טריגרים

לכתבה המלאה »
פוביה מכלבים טיפול
הבלוג

פוביה מכלבים טיפול

עבור רוב האנשים, כלב הוא ידידו הטוב ביותר של האדם – וגם אנשים שאינם מגדלים כלב בעצמם תמיד ישמחו לקפוץ על ההזדמנות ללטף כלב או

לכתבה המלאה »