חרדה מאנשים

בשנים האחרונות אנחנו עדים לגידול אדיר במספרים של אנשים אשר מתמודדים עם סוגים שונים של חרדות, פוביות, דיכאון וקשת רחבה ומגוונת של מצבים נפשיים מאתגרים.

בתקופה המודרנית אשר בה אנחנו חיים, אשר מאופיינת בקצב חיים מהיר יותר ובהסתמכות רחבה יותר על טכנולוגיה כחלק מחיי היום יום שלנו, חרדה מאנשים הולכת ומאפיינת חוגים גדולים יותר ויותר מקרב האוכלוסייה.

במסגרת מאמר זה, אני אספר לכם על הנושא של חרדה מאנשים, אילו תסמינים של חרדה חברתית אופייניים לתופעה זו, וגם על כיצד ניתן לבצע טיפול בחרדה חברתית בעזרת מטפל נלפ.

חרדה מאנשים – מהם התסמינים של חרדה מאנשים?

  • התמקדות בשלילי – לאנשים אשר חווים חרדה מאנשים יש נטייה להתמקד בכל הפרטים השליליים שאליהם הם נחשפים, תוך כדי צמצמום (עד כדי התעלמות של ממש) כל משוב חיובי (או ניטראלי) שהם מקבלים מאנשים אחרים. פירוש הדבר שתשומת הלב שלהם כל הזמן מחפשת (במעין מנגנון של נבואה שמגשימה את עצמה) אחר סימנים שליליים אצלם – או בתגובות של אנשים אחרים כלפיהם – ומתעלמים מכל סימן חברתי חיובי או ניטראלי. דפוס חשיבה מקבע זה של אנשים עם פוביה חברתית יכול לבוא לידי ביטוי לפני סיטואציה חברתית, במהלכה וכמובן גם אחריה – במקרה של מחשבות שליליות אוטומטיות או רומינציה.
  • מחשבות שליליות אוטומטיות – חרדה מאנשים באה לידי ביטוי בדמות תסמיני חרדה שונים, אך אחד מאותם תסמיני חרדה חברתית בולטים ביותר הוא חשיבה שלילית בצורת מחשבות שליליות אוטומטיות או דיבור עצמי שלילי. דפוסי חשיבה שליליים אלה מניעים חרדה מאנשים ואף מעצימים ומשמרים אותה, לכן במסגרת טיפול בחרדה חברתית חשוב להתייחס להיבט זה של תסמיני חרדה ולטפל בו.
  • התנהגויות הימנעות – מפני שאין להם הרבה ידע מעשי בתחום של טיפול בחרדה חברתית, אנשים אשר מתמודדים עם התופעה של חרדה מאנשים מפתחים קשת רחבה ומגוונת של דפוסי התנהגות בניסיון להתמודד עם תסמיני חרדה שונים כגון חוסר ביטחון עצמי, מחשבות שליליות אוטומטיות וכיוצא באלה. התנהגויות הימנעות אלה יכולות לנוע בטווח שמתחיל בלשבת עם אנשים ולא ממש לתקשר ועד להימנע כליל מהשתתפות בסיטואציות חברתיות.

חרדה מאנשים – איך ניתן להתגבר על כך בעזרת מטפל נלפ?

בתור אדם שבעבר התמודד בעצמו עם חרדה מאנשים, אני יודע שכאשר מדובר על תהליך של טיפול בחרדה חברתית, חשוב לעשות זאת תוך כדי התייחסות הן לאופן שבו האדם תופס את העבר שלו, והן לאופן שבו האדם תופס את העתיד שלו.

  • עיבוד מחדש של זיכרונות שליליים – בעזרת טיפול NLP, לאדם יש הזדמנות פז לחזור לאירועים שליליים שונים שהוא חווה בעבר שלו (אירועים שליליים שייתכן שאת חלקם שהוא אף יגדיר בתור טראומה). בעזרת מטפל נלפ, תוכלו לעבור תהליך של עיבוד מחדש של אותם זיכרונות שליליים, ככה שתוכלו לנטרל כל רגשות שליליים אשר נלווים אליהם, תוך כדי שאתם שומרים את כל הלמידות והתובנות החדשות שהפקתם מהם. מפני שהתת מודע שלנו בוחר עבורנו התנהגויות מתוך המאגר הזמין לו, באמצעות תהליך זה של עיבוד זיכרונות מחדש, האדם זוכה ללמד את המוח שלו לייחס פחות חשיבות לאותם זיכרונות שליליים – וכתוצאה מכך להפחית את ההשפעה הרגשית שלו עליו ואת הסיכוי שאותם דפוסי התנהגות שליליים שהוא רוצה לשנות יחזרו עליהם שוב.
  • ניצול כוחו של התת מודע – בנוסף על כך, טיפול בתופעה של חרדה מאנשים בעזרת שיטת נלפ ודמיון מודרך כולל גם קשת רחבה ומגוונת של כלים לרתימת כוחו של התת מודע – בעזרת תרגילי דמיון מודרך לביטחון עצמי, תרגילי נשימה להרגעה, מיינדפולנס, חזרה מנטאלית ועוד כלים ותהליכים רבים – מה שאומר שלאדם שמתמודד עם חרדה חברתית יש הזדמנות ללמוד איך להשתמש במוח שלו על מנת ליצור בעצמו את השינויים שהוא רוצה לעשות בדפוסי חשיבה, התנהגות ורגש. 
  • רכישת מיומנויות הפחתת לחצים – אנשים אשר מתמודדים עם חרדות ופחדים על בסיס קבוע חווים רמות גבוהות של סטרס (לחץ נפשי), אשר אם לא זוכה לטיפול בסופו של דבר עלול להתפתח למצב של סטרס כרוני. במסגרת טיפול נלפ בתופעה של חרדה מאנשים, אני מקפיד ללמד לקוחות מגוון של כלים להפחתת לחצים נפשיים, כגון מדיטציית מיינדפולנס, נשימות עמוקות להרגעה ועוד. בדרך זו יש לאנשים אשר חווים פחדים חברתיים (ואולי גם פוביות נפוצות אחרות) לנטרל מעט את אותם רגשות שליליים של חוסר ביטחון, לחץ, חרדה ועוד אשר גוזלים מהם משאבים יקרים וללמוד כיצד לפתח רגשות חיוביים של ביטחון עצמי, רוגע, שלווה וכיוצא באלה.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

איך להפחית סטרס
הבלוג

איך להפחית סטרס

אם יצא לכם לחיות לפחות עשר שנים בעולם המודרני, אתם ללא כל צל של ספק מודעים לכך כי העולם שלנו הוא עולם מלחיץ למדי –

לכתבה המלאה »
סימפטומים של סטרס
הבלוג

סימפטומים של סטרס

בשנים האחרונות נדמה כי סטרס כרוני הוא המצב הטבעי של מרבית בני האדם בעולם המודרני. אך בעוד שאנשים רבים למדו להתנהל עם סטרס ולנסות להתמודד

לכתבה המלאה »
סוגי מדיטציה
הבלוג

סוגי מדיטציה

גם אם אתם לא מכירים את עולם הטיפול וההתפתחות האישית לעומק, קרוב לוודאי שיצא לכם לשמוע על מדיטציה. למעשה, בשנים האחרונות מצטברים יותר ויותר מחקרים

לכתבה המלאה »
פחד מטיסות
הבלוג

פחד מטיסות

אינספור אנשים טסים בשמי העולם מדי יום ביומו, מדי רגע ורגע, ולמרות זאת יש לא מעט אנשים אשר מתמודדים פחד מטיסות. בעוד שהחוויה הכללית של

לכתבה המלאה »
איך להוריד לחץ
הבלוג

איך להוריד לחץ?

החיים המודרניים מביאים איתם קשת רחבה ומגוונת של גורמי סטרס שונים אשר משפיעים עלינו ולעתים עלולים לגרום לנו לפתח תגובת לחץ. כתוצאה מכך, אנשים רבים

לכתבה המלאה »
חרדת טיסה
הבלוג

חרדת טיסה

אנשים רבים יודעים שמבחינה הגיונית וסטטיסטית, קרוב לוודאי שאם הם יעלו על מטוס ויטוסו לארץ אחרת, סיכויים גבוהים מאוד שהם ינחתו בשלום. בנוסף על כך,

לכתבה המלאה »
חרדה מאנשים
הבלוג

חרדה מאנשים

בשנים האחרונות אנחנו עדים לגידול אדיר במספרים של אנשים אשר מתמודדים עם סוגים שונים של חרדות, פוביות, דיכאון וקשת רחבה ומגוונת של מצבים נפשיים מאתגרים.

לכתבה המלאה »