חרדת בחינות cbt

כאשר מדובר על חרדת בחינות cbt היא שיטה יעילה, מפני שהיא מציעה לאדם קשת רחבה ומגוונת של כלים שמעניקים לו את ההזדמנות ללמוד כיצד לשנות דפוסי חשיבה, להתגבר על אמונות מגבילות ולפתח אמונה עצמית ביכולות שלו להצליח במבחן תוך כדי שהוא נותר רגוע ושליו.

יחד עם זאת, בתור מטפל נלפ שמתמחה בתחום של טיפול בחרדות (כולל טיפול בחרדת בחינות), אני תמיד מעדיף לשלב את הגישה של טיפול חרדת בחינות cbt עם הגישה של טיפול באמצעות שיטת NLP ודמיון מודרך.

במסגרת מאמר זה אספר לכם מעט על הגישה של טיפול חרדת בחינות cbt, ובהמשך אשתף אתכם גם בכלים שאני מוסיף לגישה זאת, כלים של שיטת נלפ שנועדו לעזור לאדם לרתום את כוחו של התת מודע שלו, על מנת שהוא יוכל להתגבר על חרדת בחינות משתקת ולהצליח להוציא ציונים שיאפשרו לו ליצור את העתיד שהוא רוצה.

חרדת בחינות  cbt – אילו גישות עלולות לייצר ולהעצים חרדת בחינות?

כאשר אדם מתאר את עצמו בתור אדם ש"יש לו" חרדת בחינות, שומע מהצד עלול לקבל לכאורה את הרושם שמדובר באיזושהי מחלה, מצב סטטי שקיים, בעוד שבפועל האדם נוקט – במודע או בלא מודע – במספר אסטרטגיות מנטאליות פעילות אשר תורמות להתפתחות של חרדת בחינות ומעצימות אותה.

כעת אסקור בפניכם מספר דוגמאות לגישות אלה, אשר עלולות לגרום לאדם לפתח פחד ממבחנים:

  • דחיינות – לפעמים אנשים חווים סטרס לפני מבחן חשוב, וזו תופעה מוכרת והגיונית. אך פעמים רבות לאדם אין כישורים קוגניטיביים אשר מאפשרים לו להתמודד ביעילות עם רמת סטרס זו, ואז הוא מתחיל חפש דרכים להתמודד עם סטרס. אחת מהדרכים הללו היא דחיינות, אשר מספקת לו הקלה זמנית מאותו סטרס נפשי שהוא חווה, מפני שהוא לא צריך להתמודד כרגע עם למידה למבחן, אך בסופו של דבר גישה זו גורמת ליותר נזק מאשר תועלת. גם מבחינת הלמידה למבחן, וכמובן מבחינת יצירת רמות גבוהות יותר של חרדת בחינות.
  • השוואה וגישה תחרותית מוגזמת – יש קשת רחבה ומגוונת של סיבות אשר יכולות לתרום לכך שאדם יפתח גישה תחרותית לא בריאה. אך תהיה הסיבה אשר תהיה, גישה זו גורמת לו לפתח דפוסי חשיבה שליליים אשר מבוססים על עריכת השוואה בינו לבין אנשים אחרים בעלי מטרות, יכולות וכישורים אחרים משלו (ולכן אין ממש טעם בהשוואה). גישה זו גם עלולה לגרום לאדם לחשוב על עצמו מחשבות שליליות, או להסיק שאין לו סיכוי להצליח כמו כל השאר ולכן אין בכלל טעם ללמוד, מה שכמובן יוצר חרדת בחינות.
  • פחד מכישלון – אין ספק כי אחת מהגישות הכי מזיקות בהן אדם יכול לנקוט בעת שהוא ניגש ללמידה למבחן היא להעצים את החשיבות של המבחן שאליו הוא ניגש, ועל ידי כך לפתח פחד מכישלון שבסופו של דבר גם הוא עלול לגרום לו לגישה של דחיינות שכמובן תגרום לו להקלה בטווח הקצר, אך לנזק בטווח הארוך. 

באמצעות גישה של טיפול חרדת בחינות cbt אפשר בהחלט לטפל בכל הסיבות הללו להתפתחות של חרדה ממבחנים, יחד עם זאת בתור מטפל נלפ אני משתמש בכלים אלה לצד תרגילי דמיון מודרך לחיזוק הביטחון העצמי, טכניקות NLP ליצירת התניות חיוביות, כמו גם כלים להפחתת סטרס נפשי כגון מדיטציה, מיינדפולנס, תרגילי נשימה להרגעה ועוד.

חרדת בחינות cbt – כיצד מתבצע טיפול בחרדת בחינות באמצעות שיטת NLP?

  • שינוי דפוסי חשיבה – כאשר מדובר על הנושא של חרדת בחינות cbt היא שיטת טיפול בחרדות אשר מציעה ארגז כלים יעיל שיכול לעזור לאדם ללמוד לשנות דפוסי חשיבה שליליים. בתור מטפל NLP, פעמים רבות אני לא מסתפק רק באותם כלים קוגניטיביים של טיפול בחרדת בחינות באמצעות שינוי דפוסי חשיבה, אני גם מיישם טכניקות נלפ שונות על מנת לאתר את שורש הבעיה, את הסיבה שבגללה אותם דפוסי חשיבה מעכבים התפתחו מלכתחילה וגרמו ליצירה של חרדה ממבחנים.
  • יצירת אסוציאציות חיוביות – לאנשים אשר מתמודדים עם חרדה ממבחנים יש נטייה לקשר רגשות שליליים עוצמתיים עם החוויה של למידה למבחן או של עשיית המבחן עצמו. כאשר אדם חווה רגשות שליליים כלפי אירוע עתידי, מן הסתם שהוא ירצה להימנע ממנו (ומכאן נובעת הגישה של דחיינות בתור "פתרון" לאותם רגשות שליליים). במסגרת טיפול חרדת בחינות cbt מתמקדים בעיקר באותם דפוסי חשיבה בהקשר של אותם אסוציאציות שליליות, כאשר במסגרת טיפול NLP אפשר גם לנטרל את אותם רגשות שליליים וליצור התניות חדשות וחיוביות יותר (באמצעות טכניקות NLP שונות בשילוב עם תרגילי דמיון מודרך).
  • רכישת מיומנויות הפחתת סטרס נפשי – בתור מטפל NLP שמתמקד בתחום של טיפול בחרדות ופחדים, מצאתי שיעיל מאוד ללמד אנשים עם חרדות או פוביות מגוון כלים שיעזרו להם להתמודד עם סטרס נפשי בצורה יעילה יותר. מדיטציות, תרגילי דמיון מודרך להרגעה, תרגילי נשימה, מיינדפולנס ועוד מגוון טכניקות NLP מעניקות לאדם הזדמנות לנטרל רגשות שליליים של סטרס גבוה, מה שיעניק לו את היכולת ללמוד למבחן בצורה יעילה יותר, כמו גם לתפקד בזמן המבחן בצורה המיטבית.
  • רתימת כוחו של התת מודע – גישה של טיפול חרדת בחינות cbt איננה כוללת בדרך כלל התייחסות לנושא של התת מודע, אך שיטת NLP בהחלט עושה זאת. לכן כאשר אנשים פונים אלי לקבלת טיפול בחרדת בחינות באמצעות שיטת NLP ודמיון מודרך, אני מלמד אותם קשת רחבה ומגוונת של תרגילי דמיון מודרך בשילוב עם טכניקות נלפ ,אשר מאפשרות להם לרתום את כוחו של התת מודע על מנת להשיג את המטרה הרצויה להם ולהצליח במבחן.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

פוביה מהקאות
הבלוג

פוביה מהקאות

אף אחד לא אוהב להקיא, ורוב האנשים חווים סלידה עזה רק מעצם המחשבה על הקאה, יחד עם זאת רוב האנשים לא מתמודדים עם פחד מהקאות.

לכתבה המלאה »
טיפול עצמי בחרדה
הבלוג

טיפול עצמי בחרדה

חרדה היא תופעה שלמרבה הצער הולכת ותופסת תאוצה בקרב יותר ויותר אוכלוסיות גיל, כאשר בזמן האחרון אפשר לראות יותר ויותר בני נוער וילדים מתמודדים עם

לכתבה המלאה »
חרדת בחינות cbt
הבלוג

חרדת בחינות cbt

כאשר מדובר על חרדת בחינות cbt היא שיטה יעילה, מפני שהיא מציעה לאדם קשת רחבה ומגוונת של כלים שמעניקים לו את ההזדמנות ללמוד כיצד לשנות

לכתבה המלאה »
חרדה ומחשבות טורדניות
הבלוג

חרדה ומחשבות טורדניות

מחשבות פולשניות הן מחשבות "תקועות" אשר גורמות לאדם סבל רב, ובמקרים מסוימים עלולות להביא אותו למצב של סטרס כרוני. נדמה כי מחשבות שליליות אוטומטיות אלה

לכתבה המלאה »
דיבור פנימי
הבלוג

דיבור פנימי

קרוב לוודאי שממש עכשיו, ברגעים אלה ממש, אתם שומעים (אולי במעומעם ואולי בחוזקה) את הקול הפנימי שלכם – אותו דיבור פנימי שמלווה אתכם כמעט בכל

לכתבה המלאה »
ביטחון עצמי ציטוטים
הבלוג

ביטחון עצמי ציטוטים

אם אתם רוצים להיות מסוגלים להרגיש טוב יותר בזמן שאתם מתמודדים עם חוסר ביטחון עצמי (תהיה הסיבה להתפתחותו אשר תהיה), ראשית כל עליכם לדעת שמדובר

לכתבה המלאה »
סטרס בעבודה
הבלוג

סטרס בעבודה

העולם המודרני שבו אנחנו חיים מאופיין ברמות גבוהות של סטרס כרוני. לכן, אין זה פלא כי גם במסגרת עולם העבודה אנשים נאלצים להתמודד עם רמות

לכתבה המלאה »