איך להתרכז בלמידה למבחן?

השאלה איך להתרכז בלמידה למבחן חולפת בראש של כל מי שעומד לגשת למבחן חשוב.

מבחני גמר, הגשת עבודות או אפילו למידה לתיאוריה על מנת להוציא רישיון נהיגה – כל המטלות האלה דורשות פרקי זמן ממושכים של ישיבה על הישבן ושמירה על ריכוז, מיקוד ותשומת לב המוקדשת אך ורק למטרה.

אבל כיום אנחנו חיים בתרבות של הסחות דעות, הכוללת אורח חיים שמבוסס על הניסיון להשיג את הכול ללא שום דיחוי, וזה בהחלט לא מקל על מיד שרוצה ללמוד למבחן בצורה יעילה על מנת להשיג את מטרותיו.

לכן אנשים רבים מחפשים אחר דרכים שיעזרו להם להבין איך להתרכז בלמידה למבחן, בצורה שתאפשר להם להישאר ממוקדים בלמידה, לשפר את יכולות הריכוז, לשמור על רוגע ושלווה ולתת לגוף ולנפש שלהם את מה שהם צריכים בכדי לתפקד על הצד הטוב ביורת במהלך הלמידה ובמבחן עצמו.

להלן מספר טיפים שבזכותם תבינו איך להתרכז בלמידה למבחן

איך להתרכז ללמידה למבחן – ניטרול הסחות דעת

נכון שזה נשמע מובן מאליו, אבל אנשים רבים לא מבינים בדיוק עד כמה הסחות דעת פוגמות ביכולת שלהם להתרכז בעודם לומדים למבחן. מסתבר שכל מיני גורמים מסיחי דעת, כמו התמכרות לרשתות חברתיות לדוגמא, פוגמים לא רק ביכולת שלנו להתרכז באותו רגע – הפגיעה ביכולת להתרכז ממשיכה איתנו גם הלאה.

בכל פעם שאתם מסיחים את דעתכם על בסיס התמכרות לאינסטגרם, לדוגמא, אתם מחזקים את ההרגל של הסחת דעת, ולמעשה יוצרים הרגל שלילי של חוסר ריכוז.

אך עד כמה שזה נשמע פשוט לכאורה, נטרול הסחות דעת לא תמיד בא בקלות.

אם מדובר על טלוויזיה או רדיו, אתם יכולים פשוט לכבות אותם וליהנות מהשקט. ואם אין לכם התמכרות קשה לרשתות חברתיות, אפילו אפילו תצליחו לסגור את הפייסבוק מדי פעם.

אבל מה אם אתם צריכים ללמוד למבחן בזמן שהשותף שלכם לדירה שומע מוזיקה בקולי קולות, או בזמן שהשכנים צועקים על הילדים שלהם? איך להתרכז בלמידה למבחן עם כל הסחות הדעת האלה?

דרך אחת להבטיח שתצליחו להתרכז בלמידה למבחן, היא לקבוע זמן מבעוד מועד שבו אתם יודעים שתוכלו ללמוד עם ריכוז, ללא הפרעה, גם אם פירוש הדבר לקום מוקדם יותר.

לפעמים גם אין ברירה אלא לצאת מהבית וללמוד במקום אחר שבו שומרים על השקט, כמו ספריה ציבורית או חללי עבודה משותפים.

איך להתרכז בלמידה למבחן

איך להתרכז בלמידה למבחן – תגבילו את המיקוד שלכם

לפעמים אנשים שבודקים אפשרויות שונות בניסיון להבין איך להתרכז בלמידה למבחן מגיעים למסקנה השגויה שאם הם ינקטו בגישה של מולטי טאסקינג (ביצוע מספר משימות בעת ובעונה אחת), הם יחסכו הרבה יותר זמן, וכתוצאה מכך יוכלו ללמוד בצורה יעילה יותר.

אך האמת היא שבשנים האחרונות הולכים ומצטברים יותר ויותר מחקרים המוכיחים את המציאות ההפוכה. הניסיון לבצע מספר משימות בעת ובעונה אחת נידון לכישלון – הוא פוגע בפרודוקטיביות בזמן הלמידה, והוא מקשה על התמקדות בפרטים החשובים באמת.

תשומת הלב שלכם היא משאב מוגבל, לכן חשוב שתלמדו לנצל אותו בצורה החסכונית והיעילה ביותר.

במובן מסוים, אפשר לומר כי תשומת הלב שלכם היא כמו פנס. אם תאירו באמצעות הפנס הזה על אזור מסוים, אתם תוכלו לראות אותו בבירור. אבל אם תנסו להאיר באמצעות הפנס ברחבי חדר גדול וחשוך, אתם תצליחו להבחין רק בקווי מתאר מוצללים.

מה הפתרון שיאפשר לכם להתגבר על גישה של ביצוע מספר משימות במקביל?

תרגול מדיטציית מיינדפולנס

מדיטציית מיינדפולנס טומנת בחובה יתרונות רבים, הן מהבחינה הגופנית והן מהבחינה הנפשית. בנוסף על היתרונות של מיינדפולנס בהקשר של הפחתת לחצים, התמודדות עם חרדות (כמו חרדת בחינות, לדוגמא), פחדים ודכאונות, מדיטציות המבוססות על תרגול מיומנויות קשב יכולות לעזור לכם גם לשפר את יכולת הריכוז שלכם.

במסגרת מחקר על מיינדפולנס, משתתפים התבקשו לעסוק במשימות מולטיטסקינג שהם מבצעים על בסיס יום יומי בעבודה.

היה עליהם להשלים את המשימות תוך עשרים דקות, והן כללו מענה לטלפון, קביעת פגישות, כתיבת מזכרים, קטלוג מידע ממספר רב של מקורות וכיוצא באלה.

עם חלק מהמשתתפים לא בוצעה שום התערבות, וחלקם עברו קורס מיינדפולנס במשך שמונה שבועות, ולאחר מכן נמצא שרק מי שלמד לתרגל מדיטציה חווה שיפור ביכולת הריכוז.

אלה שלמדו לתרגל מדיטציה הצליחו להתמקד במשימות למשך זמן רב יותר, נקטו פחות בגישה של מולטיטאסקינג, וביצעו את העבודה ביעילות רבה יותר לעומת שאר המשתתפים.

בקצרה, אם אתם רוצים ללמוד איך להתרכז בלמידה למבחן, תתחילו בכך שתלמדו איך לתרגל מדיטציה.

איך להתרכז בלמידה למבחן – תציבו לעצמכם מטרות למידה

אחת הסיבות לכך שאנשים חווים פחד ממבחנים הוא שהם לא קובעים לעצמות מטרות למידה, ואז יוצא שהם מתפזרים לכל כיוון לא מספיקים את מה שהם רצו ללמוד – וכך מתחילות להתעורר אצלם מחשבות שליליות, חרדות ופחדים לגבי המבחן, עד שבסופו של דבר הם חווים חרדת מבחינים של ממש.

על מנת שתוכלו להימנע מכך, חשוב שלפני שאתם מתחילים ללמוד למבחן תקדישו לכך מספר דקות ותחשבו על המטרות שאתם רוצים להשיג במסגרת הלמידה שלכם. בנוסף על כך, חשוב שתקציבו לכם מסגרת זמן להשגת המטרה שקבעתם.

לדוגמא: "עד השעה 12 בצהריים, אני אסיים לקרוא שני פרקים מהספר".

על ידי הצבת מטרות, אתם מספקים לתת מודע שלכם מפה – יעד שאליו אתם רוצים להגיע.

בדרך זו אתם למעשה רותמים את כוחו של התת מודע שלכם, שיתחיל לעבוד למענכם על מנת לעזור לכם להגשים את המטרה שהצבתם במסגרת הזמן שהקצבתם לכך.

תשבצו הפסקות בלוח הזמנים שלכם

כחלק מתכנון יעיל של שגרת למידה לקראת מבחן, חשוב שתקפידו לשבץ הפסקות קבועות במסגרת לוח הזמנים שלכם.

בין אם מדובר על פעילות גופנית להורדת מתח, תרגול מדיטציה, דמיון מודרך או תרגילי נשימה להרגעה, חשוב שמדי פעם בפעם תפסיקו ללמוד למבחן על מנת לתת לגוף ולנפש שלכם הפסקה קצרה כדי להטעין את המצברים באנרגיה מחודשת.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »