דפוס חשיבה שלילי – אילו דפוסים אופיינים לכם?

דפוס חשיבה שלילי עלול לשחק חלק מכריע באיכות חיינו.

לטענת אלברט אליס, הוגה שיטת הטיפול REBT (טיפול רציונלי אמוטיבי התנהגותי), מה שגורם לנו לחוות רגשות שלילים אינם האירועים שקורים לנו, אלא הפרשנות שאנחנו נותנים להם.

פרשנויות אלה לובשות צורה של דפוסי חשיבה שליליים שגורמים לנו להרגיש ערך עצמי נמוך, חוסר ביטחון, חרדה וכדומה.

רגשות שליליים אלה בתורם לא מאפשרים לנו למצוא פתרון לבעיות שלנו, מפני שלעתים קרובות הם מהווים לא יותר מאשר חומר בעירה נוסף שמזין את מעגל השליליות.

השלב הראשון ליציאה מהתקיעות הזאת הוא להכיר את הסוגים השונים של מחשבות שליליות שעלולים להופיע. מספר הסוגים של מחשבות שליליות שקול למספר האנשים החיים, אבל ניתן לחלק אותם לשבעה דפוסי חשיבה שליליים שונים.

האם תוכלו לזהות אילו מהם אופיינים לכם?

1. דפוס חשיבה שלילי – מצב חירום תמידי

בכל פעם שקורה משהו, אתם מניחים שמדובר במצב חירום.

אתם מגיבים ככה מפני שבמוח שלכם מופעל החלק שנקרא אמיגדלה ששולח לכם סימני אזהרה ומעורר תגובת הילחם או ברח. אתם מגיבים לסיטואציה בצורה מוגזמת כאילו שמדובר במשבר.

סוג זה של חשיבה קטסטרופלית מוביל אתכם להעצים סכנות ולהקטין את היכולות שלכם להתמודד עם בעיות.

גישה זאת עלולה להיות מסוכנת מאוד בטווח הארוך, מפני שהיא עלולה להוביל אתכם לפתח חוסר אונים נרכש.

2. דפוס חשיבה שלילי – חבלה עצמית

אתם מחבלים בעצמכם בצורה אוטומטית נוכח הקושי הקטן ביותר. אתם לוקחים כל מה שקורה באופן אישי ומאשימים את עצמכם על דברים עליהם אין לכם שליטה.

מחשבות שליליות מונעות מכם לחשוב בהיגיון, כך שיוצא שאתם תקועים בתוך לופ מחשבתי במסגרתו אתם מענישים את עצמכם ומבקרים את עצמכם ללא הפסקה.

כתוצאה מכך, בכל פעם שמתעוררת בעיה, אתם מרגישים חוסר ביטחון. דפוס חשיבה שלילי זה גורם לכם להפוך לאויבים הכי גרועים של עצמכם.

3. דפוס חשיבה שלילי – הקצנה

כאשר קורה משהו, אתם יכולים לראות אותו בצורה דיכוטומית בלבד. דפוס חשיבה זה גורם לכם להסתכל על העולם במונחים של שחור ולבן, דרך משקפיים של הכול או כלום.

בעקבות זאת שאתם מתעלמים מכל הגוונים השונים של אפור שנמצאים על הרצף בין שחור ללבן, אתם מגלים שקשה לכם למצוא פתרון טוב למצב, וכתוצאה מכך אתם חווים חרדה, מפני שאתם מניחים שכל החלטה חסרת תועלת ולא תעזור.

4. דפוסי חשיבה שליליים – תיוג

אתם מתייגים כל מה שקורה במונחים שליליים, מפני שאתם יכולים להבחין אך ורק בהשלכות הדרמטיות של הסיטואציה.

הבעיה היא שמעצם כך שאתם משתמשים בתגיות האלה, אתם לא יכולים להבחין באפשרויות הטמונות בסיטואציה, כך שאתם חוסמים כל נתיב למציאת פתרון.

בנוסף, דפוס חשיבה שלילי זה עלול לגרום לכם לתייג את עצמכם, וכתוצאה מכך לפתח דימוי עצמי שלילי שיעורר אצלכם ביטחון עצמי נמוך.

5. דפוסי חשיבה שליליים – ראיית מנהרה

כאשר אתם חווים בעיה, שדה הראייה שלכם בו במקום מצטמצם, כמו שקורה כאשר אתם נוסעים דרך מנהרה.

אתם יכולים לראות רק דברים שליליים, בעיות, טעויות וחסרונות. אתם לא מצליחים להבחין בפרטים חיוביים, באפשרויות או בפתרונות, וכתוצאה מכך אתם שוקעים בתוך לופ של מחשבות שליליות.

דפוס חשיבה שלילי זה מבוסס על התופעה המוכרת בתור תשומת לב סלקטיבית. בפועל, זה כאילו שאתם חובשים כיסוי עיניים, ככה שאתם רואים רק חלק מצומצם מאוד מהמציאות, וכתוצאה מכך מפספסים את שאר התמונה שבה תוכלו למצוא פתרונות.

6. חשיבה שלילית – הכללה

כאשר אתם נתקלים בבעיה, המוח שלכם מתחיל לנדוד וליצור קישורים חופשיים בין ההווה לאירועי העבר.

הקישורים האלה מובילים אתכם ליצור הכללות שגויות ושליליות, שבדרך כלל כוללות מילים כגון "אף פעם", "תמיד", "כולם" וכדומה.

פעמים רבות הכללות מסוג זה מובילות להסקת מסקנות חפוזות בנוגע למשהו שעוד לא קרה, ולמחשבה שהתוצאות יהיו הרסניות. כמובן שבכל פעם שזה קורה, אתם חווים ערך עצמי נמוך, ושוב נקלעים למעגל של מחשבות שליליות.

7. חשיבה שלילית – התחזות

בגלל הנטייה שלכם להשוות את עצמכם לאנשים אחרים, אתם כל הזמן מעצימים את ההיבטים החיוביים שאתם רואים באנשים אחרים, תוך כדי צמצום של היתרונות והחוזקות שלכם.

סוג זה של חשיבה שלילית גורם לכם להרגיש כמו מתחזים ושאינכם ראויים למה שיש לכם.

אתם פוחדים שאנשים אחרים יגלו שאתם בעצם לא כל כך חכמים או יצירתיים, כאשר מה שקורה בפועל הוא שיש לכם בעיה של דימוי עצמי שלילי. בנוסף, פירוש הדבר שנפלתם אל אותה מלכודת חשיבה המוכרת בתור "קריאת מחשבות", עיוות חשיבה שגורם לכם להניח שאתם יודעים מה אנשים אחרים חושבים.

 

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »