פחד מקהל – אילו גורמים משפיעים על החוויה שלכם?

התופעה של פחד מקהל (באנגלית: גלוסופוביה), או כפי שהיא מוכרת לרוב האנשים – פחד במה – משפיעה על לא מעט אנשים.

למעשה, מחקרים רבים מדברים על נתון של כעשרים וחמישה אחוזים שחווים פחד קהל ברמה כזאת או אחרת.

או כפי שמארק טוויין אמר "יש בעולם לא יותר מאשר שני סוגים של נואמים: (1) הלחוצים ו-(2) השקרנים".

במאמר זה אתאר את הגורמים השונים שמשפיעים על האופן שבו אתם תופסים עמידה מול קהל, וכיצד הם מעוררים דרגות שונות של פחד במה.

פחד מקהל – מחשבות מעוררות חרדה

גורם משמעותי נוסף שעלול לעורר פחד קהל הוא האופן שבו האדם תופס את עצמו בתור מרצה. אפשר לתאר זאת בתור דימוי עצמי שלילי, אמונה מגבילה או דפוסי חשיבה שליליים שנוצרו בעקבות ביטחון עצמי נמוך או ערך עצמי נמוך.

לעתים קרובות תחושת פחד מתעוררת אצל אנשים כאשר הם מפריזים בהערכתם את הסכנה שנשקפת להם מעצם הבעת הרעיונות שלהם בפני אנשים אחרים, וגם מעצם כך שהם תופסים את האירוע שבו עליהם לבטא את עצמם מול אנשים אחרים ככזה שמסכן את המהימנות שלהם, את התדמית שלהם ואפילו את מי שהם בתור בני אדם.

אמונות מגבילות או מחשבות שליליות כגון "אני לא יודע לעמוד מול קהל", "אני משעמם", "אף אחד לא רוצה להקשיב לי" וכדומה עלולות לעורר חרדות או התקף חרדה, ולגרום לדרגות חזקות במיוחד של פחד במה.

כאשר מדובר על ההיבט הקוגניטיבי של פחד קהל, חשוב לציין שהוא עלול להתעורר כתוצאה מסוגים שונים של תכנים קוגניטיביים.

לדוגמא, ייתכן שלפני סיטואציה של עמידה מול קהל, תעלה במחשבה של האדם תמונה מנטאלית מאירוע קודם שבו הוא עמד מול קהל ולא הצליח להתבטא כפי שהוא רצה. אולי אפילו יעלה לו במחשבה זיכרון מגיל צעיר מאוד, במסגרתו המורה נוזפת בו מול כל הכיתה. כמובן שהתמקדות בתכנים כאלה לא בדיוק מעוררים חשק לעמוד מול אנשים אחרים ולהתבטא בחופשיות.

היבט קוגניטיבי אחר שעלול לעורר פחד קהל הוא דיבור עצמי שלילי.

כל הזמן יש לנו בתוך הראש קול פנימי שמעניק פרשנות לסיטואציות שאנחנו חווים, עומדים לחוות או חווינו. למרות שהמטרה של אותו דיבור פנימי שלילי היא לעזור לנו, פעמים רבות הוא מעורר אצלנו רגשות שליליים, שבתורם גורמים לנו לרצות להימנע מהסיטואציה של עמידה מול קהל מלכתחילה.

פחד מקהל – פיזיולוגיה מעוררת חרדה

פחדים וחרדות קשורים לפעילות מוגברת של מערכת העצבים האוטונומית בתגובה לגורם שאנחנו תופסים כמסוכן עבורנו. כאשר אנחנו ניצבים בפני משהו שאנו תופסים כסכנה, הגוף שלנו תכף ומיד מתחיל להתכונן להתמודדות יעילה עם אותו גורם מסוכן (מה שנקרא תגובת הילחם או ברח).

מצב זה של דריכות יתר ועוררות נפשית וגופנית מוגברת מוביל לחוויה רגשית של פחד, ומשבש את היכולת שלנו לעמוד בנינוחות מול אנשים ולהעביר את המסר שלנו.

כאשר מצב גופני זה של חרדה, הכולל תסמיני חרדה גופניים מסוגים שונים, חוזר על עצמו שוב ושוב, בסופו של דבר הוא מתקשר לסיטואציה של עמידה מול קהל וכך נוצרת התנייה שלילית, אשר בסופו של דבר גורמת לאדם להימנע מהזדמנויות לעמוד מול קהל.

בנוסף, מחקרים שנערכו על פחד במה מראים כי לאנשים שבדרך כלל חווים דרגות גבוהות יותר של חרדות ופחדים בחיי היום יום, במסגרת סיטואציות והקשרים שונים, יש נטייה גדולה יותר לחוות חרדה לגבי עמידה מול קהל.

בנוסף על כך, יש אנשים שחווים תופעה שנקראת "רגישות לחרדה", או במילים אחרות פחד מהפחד.

פירוש הדבר שבנוסף על כך שהם חוששים לגבי הסיטואציה של עמידה מול קהל, הם גם חווים דאגות וחששות בנוגע לאותה חרדה שיש להם לגבי עמידה מול קהל והאופן שבו החרדה שלהם תשפיע על היכולת שלהם להעביר את המסר שלהם על הצד הטוב ביותר.

פחד קהל – סיטואציות מעוררות חרדה

בעוד שיש אנשים שחווים דרגות שונות של חרדות בהקשר של עמידה מול קהל ללא קשר לנסיבות שבהן עליהם לעמוד מול אנשים ולבטא את עצמם, יש אנשים שיחוו פחד קהל רק בהקשרים מסוימים מאוד. להלן רשימה חלקית של מספר סיטואציות שבדרך כלל עלולות לגרום לאנשים לחוות חרדה בהקשר של עמידה על במה.

  • הבדלים במעמד – כאשר אדם נמצא בסיטואציה שבה הוא צריך להרצות או להביע את דעתו מול אנשים ממעמד גבוה יותר (לדוגמא, הבוס בעבודה, או עמיתים מקצועיים בכירים), יש סיכוי גדול יותר שהוא ירגיש תסמיני חרדה חזקים יותר, לעומת סיטואציה שבה הוא צריך להתבטא מול אנשים ממעמד השווה למעמדו.
  • חוסר ניסיון – בעוד שיש אנשים שחווים פחד במה על בסיס זכרונות טראומטיים שליליים מסיטואציות קודמות בהן הם עמדו על במה, יש אנשים שחווים חרדה המבוססת דווקא על היעדר מוחלט של ניסיון בתחום. במקרים כאלה, אותה חרדה מבוססת בעיקר על תרחיש דמיוני, ולא על המציאות בפועל.
  • מידע חדש – כאשר אתם נמצאים בסיטואציה שבה אתם צריכים להעביר מידע חדש בפעם הראשונה, קרוב לוודאי שתחוו רמות חרדה גבוהות יותר לעומת סיטואציה שבה עליכם פשוט לחזור על חומר שאתם כבר מכירים בעל פה. יש הרבה יותר נעלמים שעמם תצטרכו להתמודד, ומן הסתם שזה גורם לכם לחוות פחד בדרגה חזקה יותר.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »