פוביה מכלבים טיפול

כאשר מדובר על פוביה מכלבים טיפול הוא אופציה חשובה, מפני שעבור רוב האנשים, כלב הוא ידידו הטוב ביותר של האדם – וגם אנשים שאינם מגדלים כלב בעצמם תמיד ישמחו לקפוץ על ההזדמנות ללטף כלב או לשחק איתו.

אבל יש אנשים שפיתחו פחד מכלבים בעקבות חוויה טראומטית, ומאז הם לא מצליחים להשתחרר מאותה פוביה שממש פוגעת באיכות החיים שלהם.

כאשר מדובר על הנושא של פוביה מכלבים, טיפול חייב לכלול היבטים מסוימים על מנת שהוא יוכל להיות יעיל עבור האדם שמתמודד עם פחד מכלבים.

לדוגמא, מטפלי נלפ דוגלים בגישה אשר לפיה יש לבצע טיפול בפוביה מכלבים על ידי ניטרול התניות שליליות של אירועי עבר טראומטיים בהקשר של מפגש עם כלבים, כפי שאתאר בהמשך מאמר זה.

אם גם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים טיפול חייב להיות פתרון שעליכם לשקול, במיוחד אם אתם כבר חווים פחד מכלבים במשך תקופה ארוכה ולא מצליחים למצוא שום פתרון בעצמכם.

טיפול בפוביה מכלבים בעזרת שיטת NLP – איך זה עובד?

אם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים טיפול הוא בוודאי נושא שקלתם לא מעט.

אך כאשר מדובר על טיפול בחרדות, יש לא מעט גישות שונות שמציעות דרכי טיפול בפחד המשתנות מאוד מגישה לגישה.

לדוגמא, אם מדובר על טיפול CBT בפחדים, הגישה היא הרבה יותר קוגניטיבית מאשר שיטת NLP, אשר כוללת התייחסות מעמיקה יותר לתכנים הלא מודעים של האדם בהקשר של אותה פוביה מכלבים.

כעת אתאר בפניכם בקצרה כיצד כאשר אדם מתמודד עם פוביה מכלבים טיפול באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך יכול להביא לו תועלת רבה ולעזור לו להתגבר על אותו פחד משתק ולהשאיר אותו הרבה מאחוריו.

טיפול בפוביה מכלבים באמצעות שינוי דפוסי חשיבה

כמו עם פוביות נפוצות אחרות, גם במקרה של פוביה מכלבים אנשים אשר מתמודדים עם פוביה זה חווים קשת רחבה ומגוונת של תסמיני חרדה – תסמיני חרדה גופניים, התנהגותיים ומנטאליים.

מפני שאותו פחד מכלבים משפיע על האדם שחווה אותו על בסיס יום יומי – בצורה אובססיבית כמעט – פעמים רבות אותו אדם נאלץ להתמודד גם עם מחשבות שליליות אוטומטיות סביב הנושא של מפגש עם כלבים.

לכן, בתור מטפל נלפ אשר מיישם גם כלים של שיטות טיפול בחרדה נוספות, כגון שיטת CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדות), אני מקפיד להתייחס גם לפן הזה בחוויה של האדם, מפני שבאמצעות שינוי דפוסי חשיבה שליליים סביב הנושא של מפגש עם כלבים, האדם מקבל הזדמנות לפתח נקודת מבט חדשה, ניטראלית ולפעמים אפילו חיובית כלפי כלבים – מה שבסופו של דבר יעזור לו לתפוס אותם בצורה פחות שלילית, וכתוצאה מכך יתאפשר לו לבצע טיפול בחשיפה בצורה הרבה יותר יעילה.

פוביה מכלבים טיפול ניטרול על בסיס התניות שליליות

פוביות נפוצות רבות מתפתחות על בסיס התניה שלילית – איזשהו אירוע או חוויה אשר קרו בעבר הקרוב או הרחוק שקשור לכלבים ואשר נתפס בעיני האדם כשלילי, ולפעמים אפילו טראומה של ממש.

כאשר מדובר על הנושא של פוביה מכלבים טיפול יעיל בעיני מטפלי נלפ צריך לכלול התייחסות לשורש הבעיה – לסיבה המקורית אשר בגללה אותה פוביה מכלבים התפתחה מלכתחילה.

שיטת NLP כוללת מגוון רחב של תהליכים אשר מאפשרים לאדם לעבוד על זיכרונות של אירועים שליליים אשר תרמו להתפתחות של פוביה מכלבים – ולמעשה לשחרר את אותם רגשות שליליים שנלווים לזיכרונות שליליים אלה, ועל ידי כך לאפשר לאדם לשמור את הלמידות מאותו אירוע טראומטי, תוך כדי שהוא כבר לא צריך להגיב בצורה אוטומטית כמו בעבר.

פוביה מכלבים טיפול על בסיס יצירת התניות חיוביות

כאמור, כאשר מדובר על פוביה מכלבים טיפול יעיל אכן צריך לכלול תהליך של התייחסות לסיבה המקורית אשר בגללה אותה פוביה מכלבים התפתחה, ובנוסף על כך, מטפלי נלפ עם ניסיון בתחום של טיפול בפוביות יודעים שלא תמיד זה מספיק – שתהליך שינוי יעיל באמת כולל לא רק ניטרול התניות שליליות, אלא גם יצירת התניות חיוביות.

באמצעות תרגילי דמיון מודרך כגון חזרה מנטאלית בשילוב עם נשימות עמוקות, האדם יכול לחוות תחושה עמוקה של שלווה, כמו גם רגשות חיוביים נוספים כגון ביטחון עצמי גבוה, אמונה עצמית וכיוצא באלה, ובמסגרת טיפול NLP לקשר בין רגשות חיוביים אלה למפגש עתידי עם כלב, ועל ידי כך לנטרל אף יותר רגשות שליליים שנקשרו אצל האדם לכלבים – כגון חרדה, פחד עוצמתי וכדומה.

במסגרת טיפול נלפ, יצירת התניות חיוביות היא חלק בלתי נפרד מהשלב של טיפול בפוביה מכלבים שנקרא טיפול בחשיפה.

פוביה מכלבים טיפול באמצעות טיפול בחשיפה

כאשר מדובר על פוביה מכלבים טיפול יעיל חייב לכלול גם טיפול בחשיפה.

הסיבה לכך היא שכמו במקרה של פוביות נפוצות אחרות, על מנת לטפל בפוביה ביעילות, אין ברירה אלא להתמודד עם אותו גורם מעורר פוביה – פשוט אין דרך אחרת.

שיטת NLP ודמיון מודרך מציעה שפע של כלים שיכולים להפוך תהליך של טיפול בחשיפה להרבה יותר יעיל, ולכן בתור מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בפוביות, כאשר אני מבצע טיפול בחשיפה אני קודם כל מבצע חשיפה בדמיון (באמצעות תרגילי דמיון מודרך בשילוב עם תרגילי נשימה לרגיעה).

הסיבה לכך היא שמדובר על גישה הדרגתית יותר בהקשר של טיפול בחשיפה, ומפני שבאמצעות חזרה מנטאלית האדם יכול להתכונן בצורה הרבה יותר יעילה – במיוחד בשילוב עם התניות חיוביות של רגשות חיוביים כגון רוגע, ביטחון עצמי וכדומה – למפגשים עתידיים עם כלבים ולהגביר את הסיכויים שהוא יחווה במסגרת אותם מפגשים רגשות חיוביים יותר בניגוד לעבר.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »