ממה נובעת ביישנות? – ארבע סיבות אפשריות לפיתוח ביישנות כרונית

מהי ביישנות כרונית?

על פי רוב המומחים העוסקים בנושאים של ביישנות וחרדה חברתית, ביישנות מוגדרת בתור הנטייה להרגיש סטרס, חוסר ביטחון ותחושה של אי נוחות במסגרת סיטואציות חברתיות.

פעמים רבות אנשים עם ביישנות או חרדה חברתית משקיעים מאמצים מנטאליים רבים על הניסיון להבין ממה נובעת ביישנות כרונית.

יש לא מעט סיבות שונות ומשונות שבגללן יכולה להתפתח ביישנות קיצונית או ביישנות יתר, כולל סיבות ביולוגיות, סביבתיות ואחרות.

במסגרת מאמר זה על ביישנות קיצונית, אציג ארבע סיבות אפשריות לכך שאנשים מפתחים ביישנות.

ביישנות כרונית – צורך בשליטה

הסיבה האפשרית הראשונה לכך שאדם מפתח ביישנות יתר היא מתוך צורך בשליטה.

ביישנות עלולה להיווצר כאשר אדם מרגיש שהוא נמצא מחוץ לאזור הנוחות שלו. אנשים שחווים ביישנות מסוג זה בדרך כלל יודעים מה מקובל מבחינה חברתית בסיטואציות שונות, הם שואלים שאלות כדי לוודא ולהיות בטוחים והם חושבים בצורה חדה.

אנשים עם צורך בשליטה מעדיפים לדבר על החוזקות שלהם ועל דברים שנמצאים במסגרת אזור הנוחות שלהם, הם אוהבים להיות מוכנים וערוכים מראש ואוהבים עקביות.

כאשר הם נקלעים למצב לא ברור או בלתי צפוי, או כאשר מישהו מפעיל עליהם לחץ, הם דואגים וחווים חרדה מפני שהם מאבדים את תחושת השליטה שלהם.

ביישנות כרונית – חוסר אמון

סיבה אפשרית שנייה לכך שאדם עלול לפתח ביישנות קיצונית היא חוסר אמון.

אנשים שחווים ביישנות מסוג זה בדרך כלל נוטים להתנהג בצורה מופנמת ומאופקת. יש פחד עיקרי שמטריד אותם, והוא שהם ייפגעו אם הם יאפשרו לאנשים להתקרב אליהם. פעמים רבות אנשים אלה חוו בעברם דחייה, בריונות או אפילו הזנחה.

עבורם ביישנות משמשת כמחסה המגן עליהם מפני חשיפה ופגיעות. אנשים מסוג זה נוטים לא להכביר במילים במהלך שיחה, הם מסיטים את נושא השיחה מעצמם והם לא ממהרים לחלוק מידע אישי.

ביישנות קיצונית – פחד לקבל ביקורת מאחרים

סיבה אפשרית שלישית לכך שאדם עלול לפתח ביישנות כרונית פחד מביקורת.

יש אנשים ביישנים שכל כך חוששים מהאפשרות שאנשים אחרים ימתחו עליהם ביקורת, שהם נמנעים מסיטואציות מסוימות בניסיון להימנע מביקורת. אנשים אלה מקנים חשיבות גדולה לדעות של אנשים אחרים אודותיהם והם מתקשים להציג את זהותם האמיתי מתוך פחד מביקורת שימתחו עליהם אנשים אחרים.

בדרך כלל הם מקיפים את עצמם בקבוצה קטנה של חברים שמקבלים אותם כמו שהם, ויש להם נטייה לחוות חרדה חברתית במסגרת אינטראקציה עם אנשים חדשים.

אנשים ביישנים מסוג זה בדרך כלל מעדיפים חברים דומיננטיים יותר, עליהם הם יכולים להסתמך כדי שהשיחה תמשיך להתקיים.

הם לא יודעים איך לתרום לשיחה וקשה להם לענות על שאלות בצורה ספונטאנית. הם ביקורתיים מאוד כלפי עצמם והם חששניים בסיטואציות חברתיות. הפחד הגדול ביותר שלהם הוא שישפטו אותם בחומרה.

לעתים קרובות אנשים עם חרדות חברתיות אלה עלולים לפתח גם פחד מהסמקה.

ביישנות קיצונית – ביקורת עצמית מופרזת

סיבה אפשרית רביעית לכך שאדם עלול לפתח ביישנות, ולפנות לקבלת טיפול בביישנות, היא גישה ביקורתית של האדם כלפי עצמו.

 לאנשים מסוג זה יש בתוך הראש קול קטן שאומרים דברים כמו "זה לא אמור להיות ככה" או "הייתי צריך לעשות X אחרת". הם חושבים במונחים של נכון או לא נכון ולעתים קרובות הם ביקורתיים בצורה שלילית ומופרזת.

הם חוששים בנוגע לרושם שהם עושים על אנשים אחרים, מפני שהם רוצים להיתפס כחכמים ובעלי מסוגלות עצמית. אנשים אלה ביקורתיים במיוחד והם תמיד חוששים שהם יעשו מעצמם צחוק או יעשו משהו מטופש. הפחד העיקרי שמאפיין אנשים ביישנים מסוג זה הוא שיתפסו אותם כאנשים חלשים.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »