מה זה חרדה?

מה זה חרדה?

כאשר אדם מתמודד עם מחשבות או רגשות מזיקים או מדאיגים, תגובת חרדה איננה רק בגדר תגובה נורמאלית – אלא מעבר לכך, זו תגובה הנחוצה להישרדות.

אך כיום, בתקופה המודרנית שבה אנחנו חיים, אנשים רבים מתמודדים עם חרדות או פוביות למרות שלא נשקפת לחייהם שום סכנה ממשית.

במסגרת מאמר זה, אנסה לענות על השאלה מה זה חרדה, אתאר סוגים שונים של חרדות ואספר בקצרה כיצד מטפל נלפ יוכל לעזור לכם לטפל בחרדה שלכם.

מה זה חרדה – מתי כדאי לפנות לקבלת טיפול בחרדה?

משחר ההיסטוריה האנושית, בני אדם היו זקוקים למנגנון יעיל אשר יאפשר להם לזהות סכנות מבעוד מועד, על מנת שהם יוכלו להימנע מהן או לתכנן את ההתמודדות עמן, במטרה שהם יוכלו להגביר את הסיכויים שלהם לשרוד ולהמשיך להעמיד צאצאים – לשם כך יש תסמיני חרדה כגון פעימות לב מהירות, דופק גבוה, עוררות, רגישות מוגברת לסביבה וכיוצא באלה.

אך בעוד שבעבר בני אדם היו זקוקים לאותה תגובת חרדה על מנת שהם יוכלו לשרוד סיטואציות מסכנות חיים, כגון תקיפה מצד טורף או אויב מסוכן אחר, כיום רוב בני האדם חווים חרדות הנעות סביב נושאים כגון עבודה, כסף, משפחה, זוגיות, בריאות או סוגיות אחרות אשר למעשה כלל אינן מצריכות את ההפעלה של מנגנון הישרדות כגון "תגובת הילחם או ברח".

במובן מסוים, התשובה על השאלה מה זה חרדה תשתנה מאדם לאדם, בהתאם לאופן הייחודי שבו הוא יוצר את העולם הסובייקטיבי שבו הוא חי, הדרכים בהן הוא מפרש סיטואציות, האופן שבו הוא מתמודד עם מחשבות שליליות, רגשות שליליים, מצבים חברתיים וכיוצא באלה.

בשורה התחתונה, כל אדם שמתמודד עם חרדות יודע טוב מאוד מה זה חרדה – הוא חווה אותה על בשרו ובתודעתו, ולכן מומלץ להתחיל לשקול לפנות לקבלת טיפול בחרדות כאשר מתחילים לשים לב לכך שאותם תסמיני חרדה גורמים לשיבוש של ממש באיכות החיים.

בנוסף על כך, חשוב במיוחד למצוא מטפל בחרדות אם אתם שמים לב שאתם מתחילים להימנע מסיטואציות ופעילויות בגלל שאתם חוששים שמא תחוו חרדה.

כאשר מדובר על תסמיני חרדה, הימנעות היא אחד מאותם תסמינים גורליים ביותר אשר יכולים ממש לשנות את מהלך החיים של האדם ולשבש בחיי השגרה שלו ולפגום באיכות חייו – ובמצבים אלה חשוב לפנות לקבלת טיפול בחרדות.

מה זה חרדה – אילו סוגים שונים של חרדה ישנם?

במסגרת הניסיון להבין מה זה חרדה, כמו גם איך מטפלים בחרדה, חשוב להבין בראש ובראשונה כי חרדה היא למעשה קטגוריה כללית שמכילה קשת רחבה ומגוונת של חרדות, פחדים והפרעות מסוגים שונים.

על מנת שתוכלו להבין טוב יותר מה זה חרדה, כעת אסקור בפניכם בקצרה מספר סוגים של הפרעות חרדה.

הפרעת חרדה כללית

כאשר רוב האנשים יישאלו מה זה חרדה, קרוב לוודאי שהם יספקו תיאור כזה או אחר אשר תואם להגדרה של הפרעת חרדה כללית – מחשבות שליליות בלתי פוסקות אודות אירועים בעתיד או בעתיד, בין אם מדובר על אירועים יום יומיים ובין אם מדובר על אירועים מיוחדים ויוצאי דופן.

כאשר מדובר על הפרעת חרדה כללית, עוצמת הדאגה איננה בפרופורציה הולמת ביחס לנסיבות במציאות. בנוסף על כך, אדם עם הפרעת חרדה כללית חווה רגשות שליליים עוצמתיים בו קשה לו לשלוט, כמו גם מחשבות שליליות אוטומטיות, דיבור עצמי שלילי, ערך עצמי נמוך וכדומה.

חרדה זו בדרך כלל מלווה בסוגים נוספים של חרדות, כמו חרדות שיתוארו בהמשך, ולפעמים גם דיכאון.

חרדת נטישה

סוג זה של הפרעת חרדה מתפתח בדרך כלל בתקופת הילדות המוקדמת או המאוחרת, ופעמים רבות ממשיך ללוות את האדם וגורם לו לפתח דפוסי חשיבה והתנהגות אשר מונעים ממנו להביא את עצמו לידי ביטוי כפי שהוא היה רוצה, ובנוסף גם פוגמים ביכולת שלו לטפח קשרים ולשמר אותם.

הפרעת חרדה חברתית (פחד מאנשים)

כאשר אנשים מדמיינים לעצמם מה זה חרדה ואיך זה לחוות חרדות, פעמים רבות הם מתארים לעצמם כי חרדות באות לידי ביטוי בהיבט החברתי.

ואכן, גם כאשר מדובר על הפרעת חרדה כללית, אין ספק כי היא פוגמת ביכולת לשמור על קשרים חברתיים, אך ישנה הפרעת חרדה ספציפית אשר קשורה לנושא של יחסים בין אישיים – הפרעת חרדה חברתית.

אנשים אשר מתמודדים עם חרדה חברתית חוששים משיפוט מצד אחרים או להיות מובכים וכתוצאה מכך חווים רמות גבוהות של חרדה, פחד, רגשות שליליים, מחשבות שליליות אוטומטיות ומספר תסמיני חרדה נוספים בהקשר של סיטואציות חברתיות – מה שלעתים קרובות גורם להם להימנע מסיטואציות חברתיות.

מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בחרדות יכול לסייע לאנשים לשחרר טראומות מהעבר שגרמו לאדם לפתח חרדה חברתית, ועל ידי כך ללמוד לפתח ביטחון עצמי במסגרת סיטואציות חברתיות.

פוביה ספציפית

פוביה תשובה נפוצה נוספת שעולה במוחם של אנשים כאשר שואלים אותם מה זה חרדה.

ואכן יש קווי דמיון משותפים בין התמודדות עם פוביות לבין התמודדות עם חרדות.

אנשים שפונים לקבלת טיפול בפוביות אצל מטפל NLP חווים דרגות גבוהות של חרדה או פחד בעת שהם נחשפים לטריגר מסוים או סיטואציה מסוימת – מה שגורם להם לפתח דפוסי הימנעות במטרה להימנע מאותם רגשות שליליים עוצמתיים של פחד.

יש אנשים שמתמודדים עם פוביות כל כך עוצמתיות, שכאשר הם נתקלים בטריגר מעורר פוביה, הם עלולים אף לחוות התקף חרדה.

בעזרת שיטת NLP אפשר לטפל בפוביה בצורה יעילה וללמוד לפתח תגובות חיוביות יותר כלפי מה שבעבר עורר תגובת פחד עוצמתית.

מה זה חרדה – כיצד חרדות מתעוררות?

בתור מטפל נלפ, יצא לי לפגוש קשת רחבה ומגוונת של אנשים המתמודדים עם חרדות מסוגים שונים.

ואכן, כמעט בכל מקרה יש לכל אדם סיפור ייחודי לגבי האופן שבו הוא פיתח תגובת חרדה.

יחד עם זאת, כאשר אנחנו מנסים להשיב על השאלה מה זה חרדה, אפשר לומר כי ישנם מספר גורמים נפוצים אשר בדרך כלל יכולים להביא לידי התפתחות של חרדה. בין גורמים עיקריים אלה אפשר לצין:

  • בעיות נפשיות קודמות – היסטוריה של בעיות נפשיות, כמו דיכאון לדוגמא, מגבירה את הסיכויים לפתח חרדות בהקשרים נוספים בחיים.
  • טראומות ילדות – פעמים רבות בעיות רגשיות, חרדות, פוביות, חוסר ביטחון וכיוצא באלה מתפתחים בעקבות אירועי עבר טראומטיים אשר ממשיכים ללוות את האדם גם בבגרות ובאים לידי ביטוי בדמות חרדות או התקף חרדה.
  • אירועי עבר שליליים – גם אירועים שליליים שאינם מוגדרים בתור טראומה עלולים להצטבר ולהתעצם עם חלוף הזמן, עד שבסופו של דבר נוצר מצב של סטרס כרוני או חרדה.
  • סטרס כרוני – אם אדם מתמודד עם רמות גבוהות של לחץ נפשי על בסיס יום יומי, בסופו של דבר הוא עלול לחוות סטרס כרוני, מה שמגביר את הסיכוי לפתח חרדות.

מה זה חרדה וכיצד ניתן לטפל בחרדות בעזרת NLP?

במסגרת טיפול NLP, האדם מקבל הזדמנות לשחרר טראומות מהעבר אשר תרמו לפיתוח דפוסי חשיבה שליליים, רגשות שליליים של חרדה או פחד, מה שמאפשר לו למעשה לפתוח דף חדש ולהתחיל ליצור לעצמו מציאות חדשה שבה הוא יכול לחוות רוגע, שלווה, ביטחון עצמי ומגוון רחב של רגשות חיוביים נוספים.

במסגרת טיפול בחרדות בעזרת מטפל נלפ, האדם לומד לאתגר את המחשבות שלו, ובנוסף גם רוכש מגוון רחב של כלים שימושיים שמאפשרים לו לחזק את השינויים בחיי היום יום שלו – כלים שעוזרים לו לרתום את כוחו של התת מודע ולהתחיל ליצור את המציאות הרצויה שלו.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »