חרדה ומחשבות טורדניות

כאשר אדם מתמודד עם חרדה ומחשבות טורדניות, מחשבות פולשניות הנחוות כ"תקועות" ואשר גורמות לאדם סבל רב, במקרים מסוימים הדבר עלול להביא אותו למצב של סטרס כרוני.

נדמה כי מחשבות שליליות אוטומטיות אלה מגיעות משום מקום, ובן רגע מעוררת חרדה בעוצמות גבוהות להפליא.

פעמים רבות חרדה ומחשבות טורדניות הן שתי תופעות ההולכות יד ביד, ובמובנים מסוימים קשה לענות במדויק על השאלה האם חרדה קדמה לאותן מחשבות טורדניות, או שמא להפך? 

יחד עם זאת, בתור מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בחרדות, הרבה פעמים עזרתי לאנשים שהגיעו אלי על מנת לטפל בחרדות שלהם ולאחר טיפול בחרדה בהצלחה, הם גילו כי אותן מחשבות שליליות אוטומטיות פחתו בעוצמה ובתדירות שלהן – ובמקרים מסוימים נעלמו בצורה מוחלטת.

במסגרת מאמר זה אספר לכם על חרדה ומחשבות טורדניות, על המאפיינים של התופעה וגם כיצד מטפל NLP יכול לעזור לכם לטפל בחרדות ומחשבות טורדניות.

מחשבות טורדניות וחרדות – אילו מיתוסים קיימים בנושא?

ישנם לא מעט מיתוסים בנושא של חרדה ומחשבות טורדניות.

אחד מהמיתוסים המסוכנים (והשיפוטיים) ביותר הוא המיתוס שלפיו אם לאדם חולפות בראש מחשבות כאלה, פירוש הדבר שבאופן לא מודע אותו אדם רוצה לממש את המחשבות הללו.

לא רק שמיתוס זה איננו נכון, למעשה ההפך הוא הנכון. 

המאמצים שאותם אנשים שמתמודדים עם חרדה ומחשבות טורדניות להיפטר מאותן מחשבות שליליות אוטומטיות הם ש"מוסיפים שמן למדורה" ומעצימים את התדירות והעוצמה של מחשבות אלה.

אנשים נלחמים באותן מחשבות שליליות מפני שהתוכן שלהן זר להם ובלתי מקובל מבחינתם – ובמקרים רבים סותר את הזהות שלהם במידה מובהקת.

חרדה ומחשבות טורדניות – מה זה בעצם?

מחשבות אובססיביות הן למעשה סדרה של מחשבות שליליות שבדרך כלל מגיעות לצד שיפוטים שליליים. פעמים רבות האדם מתקשה לשלוט באותן מחשבות שאינן מרפות, והתדירות והעוצמה של מחשבות טורדניות אלה מתקיימות על טווח אשר נע בין מחשבות חוזרות ומעצבנות למחשבות בלתי פוסקות ומעוררות חרדה.

מחשבות טורדניות יכולות לאפיין אנשים עם ערך עצמי נמוך או הפרעות חרדה (ראו פירוט בהמשך לגבי הפרעות חרדה שעשויות לכלול מחשבות טורדניות), ובמקרים כאלה אותן מחשבות שליליות אוטומטיות עוסקות בביקורת עצמית, דיבור עצמי שלילי או עיוותי חשיבה של האדם כלפי עצמו או כלפי העולם שבו או חי.

במקרים אחרים, התופעה של חרדה ומחשבות טורדניות עלולה להתפתח בעקבות טראומה שהאדם חווה, או שאדם קרוב אליו חווה.

מחשבות טורדניות עלולות להשפיע על מצב הרוח של האדם, ובמקרים מסוימים גם על תפקודו הכללי בחיי היום יום.

באילו הפרעות חרדה מופיעות מחשבות טורדניות?

פעמים רבות אנשים אשר מגיעים אלי לקבל טיפול בחרדה מדווחים על התמודדות עם מחשבות טורדניות.

ואכן לא אחת נוצר מצב בו חרדה ומחשבות טורדניות מגיעים יחד, במעין "עסקת חבילה", מה שמקשה עוד יותר על אנשים שצריכים להתמודד עם חרדות או פוביות.

במקרה של חרדה ומחשבות טורדניות, לא תמיד אותן מחשבות טורדניות מגיעות בעוצמות אשר קיימות במקרים של הפרעת התנהגות כפייתית אובססיבית, אך בהחלט מדובר על עוצמות אשר גורמות לאנשים סבל רב ולהניע אותם לחפש טיפול בחרדות שייתן להם מענה גם בהקשר של מחשבות כפייתיות. 

אז באילו הפרעות חרדה האדם עלול לחוות גם מחשבות טורדניות?

  • חרדה ומחשבות טורדניותהפרעת פאניקה – אנשים אשר מתמודדים עם הפרעת פאניקה (שהיא, במובן מסוים, חרדה מפני התקף חרדה) עלולים לפתח מחשבות טורדניות בקשר לאפשרות שהם ייאלצו להתמודד עם התקף חרדה בסיטואציה שבה לא יהיה להם כיצד להתמודד או איך לברוח. התקפי חרדה כוללים רגשות שליליים עוצמתיים של חרדה ומחשבות טורדניות, כמו גם קוצר נשימה, רעד בגוף, זיעת יתר ותחושה שמשהו איום ונורא עומד לקרות. בעזרת מטפל נלפ ניתן להתגבר על הפרעת פאניקה וללמוד לשלוט בהתקף חרדה.
  • פוסט טראומה – הנושא של חרדה ומחשבות טורדניות מוכר היטב לאנשים אשר מתמודדים עם פוסט טראומה (PTSD – הפרעת דחק פוסט טראומטית), ולכן פוסט טראומטיים רבים נאלצים להתמודד (בנוסף על זיכרונות מציפים, סיוטים ותסמיני חרדה נוספים) עם מחשבות טורדניות. פעמים רבות אנשים עם פוסט טראומה חושבים על האירועים הטראומטיים שהם חוו (בדמות זיכרונות מציפים, דיבור עצמי שלילי וכדומה), או שהם חווים חרדה לגבי האפשרות שהם ייאלצו שוב לעבור את אותם אירועים טראומטיים שעברו עליהם. באמצעות טיפול NLP אפשר לבצע עיבוד מחדש לאותם זיכרונות שלילים ולנטרל מהם רגשות שליליים.
  • פוביות – בתור מטפל בפוביות, יצא לי להיתקל בלא מעט אנשים אשר מתמודדים עם פוביות ופחדים שסובלים גם מהתופעה של חרדה ומחשבות טורדניות. אנשים עם פוביות עלולים להגיע למצב בו הם חושבים על מה שמפחיד אותם ללא הפסקה, מתוך פחד שהם ייתקלו בו במפתיע ובניסיון לקנות לעצמם קצת שליטה במציאות המאיימת (לתפיסתם הסובייקטיבית) שבה הם חיים. לאחר שאדם עובר טיפול בפוביה בהצלחה בעזרת מטפל NLP, הוא כבר לא חווה חרדה ומחשבות טורדניות.
  • חרדה חברתית – פחדים חברתיים הוא אחד הנושאים שמעסיקים באובססיביות אנשים עם הפרעת חרדה חברתית, אשר מעבירים חלק ניכר מהזמן שלהם בדאגה לגבי האפשרות שהם יביכו את עצמם בסיטואציות חברתיות או שאנשים אחרים ימתחו עליהם ביקורת או ישפטו אותם. במקרה של חרדה חברתית, חרדה ומחשבות טורדניות הולכים יד ביד, וברוב המקרים ניתן לשים קץ לאותן מחשבות שליליות אוטומטיות על ידי טיפול בחרדה חברתית.

חרדה ומחשבות טורדניות – כיצד שיטת NLP יכולה לסייע?

כאמור, פעמים רבות חרדות ומחשבות טורדניות מגיעות כמקשה אחת לאחר שהאדם התמודד עם טראומה או חווה מספר אירועים שליליים בעברו, ובעקבות זאת הוא מתחיל לפתח דפוסי חשיבה טורדניים בניסיון להתמודד עם חוסר הוודאות של העולם-שלאחר-הטראומה.

במקרים מסוג זה, הגישה היעילה ביותר היא לבצע טיפול בטראומה מהשורש, ובמסגרת שיטת NLP ניתן לעשות זאת על ידי עיבוד מחדש של זיכרונות שליליים – נטרול אותם רגשות שליליים אשר נלווים לזיכרון, על מנת שהאדם יוכל להיזכר באירוע ולהפיק ממנו את התובנות והלקחים, אך מבלי לחוות הצפה מאותם רגשות שליליים עוצמתיים.

למרות שהגישה העיקרית שבה אני דוגל היא NLP (שיטה אשר באמצעותה ניתן לרתום את כוחו של התת מודע), אני לוקח השראה משיטות טיפול נוספות אשר מציעות כלים להתמודדות עם חרדה ומחשבות טורדניות בזמן אמת – לדוגמא, כלים להתמודדות עם עיוותי חשיבה או דפוסי חשיבה שליליים מהעולם של שיטת CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי), או גישה של מיינדפולנס (מהעולם של שיטת ACT – תרפיית קבלה ומחויבות).

בנוסף על כך, אנשים אשר מתמודדים עם חרדות ומחשבות טורדניות חווים רמות גבוהות של לחץ נפשי, עד כדי כך שהם מפתחים סטרס כרוני, ולכן אני מלמד את הלקוחות שלי מגוון רחב של תרגילי דמיון מודרך, תרגילי נשימה להרגעה, מדיטציות, מיינדפולנס ועוד.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »