ארבעה סוגי חרדה חברתית

במאמר זה אסקור ארבעה סוגי חרדה חברתית.

בעוד שכאשר מדובר על אנשים שמתמודדים עם חרדה מאנשים יש מספר מאפיינים המשותפים לכל אחד ואחד מהם, עדיין ישנם סוגים שונים של חרדה חברתית – כל אחד עם המאפיינים הייחודיים לו.

חשוב לזכור שעל אף שישנם סוגי חרדה חברתית שונים, אם אתם חווים חרדה ברמה שממש משפיעה לרעה על איכות החיים שלכם, חשוב שתפנו לקבלת טיפול בחרדה חברתית אצל מטפלי נלפ.

סוגי חרדה חברתית סביב היעדר מיומנויות חברתיות

אם אתם מתחילים להזיע בכל הגוף רק מעצם המחשבה על המילים "ועכשיו, תתחלקו לקבוצות קטנות ותדברו על החוויה שלכם", ואם אתם שומרים מרחק של ביטחון מכל הזדמנות לקיום שיחת חולין, קרוב לוודאי שאתם חווים חרדה חברתית סביב הנושא של מיומנויות חברתיות.

או ליתר דיוק, סביב הנושא של היעדר מיומנויות חברתיות.

אנשים שחווים חרדה חברתית מסוג זה מרגישים שאין להם מושג איך להתחיל שיחה עם אנשים, והם חוששים שאפילו אם הם יאזרו מספיק ביטחון עצמי כדי לפתוח בשיחה, הם ייתקלו בתגובות שליליות. לעתים הם גם מדמיינים שאנשים ילעגו להם בפומבי או פשוט יזלזלו בהם בהפגנתיות.

מה אתם יכולים לעשות בנדון?

בעוד שלכאורה נדמה שהפתרון הוא לתכנן מראש – מילה במילה – את כל מה שתאמרו, או למצוא פינה שקטה במסיבה בה תוכלו לגלול בטלפון עד סוף הערב, המציאות היא שמה שהכי יעזור לכם להתגבר על חרדה חברתית הוא לא להימנע ממנה, אלא להתמודד איתה.

תנהלו כמה שיותר שיחות אישיות, תוך כדי שאתם מתמקדים במטרה – הקשבה לאדם השני ותגובה ספונטאנית, תוך כדי שמירה על קשר עין. ואם אתם ממש רוצים ליהנות מהתגברות יעילה על פחדים חברתיים, תקפידו לאסוף ראיות שסותרות את ההנחה שאנשים חושבים שאתם מוזרים או משעממים.

במסגרת טיפול בחרדה חברתית בעזרת מטפל נלפ, תהיה לכם הזדמנות לרכוש מיומנויות חברתיות שיעזרו לכם להשאיר את אותו פחד מאנשים או ביישנות הרחק מאחוריכם.

סוגי חרדה חברתית שבשורש שלהן חרדה מחרדה

כאשר אתם חווים חרדה מכך שתחוו חרדה, אתם מתהלכים בעולם עם ההרגשה שאור הזרקורים מופנה אליכם, ושהוא כביכול מודיע לכולם קבל עם ועדה שאתם חווים חרדה, מחשבות שליליות או רגשות שליליים, ושכדאי לשמור מרחק מכם, כי התקשורת אתכם תהיה ממש מוזרה ומביכה.

במצבים קשים במיוחד של חרדה מחרדה, אדם עלול לחוות החמרה של תסמיני חרדה תוך זמן קצר מאוד. לדוגמא, אדם שחווה הזעת יתר עלול לסבול מהחמרה רק מעצם כך שהוא שם לב שמישהו ברחוב העיף מבט בכיוונו, שהוא צריך להזמין משלוח אוכל בטלפון או כאשר הוא נאלץ להשתתף באירוע חברתי במסגרת העבודה.

במצב כזה, ככל שתנסו לשלוט בצורה מודעת על תסמיני החרדה, ככה הם ילכו ויחמירו.

מפני שברקע תשומת הלב שלכם ממוקדת בניסיון להימנע מחרדה, אתם ממשיכים להתמקד בתרחישים שמהם אתם רוצים להימנע – מה שגורם לגוף שלכם לייצר אותם במעין נבואה שמגשימה את עצמה.

לכן, במקום לדמיין את עצמכם מגיעים לסיטואציה וחווים הזעת יתר, לדוגמא, חשוב שתדמיינו את עצמכם רגועים, שלווים ויבשים. בדרך זו אתם תתחילו לייצר גרסה חדשה ורצויה יותר של נבואה שמגשימה את עצמה.

יש לציין שמדובר על חזרה מנטאלית לקראת תרגול בסיטואציה האמיתית. חשוב שתזכרו שאם תישארו בסיטואציה ותקיימו אינטראקציה חברתית, גם אם תפגינו תסמיני חרדה כאלה או אחרים, רוב הסיכויים שאנשים לא ישימו לב אליהם או יפגינו סלחנות. ובכל מקרה תסמינים אלה ייעלמו ככל שתמשיכו לתרגל.

טיפול נלפ יעניק לכם מגוון כלים שיעזרו לכם לנטרל חרדות, ככה שתוכלו להביע את עצמכם בחופשיות.

סוגי חרדה חברתית סביב הופעה חיצונית

עבור אנשים עם פחדים חברתיים שמבוססים על מראה חיצוני, המראה היא בהחלט לא חברה.

הם מסתכלים במראה ומיד רואים שיש להם על הפנים חצ'קון ענקי ששום טריק לא יכול להסתיר, שהשיער שלהם שמנוני ופרוע ושהם שוקלים יותר מדי או פחות מדי.

האמת העגומה (או לא) היא שלכולנו יש פגמים כאלה או אחרים, וזה נכון גם לגביכם. ומעניין לציין שהרבה פעמים הניסיונות של אנשים להסתיר את מה שהם תופסים כפגמים במראה החיצוני שלהם רק מחמיר את המצב או מושך יותר תשומת לב.

כך נוצר מעין פרדוקס האופייני לתופעה של חרדה חברתית, כאשר הדברים שאנשים עושים בניסיון להסתיר את אותם "פגמים" – כמו איפור מוגזם, הסתרת הפנים עם השיער, לבישת שרוולים ארוכים בקיץ – לעתים קרובות יוצרים רושם מוזר יותר מאותם "פגמים".

כאשר אנשים עם חרדה חברתית נותרים בשוליים של קבוצות חברתיות, או כלל אינם מגיעים לאירועים חברתיים מפני שהם מתביישים במראה החיצוני שלהם, הם שולחים את המסר שהם אינם מעוניינים בתקשורת חברתית – כאשר בפועל הם פשוט חווים חרדה.

טיפול בחרדה חברתית למבוגרים באמצעות שיטת NLP יעניק לכם כלים ליצור דימוי עצמי חיובי יותר, ככה שמראה חיצוני כבר לא יעניין אתכם כל כך.

סוגים של חרדה חברתית סביב אופי

אנשים אשר חווים חרדה מאנשים על בסיס האופי שלהם עצמם מרגישים כאילו שהם הכי פחות מעניינים בחדר. הם חושבים שכל מה שהם אומרים נשמע יבש ומשעמם, והם בטוחים שאף אחד לא רוצה לשמוע על החיים שלהם.

אם גם אתם מתמודדים עם פחד מאנשים על בסיס האופי שלכם (כפי שאתם תופסים אותו, בכל אופן), תשאלו את עצמכם האם אתם מצפים שהאנשים שאתם פוגשים יהיו מעניינים, שנונים, כיפיים, בטוחים בעצמם ופשוט מקסימים במאה אחוז מהזמן? כמובן שלא.

וזה בדיוק מה שאנשים אחרים חושבים גם לגביכם. האמת היא שהניסיון להיראות חסר פגמים עלול ליצור רושם מאיים.

כל הפגמים והחסרונות שלנו הם, בין היתר, מה שהופך אותנו לאנושיים.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »