איך להפחית סטרס

אם יצא לכם לחיות לפחות עשר שנים בעולם המודרני, אתם ללא כל צל של ספק מודעים לכך כי העולם שלנו הוא עולם מלחיץ למדי – מסקנה שאפשר להגיע אליה אפילו מבלי לצפות בחדשות או לקרוא עיתונים. אז טוב שהגעתם, כי פה תלמדו איך להפחית סטרס.

סטרס כרוני הוא אחד מהאתגרים שניצבים בפני המין האנושי בתקופה המודרנית, ובמסגרת מאמר זה אתאר כיצד סטרס כרוני משפיע עלינו, מהי ההגדרה של סטרס וגם איך להפחית סטרס בעזרת פרקטיקות שמשמשות אותי במסגרת טיפול נלפ שאני מעניק ללקוחות סביב נושאים כמו חרדות, פוביות וכיוצא באלה.

איך להפחית סטרס – מה זה בכלל סטרס ואיך הוא משפיע עלינו?

כל מה שצריך זה להעיף מבט ברחובות של הערים הגדולות, כמו גם בכבישים העירוניים והבין עירוניים, על מנת להבין שאנשים נעים ממקום למקום כאחוזי טירוף, פועלים בקדחתנות על מנת להספיק לבצע עוד משימה מרשימת המשימות האינסופית שלהם, אשר כוללת (בין היתר) עבודה, משפחה, זוגיות, חיים אישיים ועוד מגוון רחב של גורמים אשר תובעים מהם תשומת לב.

למעשה, לפני מספר שנים ארגון הבריאות העולמי הכריז על סטרס כעל מגיפת הבריאות של המאה העשרים ואחת.

אם לא די בכך כדי להתחיל להעיר אנשים לגבי ההשלכות ההרסניות של סטרס, אולי כדאי לציין כי יותר מאשר שבעים אחוז מסך כל המחלות ניתן לייחס למחלות אשר נגרמו בעקבות מצב של סטרס כרוני.

איך להפחית סטרס – מהי ההגדרה של סטרס?

אפשר להגדיר סטרס בתור מספר דברים שונים.

אך באופן כללי, ניתן לטעון כי סטרס היא תגובה אוטומטית וטבעית שהינה חלק ממנגנון ההישרדות שהמין האנושי פיתח לאורך השנים על מנת לשרוד בצורה יעילה ומוצלחת יותר.

סטרס פירושו תגובת הילחם או ברח, מצב שבו כל תצורת הגוף והנפש משתנה על מנת להכין את האדם להילחם באיזשהו גורם סכנה – בין אם ממשי ובין אם מדומיין – או לברוח ממנו.

כאמור, תגובת סטרס מסוג הילחם או ברח היא תגובה טבעית ונחוצה, ובזכותה המין האנושי שרד בצורה יעילה ומוצלחת כל כך, אך פעמים רבות – במיוחד בחברה המודרנית המלחיצה שלנו – אנשים חווים רמות גבוהות כל כך של לחץ נפשי, ובתדירות גבוהה כל כך, עד שהם מפתחים מצב של סטרס כרוני.

בדרך כלל כאשר אדם שם לב לכל מיני סימפטומים של סטרס, אז הוא מחליט לחקור את השאלה איך אפשר להפחית סטרס, ולכן תהיה זו הזדמנות מצוינת להתחיל לתאר איך להפחית סטרס בדרכים טבעיות, ללא שום תלות בתרופות, ובאמצעות שיטות אשר מעצימות את האדם ומעניקות לו חירות רבה יותר.

בתור מטפל נלפ עפ התמחות בתחום של טיפול בחרדות, רבים מהאנשים אשר מגיעים אלי לקבלת טיפול בחרדה או טיפול בפוביה מתלוננים על תסמינים של סטרס כרוני, ולכן אני מקפיד לצייד אותם במגוון רחב של כלים שימושיים וללמד אותם איך להפחית סטרס בצורה קלה ויעילה.

איך להפחית סטרס – דמיון מודרך להרגעה

אחת מן הדרכים היעילות והקלות ביותר שיאפשרו לאדם ללמוד איך להפחית סטרס בצורה טבעית, ללא שום תלות בתרופות, היא על ידי שימוש בדמיון שלו בצורה מובנית ומכוונת.

למעשה, אנשים כל כך ממהרים לנסות לענות על השאלה איך להפחית סטרס, עד כדי כך שהם שוכחים לחקור את הגורמים לכך שאותו סטרס כרוני התפתח מלכתחילה.

פעמים רבות אדם מפתח תגובה של סטרס כרוני בעקבות טראומה או אירוע מעורר חרדה, וכתוצאה מכך הדמיון של אותו אדם מריץ בתודעה שלו תרחישים שליליים שונים אודות דברים שעלולים לקרות לו בעתיד, או שהוא מעלה לו זיכרונות שליליים עוצמתיים מאותם אירועים טראומטיים שעברו עליו.

כך שלמעשה, לפני שאותו אדם יבין איך להפחית סטרס, עליו להבין כיצד הוא מייצר ומשמר מצב של סטרס כרוני – באמצעות הדמיון והזיכרון שלו.

ריצ'רד בנדלר, אחד מהמפתחים של שיטת NLP, ואדם אשר נערץ על מטפלי נלפ רבים ברחבי העולם כולו, אמר ש"כל הבעיות הן בעיות שנוצרות בדמיון, לכן כל הפתרונות הם פתרונות בדמיון".

באמצעות תרגילי דמיון מודרך להרגעה, לאדם יש הזדמנות פז לחוות רגשות חיוביים וכתוצאה מכך ללמוד איך להפחית סטרס בחיי היום יום.

כל מה שאתם צריכים לעשות על מנת ליישם דמיון מודרך להרגעה, זה לעצום את העיניים, לנשום מספר נשימות עמוקות להרגעה ואז לדמיין את עצמכם במקום רגוע שאתם אוהבים במיוחד.

תרשו לעצמם לחוות את החוויה הזאת עם כל החושים, ותשקעו במקום הדמיוני הזה במשך מספר דקות, בליווי נשימות עמוקות להרגעה, ותוך מספר רגעים את תתחילו לחוות רגשות חיוביים של רוגע ושלווה.

הפחתת סטרס – מדיטציית מיינדפולנס

אחד מן הדברים שהכי מפריעים לאנשים אשר מנסים לענות על השאלה איך להפחית סטרס, הוא מחשבות שליליות אוטומטיות, קול פנימי ביקורתי או אמונות מגבילות אשר חוזרות ועולות בתודעה שלהם.

למעשה, פעמים רבות אנשים אשר מתמודדים עם מצב של סטרס כרוני, ואשר רוצים ללמוד איך להפחית סטרס, חווים תסכול רב מפני שהם מרגישים כאילו שהמוח שלהם לא מפסיק להציף אותם בשצף של מחשבות שליליות, מה שכמובן רק מעצים את אותו סטרס כרוני שעמו הם מתמודדים.

לכן, בתור מטפל נלפ, כאשר אנשים מגיעים אלי למטרת טיפול בחרדה או טיפול בפוביות, והם רוצים ללמוד איך להפחית סטרס בחיי היום יום שלהם, פעמים רבות אני מלמד אותם מדיטציית מיינדפולנס, מפני שמדובר על מיומנות שמאפשרת לאדם ללמוד כיצד להתנתק מכל אותן מחשבות שליליות אוטומטיות שחולפות בתודעה שלו, כיצד להניח להן לבוא וללכת, מבלי לייחס להן תשומת לב מיוחד.

על מנת לתרגל מדיטציית מיינדפולנס למתחילים, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לעצום עיניים, לנשום מספר נשימות עמוקות להרגעה ולמקד את תשומת הלב שלכם בנשימה שלכם.

בכל פעם שאתם שמים לב שהמחשבות שלכם נודדות, אולי שוב לאותן מחשבות שליליות אוטומטיות מעוררות חרדה או לחץ, כל מה שאתם צריכים לעשות זאת להחזיר את תשומת הלב שלכם לנשימה.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »