טיפול בפוביות

המונח פוביות מתייחס למקבץ של תסמיני חרדה, אשר מתעוררים בעקבות חשיפה אל חפצים, סיטואציות, מקומות או אנשים מסוימים.

פוביה (שבמונחים של טיפול בחרדות נקראת "פוביה ספציפית", היא למעשה פחד לא הגיוני אשר נמשך לאורך תקופה ארוכה ואיננו נמצא בשליטתו של האדם, ואשר נוצר על בסיס חשיפה לאובייקט בפועל לא מהווה סכנה ממשית על האדם. במקרים של פוביה קשה, אפילו עצם המחשבה על מושא הפחד עלולה לעורר תסמינים של חרדה.

כאשר אדם פוגש את מה שמעורר אצלו פחד, הוא חווה חרדה חזקה או שנוקט באסטרטגיות הימנעות במטרה לא להתמודד עם גורם הפחד. למרות שרוב האנשים יודעים כי פוביה היא פחד לא הגיוני, הם עדיין לא מסוגלים להתגבר על פוביות בכוחות עצמם.

חמש קטגוריות עיקריות של פוביות

  • פוביות תלויות מצב – פחד מפני סיטואציות מסוימות, כגון פחד טיסות, פחד מנהיגה, חרדת בחינות, פחד במה, פחד ממעליות וכיוצא באלה.
  • פוביות מבעלי חיים – יש הרבה סוגים של פחד מבעלי חיים, בין הנפוצות ביותר אפשר לציין פחד מכלבים, פחד מנחשים, פחד מג'וקים, פחד מעכבישים וכיוצא באלה.
  • פוביות מגורמים טבעיים – פחד מסערות, פחד גבהים, פחד ממים וכיוצא באלה.
  • פוביות רפואיות – פחדים שקשורים לפיתוח של בעיות בריאותיות, כגון חרדת בריאות (היפוכונדריה), פחד מחיידקים, פחד ממזרקים, פחד מהקאה, פחד מבדיקות דם, פחד מדם, פחד מניתוח וכיוצא באלה.
  • פוביות אחרות – פחד מנפילה, פחד מרעשים חזקים, פחד מאנשים (חרדה חברתית), פחד מתחפושות (כמו במקרה של פחד מליצנים) או פוביות נפוצות אחרות.

מהם התסמינים של פוביה ספציפית?

לפני שאתם בוחרים להתחיל תהליך של טיפול בפוביות, חשוב שתבדקו האם אתם חווים תסמינים של פוביות.

תסמיני פוביות יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של צורות, אולם כאשר מדובר על פוביות נפוצים התסמינים שבדרך כלל מופיעים הם:

  • תסמיני חרדה התנהגותיים – אנשים עם פוביות עושים כמיטב יכולתם על מנת להימנע מחשיפה לגורם הפוביה. במקרה של חרדה חברתית הם לא ילכו לאירועים חברתיים. במקרה של פחד מנהיגה הם לא יהיו מוכנים לנהוג או אפילו לנסוע עם אנשים אחרים. במקרה של פחד קהל הם ינסו להתחמק מהאירוע, על ידי כך שהם יודיעו שהם חולים לדוגמא.
  • תסמיני חרדה רגשיים – אנשים רבים פונים לאופציה של טיפול בפוביות מפני שהם מתקשים להתמודד עם כל אותם רגשות שליליים שנלווים אל התמודדות עם פוביות. דימוי עצמי שלילי, חוסר ביטחון, ערך עצמי נמוך, פחד, סטרס כרוני ואפילו בושה: כל אלה הם תסמינים רגשיים של חרדות אשר מוסיפים לפגוע באיכות החיים של האדם שמתמודד עם פוביות.
  • תסמיני חרדה מנטאליים – אחת מהתופעות שהכי אופייניות לאנשים עם פוביות היא הפחד מהפחד. לדוגמא, אנשים עם פחד מנהיגה חוששים שהם יחוו התקף חרדה בזמן נהיגה ולא ידעו להתמודד. אנשים עם פחד קהל חוששים שהם יחוו חרדה מול אנשים ויושפלו בפומבי. אנשים עם חרדה חברתית פוחדים להיראות לחוצים ושאנשים ילעגו להם.
  • תסמיני חרדה גופניים – אנשים שמתמודדים עם פוביה ספציפית חווים תסמיני חרדה בגוף מיד ברגע שהם נחשפים לאותו גורם מעורר פחד. תסמיני חרדה אלה עשויים לבוא לידי ביטוי באמצעות הזעת יתר, סחרחורת, דפיקות לב מהירות, קוצר נשימה, התכווצויות בחזה, הסמקה, רעידות וכיוצא באלה.
טיפול בפוביות

מהם הקריטריונים של אבחון פוביות?

לפני שאתם פונים לקבלת טיפול בפוביות, בין אם באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך ובין אם באמצעות שיטות טיפול בחרדה מסוגים אחרים, חשוב שתבדקו האם הקריטריונים הבאים של אבחון פוביות מתארים את מצבכם:

  • תחושות של פחד או חרדה כלפי אובייקט או סיטואציה ספציפיים
  • האובייקט או הסיטואציה הקשורים לאותה פוביה כמעט תמיד מעוררים פחד או חרדה
  • הימנעות מהאובייקט או הסיטואציה הקשורים לאותה פוביה, או שכל התמודדות עמם מעוררת פחד או חרדה
  • פחד או חרדה בעוצמות לא פרופורציונאליות לעומת הסכנה הממשית שמהווה האובייקט או הסיטואציה וההקשר החברתי תרבותי
  • הדפוסים של פחד, חרדה או הימנעות מופיעים בעקביות, וקיימים לפחות שישה חודשים
  • הדפוסים של פחד, חרדה או הימנעות גורמים לפגיעה משמעותית בחיי החברה, בקריירה ובתחומים אחרים בחיים
  • לא ניתן להסביר את ההפרעה באמצעות תסמינים של בעיות נפשיות אחרות, כולל פחד, חרדה או הימנעות מסיטואציות אשר קשורות לתסמינים המזכירים חרדה או תסמינים משתקים אחרים; לתזכורות מאירועים טראומטיים (במקרה של פוסט טראומה); להיפרדות מהבית או מדמויות היקשרות; או לסיואציות חברתיות

כיצד מתפתחות פוביות?

כמו עם כל בעיה נפשית אחרת, גם במקרה של טיפול בפוביה יש צורך להתייחס למגוון רחב של סיבות אפשריות להתפתחות של פוביה.

אבל ברוב המוחלט של המקרים, פוביה נוצרת בעקבות חוויית למידה. במסגרת מאמר זה אסקור כמה מהסיבות הנפוצות ביותר להתפתחות של פחדים קיצוניים כגון פוביות:

חוויות למידה ישירות

ברוב המקרים, פוביה ספציפית מתפתחת בעקבות למידה ישירה באמצעות חוויה טראומטית. לדוגמא, כלב נושך ילד, ואותו ילד מפתח פחד מפני כלבים. אדם נקלע לתאונת דרכים, וכתוצאה מכך מפתח פחד מנהיגה.

חוויות למידה עקיפות

במקרים מסוימים אנשים עלולים לפתח פוביות בעקבות צפייה באדם אחר מפגין תסמיני חרדה נוכח חשיפה לאובייקט או סיטואציה מסוימת. אם מדובר על פוביות אצל ילדים, קרוב לוודאי שהם למדו לפתח פוביה מהתבוננות באחד מההורים או דמויות ההיקשרות האחרות בחיים שלהם.

אבל זה יכול לקרות גם אצל מבוגרים. לדוגמא, חשיפה להורה (או דמות סמכות אחרת, אם מדובר על מבוגרים) חווה פחד גבהים עלולה לגרום לאדם לפתח פחד גבהים בעצמו.

למידה על בסיס מידע

במקרים אחרים פוביה ספציפית עלולה להתפתח רק מעצם קריאה, צפייה או שמיעה על סיטואציה הכרוכה בסכנה.

הרבה פעמים פוביות מתפתחות בעקבות אירועים שזכו לסקירה רחבה בתקשורת. לדוגמא, אדם מפתח פחד מטיסות לאחר שהוא צופה בתיעוד של נפילת מגדלי התאומים בארצות הברית.

איך טיפול בפוביות מתבצע באמצעות שיטת NLP ודמיון מודרך?

  • רכישת מיומנויות הפחתת לחצים – אם אתם חווים פוביות או חרדות, ובפרט אם אתם מתמודדים עם פוביות על בסיס יום יומי, כמו במקרה של פחד מכלבים, פחד מנהיגה, פחד ממעליות וכדומה, אתם ככל הנראה נאלצים להתמודד עם סטרס כרוני שגוזל מכם הרבה אנרגיה. באמצעות למידת טכניקות הרגעה כמו תרגילי דמיון מודרך, מיינדפולנס, תרגילי נשימה להרגעה וכדומה אתם תוכלו לתת לגוף ולנפש שלכם הזדמנות לחוות מעט רוגע, שלווה ונינוחות.
  • טיפול בחשיפה – לאחר שתרכשו מספר טכניקות הרפיה, אתם תדעו לפתח בגוף תחושות של שלווה ורוגע, וכאשר הגוף והנפש שלכם יהיו רגועים יהיה ניתן להתחיל לבצע טיפול בחשיפה בדמיון. בדרך זו ניתן לקשר בין רגשות חיוביים של ביטחון עצמי, רוגע ושלווה לבין סיטואציות שבעבר הפחידו אתכם. לאחר ניטרול רגשות שליליים שהתעוררו מחשיפה לטריגרים, יהיה ניתן להתחיל בביצוע טיפול בחשיפה במציאות, כך שתוכלו להתגבר על אותה פוביה אחת ולתמיד.
  • רתימת כוחו של התת מודע – יש לא מעט תרגילים בדמיון מודרך שיכולים לעזור לכם להתגבר על פוביה, אבל אחד מהיעילים ביותר הוא תהליך ויזואליזציה שנקרא "חזרה מנטאלית". מדובר על תרגיל דמיון מודרך שיאפשר לכם להטמיע דפוסי התנהגות חדשים, כך שתוכלו ללמד את תת המודע שלכם כיצד להגיב עם ביטחון, רוגע ושלווה לסיטואציות שבעבר עוררו אצלכם פחד.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

איך להפחית סטרס
הבלוג

איך להפחית סטרס

אם יצא לכם לחיות לפחות עשר שנים בעולם המודרני, אתם ללא כל צל של ספק מודעים לכך כי העולם שלנו הוא עולם מלחיץ למדי –

לכתבה המלאה »
סימפטומים של סטרס
הבלוג

סימפטומים של סטרס

בשנים האחרונות נדמה כי סטרס כרוני הוא המצב הטבעי של מרבית בני האדם בעולם המודרני. אך בעוד שאנשים רבים למדו להתנהל עם סטרס ולנסות להתמודד

לכתבה המלאה »
סוגי מדיטציה
הבלוג

סוגי מדיטציה

גם אם אתם לא מכירים את עולם הטיפול וההתפתחות האישית לעומק, קרוב לוודאי שיצא לכם לשמוע על מדיטציה. למעשה, בשנים האחרונות מצטברים יותר ויותר מחקרים

לכתבה המלאה »
פחד מטיסות
הבלוג

פחד מטיסות

אינספור אנשים טסים בשמי העולם מדי יום ביומו, מדי רגע ורגע, ולמרות זאת יש לא מעט אנשים אשר מתמודדים פחד מטיסות. בעוד שהחוויה הכללית של

לכתבה המלאה »
איך להוריד לחץ
הבלוג

איך להוריד לחץ?

החיים המודרניים מביאים איתם קשת רחבה ומגוונת של גורמי סטרס שונים אשר משפיעים עלינו ולעתים עלולים לגרום לנו לפתח תגובת לחץ. כתוצאה מכך, אנשים רבים

לכתבה המלאה »
חרדת טיסה
הבלוג

חרדת טיסה

אנשים רבים יודעים שמבחינה הגיונית וסטטיסטית, קרוב לוודאי שאם הם יעלו על מטוס ויטוסו לארץ אחרת, סיכויים גבוהים מאוד שהם ינחתו בשלום. בנוסף על כך,

לכתבה המלאה »
חרדה מאנשים
הבלוג

חרדה מאנשים

בשנים האחרונות אנחנו עדים לגידול אדיר במספרים של אנשים אשר מתמודדים עם סוגים שונים של חרדות, פוביות, דיכאון וקשת רחבה ומגוונת של מצבים נפשיים מאתגרים.

לכתבה המלאה »