הרכיב ההתנהגותי של חרדה חברתית

הרכיב ההתנהגותי של חרדה חברתית

בתור מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בחרדה חברתית (ועם חוויה של ביישנות וחרדה חברתית בעבר), אני יודע עד כמה חשוב לשים לב לרכיב ההתנהגותי של חרדה חברתית.

הסיבה לכך היא שבעוד שהתופעה של חרדה מאנשים מרוכבת ממספר גורמים שונים, אשר באים לידי ביטוי במספר צורות שונות, בסופו של דבר כל הגורמים האלה (דפוסי חשיבה שליליים, אמונות מגבילות, ערך עצמי נמוך, דימוי עצמי שלילי וכו') משפיעים על התוצאה הסופית – התנהגות.

לכן במסגרת מאמר זה אתמקד בגורם ההתנהגותי בתופעה של חרדה מאנשים, ובעיקר בנושא של הימנעות.

חרדה חברתית מההיבט ההתנהגותי

כאשר מדובר על טיפול בחרדה חברתית, חובה לשים לב לרכיבים ההתנהגותיים של החרדה.

אפשר לחלק רכיבים התנהגותיים של חרדה לשתי קטגוריות עיקריות.

הקטגוריה הראשונה קשורה למה שאתם עושים במסגרת סיטואציה מעוררת חרדה.

תחשבו על אדם שנע באי נוחות בזמן שהוא מנסה לשוחח עם הבוס שלו על העלאה בשכר. תנועות תזזיתיות והימנעות מיצירת קשר עין הן התנהגויות הקשורות אל חרדה.

הקטגוריה השנייה של רכיבים התנהגותיים של חרדה היא הימנעות.

המשמעות של הימנעות היא לא לעשות משהו שמפחיד אתכם או לעשות את זה בצורה שמאפשרת לכם להימנע מההיבטים המפחידים ביותר של הסיטואציה המעוררת חרדה.

לדוגמא, אם אתם חווים תסמיני חרדה חברתית בעודכם מדבר עם זרים, ייתכן שתסרבו להזמנה להשתתף במסיבה בה אינכם מכירים את רוב האנשים. בהחלטה שלכם אתם למעשה תימנעו מהשתתפות במסיבה, וזהו תסמין התנהגותי של חרדה.

מצד שני, ייתכן שתחליטו ללכת למסיבה, למרות שאתם חווים חרדה, ותעבירו את כל המסיבה במטבח בשיחה עם האנשים הבודדים שאותם אתם כבר מכירים ושעמם אתם מרגישים בנוח.

למרות שלא נמנעתם מהמסיבה באופן מוחלט, נמנעתם מהחלק שהכי מעורר אצלכם חרדה – שיחה עם אנשים זרים.

הימנעות – פתרון או בעיה?

הימנעות היא חלק מעניין מהחרדה, מפני שהיא למעשה מהווה פתרון לטווח הקצר להפחתת החרדה.

ברגע שאתם מחליטים להימנע מהסיטואציה שמעוררת אצלכם חרדה, אתם בו במקום תרגישו שעוצמת החרדה שלכם פוחתת, נוכח ההבנה שאינכם צריכים להתמודד עם מה שמפחיד אתכם. כלומר, הימנעות היא אסטרטגיה יעילה להפחתת חרדה בטווח המיידי.

אך לעתים קרובות אסטרטגיה של הימנעות מהווה בעיה גדולה עבור אנשים עם פוביה חברתית, מפני שהימנעות מסיטואציות מעוררות חרדה עלולה עד מהרה להתפתח לדפוס כללי של הימנעות מסוגים שונים של סיטואציות.

מלכודת ההימנעות

בדרך כלל קשה להפסיק להימנע מסיטואציות מעוררות חרדה, בדיוק בגלל ההקלה המיידית שההימנעות מספקת.

תחושת ההקלה למעשה מתגמלת אתכם על ההימנעות שלכם. וחשוב לזכור – כל דפוס של אדם שזוכה לתגמול ככל הנראה יחזור על עצמו בעתיד.

אם אתם עושים משהו (לדוגמא, עוזבים סיטואציה שמעוררת בכם לחץ או חרדה), ובעקבות זאת קורה משהו טוב (לדוגמא, הפחתה בעוצמת החרדה), קרוב לוודאי שתעשו זאת שוב.

למרות שבטווח הרחוק הימנעות תגרום לכם לרגשות שליליים, מה שמעניין אתכם בזמן שאתם חווים תסמיני חרדה זאת ההקלה המיידית – ומדובר על חיזוק חיובי חזק מאוד עבורכם.

בדקו את עצמכם – עד כמה אתם נמנעים?

תקדישו לכך מספר רגעים ותחשבי באיזו תדירות אתם נמנעים מסיטואציות חברתיות שמעוררות בכם חרדה?

תחשבו על השבוע או השבועיים האחרונים. האם היה משהו שהייתם צריכים לעשות, או שרציתם לעשות, אך שנמנעתם ממנו בגלל מחשבות שליליות או רגשות שליליים של חרדה?

לדוגמא, האם בחרתם לצאת להפסקת צהריים עם חברים לעבודה, או שאכלתם לבדכם?

האם פיתחם שיחה עם האדם המושך שיזם אתכם שיחה?

לפעמים קשה לשים את האצבע על מקרים של הימנעות, ולמעשה, הרבה אנשים שחווים קשיים חברתיים נמנעים יותר מכפי שנדמה להם.

המשמעות של הימנעות היא פספוס הזדמנויות ליצור חברויות חדשות, לפתח קשרים רומנטיים, להיחשף להזדמנויות לקידום בעבודה וכדומה.

הימנעות עשויה לבוא לידי ביטוי הן בדברים שאתם לעולם לא מתחילים לעשות והן בדברים שאתם מפסיקים לעשות.

 

 

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

פחד ממחטים

פחד ממחטים מאפיין, לפחות ברמה מסוימת, את רוב האנשים. אף אחד לא נהנה לקבל זריקה או לעבור בדיקת דם, אבל רוב האנשים מצליחים להתגבר על

לכתבה המלאה »

חרדה מטיסות

בעוד שנדיר למצוא אנשים עם אבחנה קלינית של אוויופוביה, או חרדה מטיסות, ממש לא נדיר למצוא אנשים שעבורם חוויית הטיסה היא לא בדיוק החוויה האהובה

לכתבה המלאה »

עובדות על פחדים

אם אתם מתמודדים עם פחדים וחרדות, חשוב שתכירו את הנושא, ולכן במאמר זה אציג בפניכם עובדות על פחדים וחרדות. פחד עלול להיות לא נעים ובמקרים

לכתבה המלאה »

פוביה מאנשים

פוביה מאנשים, או בשמה הנוסף חרדה חברתית, היא תופעה נפוצה למדי בימינו. למעשה, קרוב לוודאי שתופתעו לגלות שאפילו בסביבה שלכם כנראה שתוכלו למצוא יותר אנשים

לכתבה המלאה »

איך מתגברים על פחד

בתקופה רוויית חרדות ופחדים כשלנו, אנשים רבים שואלים את עצמם איך מתגברים על פחד? ובצדק, כי פוביות נפוצות וסוגים שונים של חרדות עלולים להשפיע במידה

לכתבה המלאה »

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »