מה זה NLP?

nlp

בעצם, מה זה NLP (נלפ)?​

NLP (נלפ) זה ראשי תיבות של Neuro Linguistic Programming, או בשפה העברית תכנות לשוני עצבי. ובמילים פשוטות יותר: איך איך אנחנו משתמשים בשפה כדי לתכנת את המוח שלנו. NLP היא שיטת טיפול קצרת מועד וממוקדת פתרונות המציעה כלים מעשיים של התפתחות אישית, באמצעותם תלמדו לבסס מערכת יחסים עם תת המודע שלכם, על מנת לייצר שינויים עמוקים ברגשות, במחשבות ובדפוסי התנהגות שלכם.

מייסדי שיטת נלפ, ריצ'רד בנדלר וג'ון גרינדר, דגמו את עבודתם של מטפלים ופסיכותרפיסטים בכירים ומנוסים, ולמדו מהם איך הם הגיעו למעמד של מצטיינים בתחומם. הודות לעבודת דיגום זו, הם יצרו ארגז כלים מגוון ועשיר המכיל אינספור כלים ליצירת שינויים בתודעה של האדם ולפיכך  במחשבות, ברגשות ובהתנהגויות שלו.

במילים אחרות, מדובר באוסף של שיטות ומודלים אשר עוזרים לנו להבין את תהליכי החשיבה וההתנהגות שלנו. נלפ הוא חקר החוויה הסובייקטיבית והשאיפה למצוינות. זה אולי נשמע הגדרה מפוצצת, אך למעשה בסך הכול מדובר בבחינה של התהליכים המתחוללים מאחורי הקלעים של התודעה שלנו.

בשנים האחרונות שיטת נלפ הפכה לפופולארית במיוחד, ויש המכנים אותה "המדריך למשתמש במוח", מפני שהיא מתמקדת באופן שבו אנחנו מקודדים את המציאות בתודעה שלנו, ובדרכים השונות שבהן המציאות הפנימית של האדם משפיעה על המציאות החיצונית שלו.

מה זה NLP

מה משמעות ראשי התיבות של NLP?

אם ברצוננו באמת להבין מה זה NLP, מן הראוי שנתמקד בראשי התיבות:
  • Neuro – עוסק במערכת העצבים המהווה חלק ממערכת הגוף-נפש שלכם, או במילים אחרות, ביחסי הגומלין ההדוקים בין המוח לגוף. מושג זה מתייחס גם למגוון הרחב של הפעולות ההדדיות השונות שהמוח והגוף מבצעים בשיתוף פעולה, וכן לאופן שבו האחד משפיע על השני.

מחקרים רבים הוכיחו את יחסי הגומלין המובהקים בין הגוף לנפש, וזה גם משהו שכל אחד מכם יכול לאשר על בסיס החוויה האישית שלו: המחשבות שאתם חושבים משפיעות על מה שאתם מרגישים בגוף שלכם, ולפיכך על אופן התפקוד של הגוף שלכם. כמו כן, האופן שבו אתם משתמשים בגוף שלכם (שפת גוף, יציבה וכדומה) משפיע בצורה ישירה על סוג המחשבות שתחשבו.

היבט זה עוסק באופן שבו אתם תופסים את העולם ובתהליכי החשיבה שלכם, איך אתם משתמשים בחושי הראייה, השמיעה, הריח, הטעם והתחושה כדי לקלוט מידע מהעולם החיצון ולקודד אותו במפת עולם פנימית משלכם. לכל אדם יש מערכת סינון ייחודית משלו אשר באמצעותה הוא מעבד את מיליוני פיסות המידע המתקבלות דרך החושים. המפה המנטאלית הראשונה@ שלנו מורכבת מתמונות, צלילים, קולות, רגשות, תחושות, טעמים וריחות, וכל אלה נוצרים כתוצאה מתהליך הסינון הנוירולוגי שלנו.

  • Linguistic– עוסק בשפה שבה אתם משתמשים על מנת לייצר, לשנות או לשמר את מפת המציאות הפנימית שלכם. למעשה הכוונה היא בעיקר לתקשורת המילולית האנושית ולאופן שבו אתם בוחרים (באופן לא מודע) להשתמש במילים כדי לתאר את החוויה הסובייקטיבית הפנימית שלכם – את "מפת המציאות" שייצרתם בתודעה שלכם – לעצמכם@ ולאחרים.

בנוסף, השפה של התודעה איננה מורכבת רק ממילים, אלא גם מתמונות, סרטים, מטאפורות, רגשות ותחושות, וכל אלה משפיעים בצורה ייחודית על מפת המציאות הפנימית שלנו, ומשפיעים על האופן שבו אנחנו מתנהלים במציאות החיצונית.

  • Programming – עוסק ב"תכנות" של מערכת העצבים. מושג זה נלקח היישר מעולם המחשבים, ולמעשה מפתחי שיטת NLP בחרו דווקא במטאפורה זו מפני שלתפיסתם בני אדם מעבירים את חייהם ביצירה ובאיסוף של "תוכנות" (אמונות, ערכים, זהות, דימוי עצמי וכדומה) מסוגים שונים. בין אותן תוכנות יש כאלה אשר מקדמות אתכם ועוזרות לכם להשיג מטרות, ומנגד יש תוכנות אשר חוסמות אתכם ומונעות מכם להשיג מטרות.

נכון, בני אדם אינם מחשבים, אך יש גם היגיון במטאפורה של תכנות, כי כמו שמחשב ינסה ליישם ולהוציא לפועל את הפקודות והתוכנות המהוות חלק ממערכת ההפעלה שהותקנה עליו – גם כאשר מדובר בהוראות לא הגיוניות או אף מזיקות – גם בני אדם נוטים לפעול בדרכים התואמות את הדרך שבה הם "תוכנתו" לתפוס חוויות – גם כאשר מדובר בתוכנה חסרת כל היגיון, ואפילו במצבים בהם היא עלולה להזיק לאדם ש"מריץ" בתודעתו.

רוצים להתגבר על הפוביה שלכם?

מהבלוג

איך מתגברים על פחדים חברתיים? – ארבע שיטות טיפול עצמי בחרדה חברתית
שירותים

טיפול בפוביות

פוביה היא תגובת פחד עוצמתית שמופעלת בעקבות חשיפה למצבים, חפצים או פעילויות שבפועל אין בהם שום סכנה ממשית. בין אם

לקריאה »