טיפול בביטחון עצמי נמוך באמצעות NLP

ביטחון עצמי הוא מושג המשמש לתיאור האופן שבו אדם מעריך את עצמו. הערכה עצמית זו משפיעה על האדם בצורה יסודית, מפני שהיא קובעת במידה רבה את הגבולות הסובייקטיביים של עולמו ויכולותיו. הפסיכיאטר מ. סקוט פק אמר "עד שלא תעריכו את עצמכם, לא תעריכו את הזמן שלכם. עד שלא תעריכו את הזמן שלכם, לא תעשו איתו דבר שימושי", ציטוט שמעיד על יחסי הגומלין בין ערך עצמי, שהוא מושג סובייקטיבי, לבין התנהגות במציאות.

אנשים עם ביטחון עצמי נמוך, שחושבים על עצמם מחשבות שליליות ושיש להם ביקורת עצמית או אמונות מגבילות וחושבים שהם נחותים לעומת אחרים, נמצאים בסיכון לא לממש את הפוטנציאל שלהם בחיים. ביטחון עצמי נמוך גורם לאנשים לא לנקוט יזמה ולנסות לקדם את המטרות שלהם, לא להשקיע מאמצים בלימודים או פשוט להסכים לקבל יחס מזלזל מבני משפחה, חברים או עמיתים לעבודה. לכן ביטחון עצמי נמוך זה לא סתם רגש שלילי, אלא תופעה שלילית עם השפעות מרחיקות לכת על היבטים שונים של החיים.

ביטחון עצמי נמוך הוא מצב תודעתי, מה שאומר שניתן לשנות אותו. אבל כדי לעשות זאת, חובה לנטרל רגשות שליליים , ללמוד לשנות דפוסי חשיבה שליליים, להתגבר על אמונות מגבילות ולתרגל רגשות חיוביים והתנהגויות חדשות.

איך נוצר ביטחון עצמי נמוך?

יש מגוון רחב של סיבות לכך שאנשים מפתחים ביטחון עצמי נמוך או דימוי עצמי שלילי, ולכן במסגרת מאמר זה אציג מספר גורמים נפוצים שעלולים לגרום לפיתוח ביטחון עצמי נמוך.

  • יחס שלילי מדמויות סמכותיות – אנשים שגדלו לצד הורים חרדתיים או עם דפוסי חשיבה שליליים, או אפילו כאלה שחונכו בידי מורים בעלי גישה שלילית ושמעו לאורך כל תקופת הילדות וגיל ההתבגרות שלהם שהם לא מספיק טובים, בסופו של דבר גדלים יחד עם האמונות האלה שהם ספגו בגיל צעיר. מפני שבילדות הגורם הביקורתי עוד לא מפותח מספיק כדי לחלוק על דעותיהם של אחרים, ובפרט כאשר מדובר על הורים או מורים, כל התוויות השליליות האלה נדבקות לילדים וממשיכות ללוות אותם הלאה גם בתור מבוגרים.
  • מחשבות שליליות אוטומטיות – התמודדות עם מחשבות שליליות יכולה להיות מאבק יומיומי מתיש, כמו מלחמה בלתי נגמרת בכוחות בלתי נראים שמתקיפים את התודעה שלנו במפתיע. מחשבות שליליות אוטומטיות הן למעשה דפוסי מחשבה שליליים לא מודעים שמשפיעים על הרגשות ועל ההתנהגות שלנו. לפי אהרון בק, מייסד שיטת REBT, מחשבות שליליות אוטומטיות הן מעין מנגנון חבלה עצמית, ושהמוח של אנשים עם חוסר ביטחון עצמי מורגל לדפוסי חשיבה שליליים, כך שהאדם נמצא במעין מעגל אינסופי של מחשבות שליליות שיוצרות רגשות שליליים שמתוכם נובעות התנהגות שליליות.
  • חרדה או טראומה – אחד מהגורמים העיקריים לפיתוח ביטחון עצמי נמוך הוא עבר של טראומות או חרדות. בין אם מדובר על טראומה גופנית או טראומה נפשית, חוויות שליליות עוצמתיות מסוג זה גורמות לאדם לפתח אמונות מגבילות, ערך עצמי נמוך וגם דימוי עצמי שלילי. לאחר חוויה טראומטית אנשים רבים מפתחים חרדות, דפוסי חשיבה שליליים והתנהגויות נמנעות, וכך למעשה הם מאבדים את האמונה שלהם בעצמם (ובאנשים אחרים) וכתוצאה מכך מפתחים ביטחון עצמי נמוך.
  • סביבה שלילית – הסביבה שבה אנחנו נמצאים משפיעה במישרין על המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו. לכן, אם אדם נמצא בסביבה חברתית שבה מזלזלים בו, לוחצים עליו לעשות דברים בניגוד לרצונו או לא מעריכים את המחשבות או הרגשות שלו, בסופו של דבר הוא יפתח את האמונה שיש בו משהו לא בסדר, ולכן יש סיבה שהוא זוכה ליחס הזה. כך משוב חיצוני מבחוץ גורם לאדם להפנים את הביקורת והיחס השלילי ולבטא אותם כלפי עצמו, מה שמוביל לפיתוח של ערך עצמי נמוך, חוסר ביטחון, דימוי עצמי שלילי ואפילו חרדות מסוגים שונים.

מהם התסמינים של ביטחון עצמי נמוך?

  • דיבור עצמי שלילי – בדרך כלל לאנשים עם חוסר ביטחון ועם דימוי עצמי נמוך יש קול ביקורתי בראש שמלווה אותם בכל רגע ורגע. כמו קריין חדשות שמעיר בצורה שלילית או חרדתית לגבי סיטואציות ואנשים. דיבור עצמי שלילי יוצר רגשות שליליים, שבתורם גורמים לאדם לחוות ערך עצמי נמוך וכתוצאה מכך להימנע מחשיפה לסיטואציות מאתגרות עבורו.
  • התמקדות מוגזמת באחרים – פעמים רבות לאנשים שפונים לקבל טיפול בביטחון עצמי נמוך יש נטייה להתמקד באחרים ולהתחשב בהם בצורה מוגזמת, עד כדי כך שהם מבטלים את עצמם, את הרצונות שלהם ואת הרגשות שלהם. חשוב להדגיש שהכוונה היא לא להתחשבות באחרים מתוך כוונה חיובית או רצון לעזור, אלא מתוך תפיסת עמדה של חולשה או כניעות לעומת אחרים.
  • חשיבה של "שחור או לבן" – חוסר ביטחון עצמי עלול לייצר מחשבות שליליות או אמונות מגבילות שמובילות את האדם להימנע מאנשים או מצבים שהוא תופס כמפחידים. לדוגמא, אדם עם ערך עצמי נמוך יכול לחשוב "מה הטעם ללכת לראיון עבודה, בחיים לא יקבלו אותי". מטרת ההימנעות היא למנוע אפשרות חוויית כישלון או רגשות שליליים, אך במחיר של הסתגרות ותקיעות במצב הלא רצוי (אך הבטוח, לתפיסת האדם) של חוסר ביטחון.
  • ערך עצמי נמוך – אנשים עם ביטחון עצמי בדרך כלל חווים גם ערך עצמי נמוך או דימוי עצמי שלילי. לדוגמא, אם אדם עם ביטחון עצמי גבוה יקבל ממישהו מחמאה, הוא פשוט יאמר תודה וימשיך בחייו. אדם עם ביטחון עצמי נמוך, לעומת זאת, עורך במחשבותיו השוואה בין המחמאה שהוא קיבל לבין אותו דימוי עצמי שלילי שיש לו ורואה שאין התאמה בין השניים ולכן הוא דוחה את קבלת המחמאה.

איך אפשר לשפר ביטחון עצמי באמצעות NLP בשילוב עם דמיון מודרך?

  • שינוי דפוסי חשיבה שליליים – אנשים שחווים חוסר ביטחון עצמי נמוך פיתחו לאורך השנים דפוסי חשיבה שליליים או אמונות מגבילות לגבי עצמם ולגבי העולם. על ידי בחינת דפוסי חשיבה, והבנת הכוונה החיובית שמאחוריהם, אתם תלמדו לפתח דפוסי חשיבה חיוביים יותר לגבי עצמכם ולגבי העולם ובעקבות זתאת תלמדו ליצור מציאות סובייקטיבית חדשה.
  • ניטרול רגשות שליליים – בנוסף על מחשבות שליליות, אנשים עם חוסר ביטחון חווים רגשות שליליים על בסיס קבוע. בין אם אתם סוחבים אתכם את משקעי העבר או חווים רגשות שליליים לגבי העתיד, תהליך חיזוק ביטחון עצמי יעיל חייב לכלול גם ניטרול רגשות שליליים שמונעים מכם לממש את מלוא הפוטנציאל שלכם.
  • חיבור אל רגשות חיוביים מעצימים – כל אדם חווה ביטחון עצמי בתחום אחד לפחות, ולכן על ידי חיבור עם תחושת ביטחון עצמי וקישורה אל היבטים שונים בחייכם, אתם תלמדו את תת המודע שלכם להגיב בצורה חדשה. בנוסף על שינוי התפיסה שלכם לגבי סיטואציות שונות, תרגול רגשות חיוביים יאפשר לכם לחווט את המוח שלכם מחדש כך שתוכלו לחוות רגשות חיוביים כמו ביטחון עצמי בצורה נגישה ויעילה יותר.
  • חזרה מנטאלית חיובית – כולם, גם אנשים עם ביטחון עצמי גבוה וגם כאלה עם ביטחון עצמי נמוך, כל הזמן מדמיינים את עצמם בסיטואציות עתידיות. ההבדל הוא באופן שבו כל אחד מדמיין את עצמו מגיב בסיטואציות שונות. בזמן שתחוו הרפיה עמוקה, תוכלו לדמיין את עצמכם מגיבים בדיוק כמו שאתם רוצים, מתוך חיבור למשאבים שלכם. חזרה מנטאלית מאפשרת לכם להטמיע בתת המודע מעין "זיכרון עתידי" של ההתנהגות הרצויה לכם, וכך אתם משנים את התגובות האוטומטיות של תת המודע שלכם לסיטואציות אמיתיות או מדומיינות.

רוצים לשפר את הבטחון העצמי שלכם?

דברו איתי בטלפון או במייל

וביחד נטפל בביישנות באמצעות NLP בשילוב עם דמיון מודרך
שיחת ייעוץ חינם

או מלאו את הפרטים בטופס:

סגירת תפריט