טיפול בחרדת מבחנים

לא מעט אנשים חווים לחץ לפני מבחן חשוב, אבל רובם המכריע מצליח להתגבר על כל אותם רגשות שליליים או דפוסי חשיבה שליליים ולהקדיש את הזמן והאנרגיה הנחוצים על מנת ללמוד למבחן ולהצליח בו.

לעומת זאת, יש אנשים שחווים לחץ לפני מבחן בעוצמה שגורמת להם לשיתוק של ממש, למעין התקף חרדה, אשר גוזל מהם את היכולות הקוגנטיביות ומונע מהם ללמוד למבחן או לשלוף את חומר הלימוד בזמן שהם זקוקים לו.

אם גם אתם מתמודדים עם פחד ממבחנים ושוקלים לגשת לקבלת טיפול בחרדת מבחנים בעזרת שיטת נלפ ודמיון מודרך, המאמר הבא נכתב במיוחד עבורכם.

טיפול בחרדת מבחנים – מה זה בכלל חרדת מבחנים?

חרדת מבחנים היא פוביה ספציפית אשר שייכת לקטגוריה של הפרעות חרדה.

אנשים רבים מתמודדים עם לחץ, ולפעמים גם קצת חרדה, לפני שהם ניגשים לעשות מבחן, אך אנשים אשר מתמודדים עם חרדה ממבחנים חווים תסמיני חרדה עוצמתיים אשר עלולים לפגוע ביכולות המנטאליות שלהם וכתוצאה מכך בתפקוד שלהם בזמן המבחן או הלמידה למבחן.

למעשה, חרדת בחינות היא סוג של חרדת ביצוע. משמעות הדבר היא שגם אם למדתם מספיק ואתם אפילו יכולים לדקלם את חומר הלימוד מתוך שינה, כאשר אתם מגיעים לרגע האמת, אתם חווים חרדה כל כך חזקה, שאתם לא מצליחים לתפקד כהלכה.

יש אנשים עם פחד ממבחנים שחווים קשיים בריכוז בזמן מבחן, או שכל חומר הלימוד שעליו שקדתם במשך שעות ארוכות פשוט לא נגיש לכם.

שני סוגים עיקריים של חרדת מבחנים

כמו עם כל חרדה מסוג אחר, אנשים שונים חווים רמות שונות של חרדה ממבחנים.

למעשה, במקרים מסוימים מעט לחץ או חרדה עשויים אפילו לתרום להצלחה במבחן.

בעקרון, ניתן לחלק חרדה ממבחנים לשתי קטגוריות מרכזיות:

  • חרדה ממבחנים בעצימות נמוכה – אנשים החווים פחד ממבחנים בעוצמה זו יחוו קצת לחץ או התרגשות לפני מבחן, אבל בסופו של דבר הם יצליחו ללמוד למבחן כהלכה ולתפקד בזמן אמת. אנשים עם חרדה מסוג זה בדרך כלל לא נאלצים להתמודד עם מחשבות שליליות אוטומטיות או חוסר ריכוז בזמן ביצוע המבחן.
  • חרדה ממבחנים בעצימות גבוהה – אנשים עם חרדת בחינות מסוג זה חווים דרגות גבוהות של חרדה בזמן שהם ניגשים למלאכת הלמידה למבחן, בזמן שהם עונים על מבחן ובמקרים מסוימים גם רק מעצם המחשבה על מבחן. חרדה בעוצמה כזאת משפיעה במידה ניכרת על היכולות הקוגנטיביות של האדם, ולכן במקרה כזה חשוב מאוד לפנות לקבלת טיפול בחרדת מבחנים אצל מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בפוביות.

טיפול בחרדת מבחנים בעזרת שינוי דפוסי חשיבה

לכולם יש נטייה טבעית ואוטומטית להזדהות – או לכל הפחות לקבל ללא ביקורת – את המחשבות שמבזיקות לנו בראש, את אותו קול פנימי שמלווה אותנו בחיי היום יום ומנתח ושופט את מה שאנחנו רואים ועושים.

אך למרות שזו הנטייה הטבעית שלנו, זה לא אומר שאם חולפת לנו מחשבה בראש שהיא בהכרח תואמת את המציאות החיצונית. במילים אחרות, לרוב יש פער בלתי נמנע בין המציאות הסובייקטיבית שלנו למציאות האובייקטיבית.

במסגרת טיפול בחרדת מבחנים אני, בתור מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בחרדות, מקפיד להתייחס לאותם דפוסי חשיבה שליליות, אמונות מגבילות או מחשבות שליליות אוטומטיות, מפני שפעמים רבות זה מה שמעורר ומשמר את אותה חרדת מבחנים.

כעת אציג בפניכם שתי דוגמאות של עיוותי חשיבה בהקשר של טיפול בחרדת מבחנים:

חשיבה של "הכול או כלום"

עיוות חשיבה כולל בחינה של המצב במושגים קיצוניים. כלומר, או שחווינו הצלחה או שחווינו כישלון, אין באמצע. בפועל, המציאות מורכבת יותר, ומצריכה הסברים עמוקים יותר.

למשל, אם אדם פספס שיעור במסגרת הקורס שלו, זה לא אומר שעכשיו הוא בטוח ייכשל בקורס, אלא שהוא בסך הכול צריך להשלים פערים.

דוגמאות של עיוות חשיבה זה בהקשר של פחד מבחנים:

  • "אם לא אקבל מעל תשעים, יכשילו אותי בקורס"
  • "רציתי ללמוד חמש שעות, אבל הספקתי ללמוד רק שעתיים. עכשיו אין סיכוי שאצליח"

חשיבה על בסיס הכללה מופרזת

עיוות חשיבה מסוג זה כולל שימוש במילים כגון "אף פעם", "לעולם לא", "תמיד", "כל הזמן" וכדומה.

חשיבה זו עלולה להכשיל אותנו, במיוחד בהקשר של פחד ממבחנים, מפני שהיא לא מתייחסת אל כל דוגמאות הנגד בחוויה שלנו.

למשל, בהקשר של חרדת מבחנים, אדם יכול לטעות מדי פעם במבחן, אבל זה לא אומר שהוא יטעה בכל השאלות.

דוגמאות של עיוות חשיבה זה בהקשר של חרדה ממבחנים:

  • "אני תמיד לא משקיע מספיק בלימודים"
  • "אני בחיים לא אצליח במקצוע הזה"
טיפול בחרדת מבחנים

טיפול בחרדת מבחנים באמצעות שיטת נלפ בשילוב עם דמיון מודרך

בתור מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בפוביות, אני ניגש לנושא של טיפול בחרדת מבחנים עם שפע של ניסיון ועם ארגז כלים שמאפשר לי לעזור לאנשים עם פחדים או פוביות לשנות דפוסי חשיבה, לנטרל רגשות שליליים, לרכוש התנהגויות חדשות ומועילות וליצור התניות חיוביות יותר בתת המודע שלהם.

טיפול בחרדת מבחנים במסגרת שיטת נלפ ודמיון מודרך מורכב ממספר היבטים שונים, כאשר כל היבט שונה קיים על מנת לתת מענה להיבט אחר באותה תופעה של חרדה ממבחנים.

שינוי דפוסי חשיבה

כפי שתיארתי לפני כן, פעמים רבות חרדה ממבחנים מתעוררת ומשתמרת בעקבות דפוסי חשיבה שליליים, אמונות מגבילות או מחשבות שליליות אוטומטיות, ולכן אני נוקט בגישה של טיפול נלפ יחד עם כלים משיטת CBT (טיפול התנהגותי קוגנטיבי) על מנת להעניק למטופל כלים לשנות דפוסי חשיבה ולהתגבר על אמונות מגבילות.

בנוסף על כך, במסגרת טיפול בחרדת מבחנים אני בוחן יחד עם המטופל את כל אותם דפוסי חשיבה שליליים, עוזר לו להטיל בהם ספק ולאתגר אותם, ובהמשך גם להטמיע דפוסי חשיבה חיוביים יותר, על מנת שהוא יוכל לחשוב על למידה למבחן ועל ביצוע המבחן אופן שיעורר מוטיבציה להפגין ביצועי שיא.

רתימת כוחו של התת מודע להצלחה במבחן

במסגרת טיפול NLP, אני תמיד מקפיד ללמד את הלקוחות שלי מגוון רחב של כלים שיאפשרו להם להתחבר אל רגשות חיוביים של רוגע ושלווה. תרגילי דמיון מודרך להרגעה, תרגילי דמיון מודרך לביטחון עצמי, מדיטציה, מיינדפולנס ועוד – אלה הם רק חלק מהכלים שמאפשרים לאדם להיכנס למצב רגוע יותר ולהתחבר לתת מודע שלו.

במצב זה של רוגע, האדם פנוי לרתום את כוחו של התת מודע, ולהתחיל לדמיין את עצמו בדיוק כפי שהוא רוצה להתנהג בזמן המבחן. שיטה זו נקראת חזרה מנטאלית, ומדובר על טכניקה מוכחת מחקרית שתאפשר לכם לשתול בתת המודע שלכם "זיכרונות עתידיים" של התהתנהגות הרצויה לכם, מה שיגביר את הסיכויים שתפגינו אותה בזמן אמת.

יצירת התניות חיוביות לגבי מבחנים

אם אתם שוקלים לפנות לקבל טיפול בחרדת מבחנים אצל מטפל נלפ, אתם בוודאי כבר יודעים מעבר לכל צל של ספק שיש לכם התניות שליליות לגבי מבחנים.

למעשה, ייתכן שרק מעצם המחשבה על לשבת ללמוד למבחן או לעשות מבחן אתם מתחילים לחוות תסמיני חרדה.

במסגרת טיפול בחרדת מבחנים אצל מטפל NLP עם התמחות בתחום של טיפול בפוביות, תהיה לכם הזדמנות להתחבר בצורה עוצמתית למגוון רחב של רגשות חיוביים, ולקשר אותם לפעילות של למידה למבחן או כתיבת המבחן, על מנת שתוכלו לרתום את כוחו של התת מודע שלכם וליצור התניה חדשה וחיובית יותר לגבי מבחנים.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

טיפול בחרדת מבחנים
הבלוג

טיפול בחרדת מבחנים

לא מעט אנשים חווים לחץ לפני מבחן חשוב, אבל רובם המכריע מצליח להתגבר על כל אותם רגשות שליליים או דפוסי חשיבה שליליים ולהקדיש את הזמן

לכתבה המלאה »
טיפול בפוביה מכלבים
הבלוג

טיפול בפוביה מכלבים

מה זה פוביה ואיך היא משפיעה על הגוף ועל הנפש שלנו? האבולוציה האנושית הובילה אותנו לפתח תגובת פחד עוצמתית, אשר בזכותה המין האנושי הצליח לשרוד

לכתבה המלאה »
דמיון מודרך לפני השינה
הבלוג

דמיון מודרך לפני השינה

דמיון מודרך הוא כלי עוצמתי אשר באמצעותי אפשר לחזק ביטחון עצמי, לשנות הרגלים, להשיג מטרות, להתחבר אל רגשות חיוביים ועוד. בנוסף על כך, תרגילי דמיון

לכתבה המלאה »
ערך עצמי נמוך
הבלוג

ערך עצמי נמוך

ערך עצמי נמוך עלול להתפתח ממגוון רחב של סיבות שונות ומשונות, אך תהיה אשר תהיה הסיבה אשר בגללה האדם פיתח ערך עצמי נמוך, ברוב המוחלט

לכתבה המלאה »
גמילה עצמית מעישון
הבלוג

גמילה עצמית מעישון

לפני שנתחיל, ואספר לכם על שיטות גמילה עצמית מעישון, אני רוצה שקודם כל תנשמו נשימה עמוקה ותירגעו. אין לי שום כוונה להתחיל להפחיד אתכם עם

לכתבה המלאה »
טיפול בפוביה
הבלוג

טיפול בפוביה

כולנו מתמודדים עם פחדים כחלק משגרת חיי היום יום שלנו. עד כמה שייתכן שלרוב האנשים קשה לתפוס את זה, פחד נועד להגן עלינו. ואכן רוב

לכתבה המלאה »
טיפול בחרדה דנטלית
הבלוג

חרדה דנטלית

חרדה דנטלית, תופעה אשר קרויה בפי רוב האנשים "פחד מרופא שיניים", היא פוביה ספציפית אשר שייכת לקטגוריה הכללית של הפרעת חרדה. מדובר על מצב שבו

לכתבה המלאה »