פחד מנהיגה – מדוע אנשים מפתחים חרדת נהיגה?

מה גורם לאנשים לפתח פחד מנהיגה? כיצד אנשים לומדים לחוות לחץ וחרדת נהיגה לפני הכניסה לרכב? מדוע מי שהשקיע ממיטב כספו וזמנו כדי להוציא רישיון נהיגה מחליט לפתע לוותר על נהיגה?

במאמר זה אציג בפניכם את הסיבות הנפוצות ביותר להתפתחות של חרדת נהיגה ופחד מנהיגה.

טיפול בפחד מנהיגה

חוויות עבר שליליות

הסיבה הנפוצה ביותר להתפתחות של פחד מנהיגה היא חוויות עבר שליליות. כאשר חושבים על חוויה שלילית בזמן נהיגה, באופן טבעי הדוגמא הראשונה שעליה אנחנו חושבים היא טראומה כגון תאונת דרכים. ואכן, במקרים כאלה הרבה פעמים נוצרת – בעקבות טראומה – חרדת נהיגה הכוללת גם פחד מתאונות דרכים.

אך לא רק אנשים שעברו תאונת דרכים למדו לפתח דפוסי חשיבה שליליים או אמונות מגבילות לגבי נהיגה. חרדת נהיגה מופיעה גם אצל אנשים שהיו קורבנות לתופעה של זעם בכבישים, אנשים שאיבדו את הדרך במקומות לא מוכרים ואנשים שנהגו במזג אוויר קשה עלולים לפתח חרדה מנהיגה, מפני שהם פיתחו דפוס חשיבה שלילי (או אמונה מגבילה) שאותם אירועים טראומתיים יחזרו על עצמם.

נהיגה מחוץ לאזור הנוחות

יש אנשים שחווים פחד מנהיגה רק בתנאים מסוימים. למשל, אין להם שום בעיה לנהוג בדרכים מוכרות, אבל הם יסרבו בתוקף לנסוע למקומות חדשים.

ייתכן שחרדת נהיגה זו נובעת מתוך פחד לאבד את הדרך, להיתקע בפקקים, להיתקע בלי דלק או אפילו לא למצוא מקום חנייה. ייתכן גם מקרה בו אנשים לא רק חווים פחד שהם יקלעו למצב עמו הם לא יצליחו להתמודד בעצמם, אלא גם פחד שזה יקרה בסביבה לא מוכרת בה ייתכן שלא יהיה להם ממי לבקש עזרה.

פחד לאבד שליטה

יש אנשים שחווים פחד מנהיגה או פחד מתאונות דרכים מפני שהם פוחדים לאבד שליטה על הרכב. הם מרגישים דחף להאיץ את הרכב בגלל שצופרים להם מאחורה, אבל אין להם מספיק ביטחון כדי לעשות זאת.

ברגע שהם בוחרים להאיץ, הם נאחזים בהגה בכל כוחם והלב שלהם מתחיל לפעום בקצב מסחרר. אנשים אלה כל הזמן פוחדים לאבד שליטה ולסטות אל הנתיב הנגדי או לרדת מהכביש לגמרי.

פחד לגרום נזק לאחרים

אחד מהגורמים העיקריים לפיתוח חרדת נהיגה הוא דפוס חשיבה של הקצנת פוטנציאל הסכנה, לצד הפחתה מהיכולת של האדם לנהוג בצורה שקולה ובטוחה.

נהגים שחווים פחד אינם סומכים על שאר נהגים בכביש, ולא פחות מכך, הם אינם סומכים על יכולות הנהיגה שלהם עצמם. יש להם דמיון פעיל במיוחד, וכל מהמורה קטנה בדרך הופכת בדמיון שלהם לתאונת דרכים עם פצועים והרוגים.

טיפול בפחד מנהיגה

אחרי שהבנו מהי חרדת נהיגה ופירקנו את הפחד מנהיגה לתת-הפחדים – נותרה השאלה איזה טיפול בפחד מנהיגה יכול לתת מענה לסובלים ממנו?

כשמדובר על טיפול בפוביות בכלל וטיפול בפחד מנהיגה בפרט, אמליץ לכם לקרוא אודות טיפול בעזרת NLP.

בהצלחה! עדי שניידר

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »