פוביה מהקאות

אף אחד לא אוהב להקיא, ורוב האנשים חווים סלידה עזה רק מעצם המחשבה על הקאה, יחד עם זאת רוב האנשים לא מתמודדים עם פחד מהקאות.

אנשים אשר חווים פחד מהקאות (מה שמוכר בשם אמטופוביה) לא רק חווים סלידה עזה מעצם המחשבה על הקאה, הם עלולים לחוות ממש תסמיני חרדה – ולפעמים אפילו התקף חרדה – נוכח האפשרות שהם ייאלצו להקיא.

למעשה, אצל אנשים רבים אשר פיתחו פוביה מהקאות, עצם האפשרות שהם יקיאו והציפייה לרגע שהם בסופו של דבר יקיאו הרבה יותר גרועים מהמעשה עצמו.

ומפני שאנשים שמתמודדים עם פוביה מהקאות אינם יודעים מתי בדיוק הם יקיאו, הם כל הזמן עומדים על המשמר – ובמקרים קיצוניים של פחד מהקאות, אנשים עלולים ממש לארגן את כל אורח החיים שלהם במטרה להימנע מהאפשרות שהם יקיאו.

במסגרת מאמר זה אספר לכם על התופעה של פוביה מהקאות, ובהמשך אספר לכם מעט על הגישה של שיטת NLP בהקשר של טיפול בפוביות.

פוביה מהקאות – מהם התסמינים של פוביה מהקאות?

פעמים רבות אנשים אשר מתמודדים עם אמטפוביה ינקטו מאמצים רבים בניסיון להימנע מסיטואציות אשר בהן הם חושבים שהם – או אדם אחר – עלולים להקיא.

תסמינים התנהגותיים נוספים של פוביה מהקאות כוללים:

  • הוצאה מהתפריט של מזונות המקושרים לתופעה של הקאה
  • אכילה בקצב איטי מאוד
  • הימנעות מאכילה בחוץ, במסעדות ובאירועים
  • הרחה או בדיקה של מאכלים בניסיון לוודא שהם אינם מקולקלים
  • הימנעות מנגיעה במשטחים שעלולים להכיל חיידקים כגון ידיות, מושב האסלה, מעקה מדרגות, מחשבים ציבוריים וכיוצא באלה
  • רחיצת ידיים, כלים ומזון במידה מופרזת וכפייתית
  • הימנעות מצריכת אלכוהול או תרופות מפאת פחד מהקאה
  • הימנעות מנסיעות, טיולים, מסיבות ואירועים ציבוריים מתוך פחד להקיא בציבור
  • קשיי נשימה, לחץ בחזה או תסמיני חרדה גופניים אחרים מעצם המחשבה על הקאה

בנוסף על כל תסמיני חרדה אלה של פחד מהקאה, פוביה מהקאות בדרך כלל כוללת גם תסמיני חרדה מנטאליים או נפשיים כגון:

  • פחד לראות אדם אחר מקיא (במציאות או בטלוויזיה)
  • פחד להקיא במקום בו אי אפשר למצוא שירותים בקרבת מקום
  • פחד שלא יהיה ניתן להפסיק להקיא
  • חרדה נוכח המחשבה על להיתקע במקום ציבורי בזמן שאדם אחר מקיא
  • לחץ נפשי גבוה או חרדה בזמן הרגשת בחילה או מעצם המחשבה על הקאה
  • מחשבות טורדניות בנוגע לחוויות עבר הקשורות לפעולת הקאה

במסגרת טיפול בפוביה מהקאות במסגרת שיטת נלפ ודמיון מודרך, האדם מקבל מגוון רחב של כלים אשר יעזרו לו להתמודד עם תסמיני חרדה אלה, תוך כדי עבודה על עקירת אותו פחד מהקאה מהשורש.

בנוסף על כך, חשוב לזכור כי כמו עם פוביות נפוצות אחרות, גם פוביה מהקאות באה לידי ביטוי בצורות שונות בקרב אנשים שונים.

כך שבעוד שאדם אחד אשר חווה פחד מהקאה פוחד להקיא בעצמו, אנשים אחרים אשר מתמודדים עם פוביה מהקאות עלולים לחוות פחד נוכח האפשרות להיחשף לאדם אחר שמקיא.

פוביה מהקאות – כיצד מתפתח פחד מהקאה?

כמו עם פוביות נפוצות אחרות, ברוב המקרים פוביה ספציפית כגון פוביה מהקאות מתפתחת בעקבות איזושהי תקרית או אירוע (טראומה) אשר קשורים לאותו גורם מעורר פחד או חרדה.

בהקשר של ההתפתחות של פחד מהקאות, ייתכן שזה קשור לאחת מהסיבות הבאות:

  • בחילה עזה או הקאה בציבור
  • הרעלת מזון חמורה
  • נוכחות בזמן שאדם אחר מקיא
  • חוויה שבה אדם אחר הקיא עליכם
  • התקף חרדה בזמן בחילה או הקאה

בנוסף על כך, חשוב לזכור כי כמו במקרה של פוביות נפוצות אחרות, פוביה מהקאות עלולה להתפתחות באמצעות למידה עקיפה.

לדוגמא, ילד או נער שרואה את אחד מההורים שלו חווה תגובת חרדה נוכח האפשרות שהוא יקיא או בזמן שהוא מקיא, וכך הוא למעשה לומד שזו התגובה הנכונה לסיטואציה הזאת.

במסגרת טיפול בפוביה מהקאות באמצעות שיטת NLP, טיפול בחרדה מתבצע גם על ידי עבודה על זיכרונות טראומטיים אשר קשורים להתפתחות של אותו פחד מהקאות.

פוביה מהקאות – כיצד מתבצע טיפול בפוביה מהקאות בעזרת מטפל NLP?

  • טיפול בפוביה מהשורש – במסגרת טיפול בפוביות באמצעות NLP, אני תמיד מקפיד לעזור לאנשים לפתור את אותה פוביה שהם פיתחו מהשורש. כאמור, אדם מפתח פוביה או חרדה מסיבה מסוימת, וכאשר לא מתייחסים לאותה סיבה שמקורה בעבר, פעמים רבות תהליך הטיפול הרבה פחות יעיל. בין אם מדובר על חוויה שלילית שהאדם חווה עצמו או שבה הוא ראה אדם אחר, בעזרת טכניקות נלפ ניתן לאתר את האירוע או החוויה הראשונה שגרמה להתפתחות של אותה פוביה מהקאות, לנטרל את אותם רגשות שליליים שנלווים לחוויה ולמעשה לאפשר לאדם לפתוח דף חדש ולנטרל את אותו פחד מהקאות.
  • שינוי דפוסי חשיבה שליליים – תהליך טיפול בחרדות יעיל חייב לכלול גם התייחסות להיבט של מחשבות שליליות אוטומטיות, כי פעמים רבות אנשים אשר מתמודדים עם פוביות (כמו במקרה של פוביה מהקאות) חווים מחשבות טורדניות סביב הנושא של הקאה. בתור מטפל נלפ אני תמיד מקפיד ללמד לקוחות שלי כלים לשינוי דפוסי חשיבה, על מנת שהם יוכלו ליצור מרחק בין אותן מחשבות שליליות אוטומטיות לתגובת חרדה או פחד, ועל ידי כך להתחיל לנטרל רגשות שליליים שבעבר גרמו להם להימנע מחוויות או סיטואציות.
  • מיומנויות הפחתת לחצים – במסגרת טיפול בחרדות באמצעות NLP ודמיון מודרך, אני תמיד מלמד לקוחות שלי קשת רחבה ומגוונת של שיטות להפחתת לחצים, מפני שאנשים עם חרדות או פוביות חווים סטרס נפשי גבוה על בסיס יום יומי. לדוגמא, תרגילי נשימה להרגעה, מיינדפולנס, תרגילי דמיון מודרך לחיזוק הביטחון ועוד.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

פוביה מהקאות
הבלוג

פוביה מהקאות

אף אחד לא אוהב להקיא, ורוב האנשים חווים סלידה עזה רק מעצם המחשבה על הקאה, יחד עם זאת רוב האנשים לא מתמודדים עם פחד מהקאות.

לכתבה המלאה »
טיפול עצמי בחרדה
הבלוג

טיפול עצמי בחרדה

חרדה היא תופעה שלמרבה הצער הולכת ותופסת תאוצה בקרב יותר ויותר אוכלוסיות גיל, כאשר בזמן האחרון אפשר לראות יותר ויותר בני נוער וילדים מתמודדים עם

לכתבה המלאה »
חרדת בחינות cbt
הבלוג

חרדת בחינות cbt

כאשר מדובר על חרדת בחינות cbt היא שיטה יעילה, מפני שהיא מציעה לאדם קשת רחבה ומגוונת של כלים שמעניקים לו את ההזדמנות ללמוד כיצד לשנות

לכתבה המלאה »
חרדה ומחשבות טורדניות
הבלוג

חרדה ומחשבות טורדניות

מחשבות פולשניות הן מחשבות "תקועות" אשר גורמות לאדם סבל רב, ובמקרים מסוימים עלולות להביא אותו למצב של סטרס כרוני. נדמה כי מחשבות שליליות אוטומטיות אלה

לכתבה המלאה »
דיבור פנימי
הבלוג

דיבור פנימי

קרוב לוודאי שממש עכשיו, ברגעים אלה ממש, אתם שומעים (אולי במעומעם ואולי בחוזקה) את הקול הפנימי שלכם – אותו דיבור פנימי שמלווה אתכם כמעט בכל

לכתבה המלאה »
ביטחון עצמי ציטוטים
הבלוג

ביטחון עצמי ציטוטים

אם אתם רוצים להיות מסוגלים להרגיש טוב יותר בזמן שאתם מתמודדים עם חוסר ביטחון עצמי (תהיה הסיבה להתפתחותו אשר תהיה), ראשית כל עליכם לדעת שמדובר

לכתבה המלאה »
סטרס בעבודה
הבלוג

סטרס בעבודה

העולם המודרני שבו אנחנו חיים מאופיין ברמות גבוהות של סטרס כרוני. לכן, אין זה פלא כי גם במסגרת עולם העבודה אנשים נאלצים להתמודד עם רמות

לכתבה המלאה »