דמיון מודרך לביטחון עצמי

דמיון מודרך הוא כלי עוצמתי אשר מעניק לנו הזדמנות לרתום את כוחו של התת מודע שלנו ולהשתמש בכוחות היצירתיים של הדמיון שלנו על מנת לשנות דפוסי התנהגות שאינם רצויים לנו ולהחליף אותם בדפוסים חיוביים יותר.

במסגרת מאמר זה אספר לכם על התופעה של ביטחון עצמי נמוך, על הסיבות שבגללן אנשים עלולים לפתח ביטחון עצמי נמוך וגם על הדרכים השונות בהן ניתן ליישם תרגילי דמיון מודרך לביטחון עצמי על מנת ליצור שינויים חיוביים בחיים.

בתור מטפל נלפ אני מלמד את הלקוחות שמגיעים אלי לקבלת טיפול בביטחון עצמי נמוך מגוון רחב של תרגילי דמיון מודרך לביטחון עצמי, ובמאמר זה אתאר בפניכם שני תרגילי דמיון מודרך מסוג זה.

דמיון מודרך לביטחון עצמי – מדוע אנשים מפתחים ביטחון עצמי נמוך?

אף אחד לא נולד עם חוסר ביטחון עצמי.

למעשה, ההפך הוא הנכון – אם תתבוננו בתינוקות או בילדים קטנים, תראו שיש להם ביטחון עצמי גבוה להפליא.

אז כיצד קורה שאנשים מגיעים למצב שבו הם מתמודדים עם ביטחון עצמי נמוך? 

יש קשת רחבה ומגוונת של גורמים אשר עלולים לתרום למצב של חוסר ביטחון עצמי, וכעת אתאר את הסיבות העיקריות לכך שאנשים מפתחים ביטחון עצמי נמוך.

דמיון מודרך לביטחון עצמיביטחון עצמי נמוך בעקבות חרדות או פוסט טראומה

לאנשים אשר מתמודדים עם חרדות או פוסט טראומה יש נטייה הרבה יותר גדולה לפתח ביטחון עצמי נמוך, דימוי עצמי שלילי ומגוון רחב של תופעות שליליות נוספות כגון ביקורת עצמי, דיבור עצמי שלילי, ערך עצמי נמוך וכיוצא באלה.

אין זה משנה אם האדם חווה בעברו טראומה נפשית או טראומה גופנית, כאשר אנשים נאלצים להתמודד עם חוויה שלילית עוצמתית במיוחד בדרך כלל הם מפתחים אמונות מגבילות לגבי עצמם ולגבי העולם – וכתוצאה מכך גם ביטחון עצמי נמוך.

בעקבות אירועי עבר טראומטי אנשים רבים מפתחים חרדות, מחשבות שליליות אוטומטיות וסוגים שונים של דפוסי הימנעות (כגון התמכרויות, הרגלים שליליים וכיוצא באלה) – מה שרק גורם להם להעצים את אותו חוסר ביטחון שעמו הם מתמודדים.

ביטחון עצמי נמוך כתוצאה של מחשבות שליליות אוטומטיות

מדי יום ביומו חולפות בתודעה של כל אחד ואחד מאיתנו אלפי מחשבות מסוגים שונים, ולרוב האנשים יש נטייה טבעית לקבל את אותן מחשבות ככאלה המשקפות את המציאות ברמה כזאת או אחרת – תוך כדי הקפדה על מידה מסוימת של ביקורת כלפי אותן מחשבות.

אך אצל אנשים אשר גדלו תחת חסותן של דמויות סמכות שליליות או רודניות, כמו גם אצל אנשים אשר נאלצו להתמודד עם טראומות מסוגים אחרים, הנטייה להאמין לאותן מחשבות שליליות אוטומטיות גדולה בהרבה – מה שגורם להם לפתח ביטחון עצמי נמוך.

אותן מחשבות שליליות אוטומטיות משאירות אותם במעין מעגל קסמים שלילי אשר במסגרתו הם מעצימים את אותו חוסר ביטחון עצמי, ואז שוב עולות אותן מחשבות שליליות או אמונות מגבילות, אשר בתורן שוב גורמות להם לחוות ביטחון עצמי נמוך – וחוזר חלילה.

ביטחון עצמי נמוך כתוצאה מחיים בסביבה שלילית

יש קשת רחבה ומגוונת של גורמים אשר משפיעים על התפתחות האישיות שלנו, ואחד מהגורמים העוצמתיים ביותר שמשפיעים על היכולת של האדם לפתח ביטחון עצמי גבוה או ביטחון עצמי נמוך הוא הסביבה אשר בה הוא חי.

הסביבה שבה האדם גדל – תנאי המחייה, המשפחה שלו, החברים שלו, העמיתים לעבודה – משפיעה בצורה ישירה על דפוסי החשיבה, דפוסי ההתנהגות, האמונות והרגשות שלו.

לכן כאשר אדם גדל בסביבה – בין אם בבית ובין אם במקום אחר – שבה עליו להתמודד עם יחס מזלזל, עם לחצים או עם חוסר הערכה בסופו של דבר הוא יפתח אמונה מגבילה אשר לפיה משהו בו פגום – ולכן היחס השלילי אליו למעשה מוצדק.

אותו משוב חיצוני עלול להוביל את האדם להפנים את היחס השלילי הזה ולהפנות אותו כלפי עצמו, מה שבסופו של דבר יגרום לו לפתח ביטחון עצמי נמוך, דימוי עצמי שלילי, מחשבות שליליות אוטומטיות, חרדות ופחדים.

דמיון מודרך לביטחון עצמי – איך דמיון מודרך לביטחון עצמי יכול לעזור לכם?

בתור מטפל נלפ, יוצא לי לפגוש אנשים רבים אשר מתמודדים עם ביטחון עצמי נמוך.

כמובן שכל אדם מפתח ביטחון עצמי נמוך כתוצאה מהנסיבות הייחודיות של חייו, ולכן יש להתאים עבורו טיפול בביטחון עצמי התפור לפי מידותיו האישיות, יחד עם זאת ישנם תרגילי דמיון מודרך לביטחון עצמי שאני מקפיד ללמד כמעט כל אדם שמגיע אלי לקבלת טיפול בביטחון עצמי נמוך או טיפול בחרדות.

חשוב לי לציין שאותם תרגילי דמיון מודרך לביטחון עצמי ניתנים בתור שיעורי בית לתרגול בין מפגשים שמטרתם טיפול בחרדה מהשורש, לכן מומלץ להתייחס אליהם בתור עזרה ראשונה בלבד – ובמקרה הצורך לפנות לקבלת טיפול בחרדות אצל מטפל נלפ מנוסה.

דמיון מודרך לביטחון עצמי באמצעות הרפיית שרירים הדרגתית

כפי שתיארתי לפני כן, במקרים רבים אנשים עם חוסר ביטחון עצמי מתמודדים גם עם חרדות או פוסט טראומה – מה שאומר שחיי היום יום שלהם כוללים לחץ נפשי גבוה, אשר במקרים מסוימים עלול להתפתח לכדי סטרס כרוני.

מסיבה זו, כאשר אני עובד עם אנשים אשר מגיעים אלי לקבלת טיפול בביטחון עצמי נמוך, אני תמיד מקפיד ללמד אותם מספר תרגילי מדיטציה או דמיון מודרך אשר יעזרו להם להפחית לחצים – כך שתהיה לגוף ולנפש שלהם הזדמנות לבצע מעין אתחול מחדש.

הרפיית שרירים הדרגתית בשילוב עם דמיון מודרך זו טכניקת הרפיה מצוינת עבור אנשים המתמודדים עם סטרס כרוני או חרדות, וכל מה שצריך כדי לבצע טכניקת מדיטציה זו היא למצוא תנוחה נוחה, לעצום את העיניים ובכל פעם להתמקד בקבוצת שרירים אחרת ולכווץ אותה למשך מספר שניות ואז לשחרר.

אחרי שעושים זאת עם כל הגוף, אפשר להוסיף תרגילי דמיון מודרך לביטחון עצמי, כגון חזרה מנטאלית – תרגיל דמיון מודרך מומלץ מאוד – שאותו אתאר כעת.

דמיון מודרך לביטחון עצמי באמצעות חזרה מנטאלית

המוח שלנו לא ממש מבדיל בין דמיון למציאות – זו הסיבה שאדם אשר מתמודד עם חרדות חווה תסמיני גופניים כאשר חולפות לו בראש מחשבות שליליות אוטומטיות לגבי אירוע עתידי, וזו הסיבה שאדם עם פוסט טראומה חווה תסמיני חרדה גופניים בזמן שהוא נזכר באותו אירוע טראומטי שהוא עבר.

במסגרת שיטת נלפ ניתן להשתמש בעיקרון זו ולמעשה לרתום את כוחו של התת מודע לטובתו של האדם אשר מגיע לקבלת טיפול בחרדה או טיפול בביטחון עצמי נמוך.

לאחר מדיטציה קצרה, אדם עם חוסר ביטחון עצמי יכול להתחיל לדמיין את עצמו במגוון רחב של סיטואציות עם התנהגויות חדשות וחיוביות יותר.

תרגילי דמיון מודרך לביטחון עצמי מאפשרים לאדם לרתום את כוחו של התת מודע ולמעשה ליצור התניה בין רגשות חיוביים של ביטחון עצמי ושלווה לסיטואציות שבעבר היו מעוררות אצלו חרדה, ובדרך זו להתחיל להרחיב את מגוון האפשרויות הלא מודעות שלו – מה שיגביר את הסיכויים שכאשר הוא יגיע לסיטואציה, הוא אכן יחווה ביטחון עצמי גבוה יותר.

כמובן שלא תמיד זה מספיק, ולפעמים יש לפנות לקבלת עזרה של מטפל נלפ, אשר יכול לעזור במקרה שצריך טיפול בחרדה מהשורש.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

פוביה מהקאות
הבלוג

פוביה מהקאות

אף אחד לא אוהב להקיא, ורוב האנשים חווים סלידה עזה רק מעצם המחשבה על הקאה, יחד עם זאת רוב האנשים לא מתמודדים עם פחד מהקאות.

לכתבה המלאה »
טיפול עצמי בחרדה
הבלוג

טיפול עצמי בחרדה

חרדה היא תופעה שלמרבה הצער הולכת ותופסת תאוצה בקרב יותר ויותר אוכלוסיות גיל, כאשר בזמן האחרון אפשר לראות יותר ויותר בני נוער וילדים מתמודדים עם

לכתבה המלאה »
חרדת בחינות cbt
הבלוג

חרדת בחינות cbt

כאשר מדובר על חרדת בחינות cbt היא שיטה יעילה, מפני שהיא מציעה לאדם קשת רחבה ומגוונת של כלים שמעניקים לו את ההזדמנות ללמוד כיצד לשנות

לכתבה המלאה »
חרדה ומחשבות טורדניות
הבלוג

חרדה ומחשבות טורדניות

מחשבות פולשניות הן מחשבות "תקועות" אשר גורמות לאדם סבל רב, ובמקרים מסוימים עלולות להביא אותו למצב של סטרס כרוני. נדמה כי מחשבות שליליות אוטומטיות אלה

לכתבה המלאה »
דיבור פנימי
הבלוג

דיבור פנימי

קרוב לוודאי שממש עכשיו, ברגעים אלה ממש, אתם שומעים (אולי במעומעם ואולי בחוזקה) את הקול הפנימי שלכם – אותו דיבור פנימי שמלווה אתכם כמעט בכל

לכתבה המלאה »
ביטחון עצמי ציטוטים
הבלוג

ביטחון עצמי ציטוטים

אם אתם רוצים להיות מסוגלים להרגיש טוב יותר בזמן שאתם מתמודדים עם חוסר ביטחון עצמי (תהיה הסיבה להתפתחותו אשר תהיה), ראשית כל עליכם לדעת שמדובר

לכתבה המלאה »
סטרס בעבודה
הבלוג

סטרס בעבודה

העולם המודרני שבו אנחנו חיים מאופיין ברמות גבוהות של סטרס כרוני. לכן, אין זה פלא כי גם במסגרת עולם העבודה אנשים נאלצים להתמודד עם רמות

לכתבה המלאה »