שש דרכים בהן חרדה חברתית משנה את החשיבה שלכם

הפרעת חרדה חברתית צובעת כל היבט והיבט מהחוויה שלכם, ונטייה זו לצבוע את חייכם בגוונים של אפור עלולה להיות נבואה שמגשימה את עצמה.

אם אתם תופסים את עצמכם, את שאר האנשים ואת העולם בצורה שלילית –התפיסה שלכם תבוא לידי ביטוי במציאות שלכם.

במסגרת מאמר זה, אציג בפניכם מספר דרכים בהן חרדה חברתית משנה את האופן שבו אתם חושבים.

1. חרדה חברתית משפיעה על תפיסת העצמי שלכם

מחקרים על חרדות מראים כי הפרעת חרדה חברתית קשורה לתופעות פסיכולוגיות כמו דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון וביקורת עצמית. בתור אנשים החווים פוביה חברתית, קרוב לוודאי שיש לכם נטייה לראות את עצמכם באור שלילי.

בנוסף, אתם בוודאי גם חושבים מחשבות שליליות כגון:

"אני נראה מטופש"

"אני אעשה מעצמי צחוק"

"כולם נועצים בי מבטים"

"אני מרגיש שאני עומד לחטוף התקף חרדה"

וכן הלאה…

דפוסי חשיבה שליליים אלה משפיעים על האופן שבו אתם תופסים את עצמכם, וכתוצאה מכך הם משפיעים על ההחלטות שאתם מקבלים – וכך נוצרת נבואה שמגשימה את עצמה.

2. חרדה חברתית משפיעה על האופן שבו אתם תופסים אחרים

כאשר אתם מתבוננים באנשים אחרים דרך משקפיים של פחד, אותו פחד זה צובע את התפיסה שלכם אודותם

כתוצאה מכך, במקום לראות אנשים חדשים שאתם פוגשים בתור חברים פוטנציאליים, קרוב לוודאי שאתם מגיבים אליהם מתוך פחד, חרדה ואפילו ניתוק.

לאנשים עם פוביה חברתית קשה לראות את העולם כפי שהוא נראה מבעד לעיניהם של אנשים ללא חרדות.

כיצד אנשים בלי חרדה חברתית רואים את העולם?

  • הם רואים אנשים זרים בתור חברים פוטנציאליים
  • חברים מספקים להם מקום בטוח, נחמה, שלווה
  • ובאופן כללי הם תופסים אנשים כידידותיים ומסבירי פנים

למרבה הצער, האופן שבו אתם תופסים אחרים עלול להשפיע על היחס שלהם כלפיכם.

לדוגמא, אם אתם חווים פחד מזרים, הם ישמרו מרחק מכם. אם אתם מופנמים גם כאשר אתם עם חברים, ייתכן שבסופו של דבר הם יתרחקו מכם. ואם אתם תופסים כל אדם שאתם פוגשים בצורה שיפוטית, כאדם לא ידידותי ולא מעניין, שפת הגוף שלכם תחצין את מה שאתם חווים בפנים.

תוך זמן קצר, האנשים שאתם פוגשים הופכים למה שחשבתם שהם, אבל רק במציאות הסובייקטיבית שלכם.

3. חרדה חברתית משפיעה על תפיסת העולם שלכם

תחשבו רגע: איך אתם רואים את העולם?

האם אתם רואים אותו כמקום עם אינסוף אפשרויות, או כמקום מפחיד ומסוכן?

לאנשים עם חרדה חברתית יש נטייה לצמצם את העולם שלהם. הצמצום הזה יכול להתבטא בהקשר של הבית שלכם (הסתגרות בבית, או אפילו אגורפוביה), בהקשר של החברים שלכם (שמירה על קשרים חברתיים מועטים, אם בכלל), בהקשר של העבודה שלכם (בחירה בעבודה שמאפשרת לכם הימנעות מסיטואציות חברתיות) וכן הלאה.

בחרתם לצמצם את העולם שלכם, מפני שהצמצום מעניק לכם תחושת ביטחון. אבל כמובן שאתם משלמים על זה מחיר כבד. תחשבו על כל הדברים שפספסתם עד היום, ושאתם ממשיכים לפספס בגלל חרדה חברתית.

אחד הדברים שהכי מפריעים לאנשים חרדתיים, ובפרט לאנשים שחווים חרדה חברתית, הן הזדמנויות שלא נוצלו.

אנשים חרדתיים רואים הזדמנויות כמקור לאסונות פוטנציאליים, ולכן הם יעשו כמיטב יכולתם על מנת להימנע מהן. במקרים קיצוניים יותר, אנשים עם חרדות כלל לא יבחינו בהזדמנויות מלכתחילה.

4. חרדה חברתית משפיעה על תפיסת העבר שלכם

במסגרת מחקר על חרדה, נבחנו הזכרונות האוטוביוגרפיים של מעל מאה משתתפים עם חרדה חברתית והושוו לזכרונות של משתתפים עם התקפי פאניקה ולקבוצת בקרה.

נמצא כי בקרב המשתתפים הסובלים מחרדה חברתית, זכרונות הקשורים לחרדה חברתית נתפסו כמרכזיים לגיבוש זהותם. פירוש הדבר שייתכן כי זכרונות שליליים השפיעו על התפתחות החרדה שלכם.

תחשבו על זה לרגע. האם אתם זוכרים רגעים מכוננים מהעבר שלכם שיכולים לשרטט קו בין הרגע שהייתם ללא חרדה לרגע שחוויתם אותה בצורתה קיצונית ביותר?

לאנשים עם פוביה חברתית יש נטייה להתמקד בטעויות וכשלונות מהעבר. לכן לא רק שחוויות עבר שליליות ממשיכות לרדוף אתכם, כנראה שכל טעות קטנה שאתם עושים כיום ממשיכה להציק לכם וכתוצאה מכך אתם מפתחים חוסר ביטחון או דימוי עצמי שלילי.

5. חרדה חברתית משפיעה על תפיסת ההווה שלכם

בזמן התקף חרדה, קשה מאוד לחשוב על משהו אחר. תדמיינו שאתם יושבים בכיתה או במשרד, ושאתם צריכים לחכות לרגע שבו תצטרכו לקום ממקומכם ולהעביר הרצאה קצרה.

האם תוכלו להרגיש שלווה ולשוחח עם החברים שלכם?

האם המוח שלכם יהיה צלול ומרוכז?

קרוב לוודאי שלא, כי התקף חרדה משתמש בכל המשאבים שלכם.

בזמן חרדה, הגוף שלכם עובר למצב של 'הילחם או ברח', וכל המשאבים שלכם מגויסים על מנת להתמודד עם הסכנה שנשקפת לכם, לתפיסתכם.

6. חרדה חברתית משנה את תפיסת העתיד שלכם

הפרעת חרדה חברתית מגבירה את הסיכויים לחוות דיכאון. אנשים שסובלים משילוב של חרדה חברתית עם דיכאון תופסים את העתיד כקודר במיוחד. דיכאון עלול לגרום לכם להרגיש שדבר לעולם לא ישתפר, ולכן אין בכלל טעם לנסות לעשות שינוי בחיים. וייתכן שכבר עכשיו אתם מאמינים שנגזר עליכם להתמודד עם חרדה חברתית למשך שארית החיים שלכם, ושאין דבר שאתם יכולים לעשות בנדון.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »