פוביות ופחדים – איך הם משפיעים על החיים שלנו?

פוביות ופחדים מעצבים את הזהות שלנו, וכתוצאה מכך את החיים שלנו.

פחדים משפיעים על האופן שבו אנחנו מקבלים החלטות ונוקטים פעולות – וכתוצאה מכך על התוצאות שאנחנו משיגים בחיים.

פעמים רבות החלטות בסיסיות כמו היכן נגור, איפה נעבוד, מי החברים שלנו, מה המשכורת שלנו וכיוצא באלה מושפעות מפחדים באופן ישיר.

מה תפקידם של פוביות ופחדים?

פחדים מאותתים לנו על סכנה קיימת, או סכנה שעתידה להתממש.

למעשה, פחדים (שכמובן לא תמיד מבוססים על המציאות) הם מעין בני ברית שלנו, שבסך הכול רוצים לשמור עלינו ולהגן עלינו מפני רגשות שליליים, כאבים והתמודדויות שאנחנו תופסים כלא נעימות.

כתוצאה מהחוויה של פחד, אנחנו נוקטים באסטרטגיה של הימנעות, מפני שמן הסתם אנחנו לא רוצים לחוויות רגשות שליליים וננסה להימנע מהם בכל מחיר.

אך בסופו של דבר הימנעות מהתמודדות עם פוביות ופחדים – בין אם מדובר על פחדים חברתיים או אחרים – עלולה לגרום לנו להיות מבודדים מבחינה חברתית, למנוע מאיתנו להשיג מטרות בחיים ולחיות במחשבה תמידית לגבי מה שהיה יכול לקרות.

במסגרת מאמר זה אתאר מספר פוביות ופחדים נפוצים.

פחד מכישלון

מחקרים מראים כי להתעסקות בהשלכות של כישלון בהשגת מטרה מסוימת נלווים רגשות שליליים כמו בושה, פחד לאכזב אחרים והתמודדות עם עתיד עגום.

לא פלא, אם כך, שאנשים שחווים את כל אותם רגשות שליליים או דפוסי חשיבה שליליים בוחרים ללכת על בטוח במקום להתמודד עם פוביות ופחדים שמתעוררים אצלהם.

כתוצאה מגישה זו של ללכת על בטוח, המבוססת על פחד מכישלון, אנשים עלולים לקבוע לעצמם רף הצלחה נמוך, להימנע מהתמודדות עם מכשולים ולא לנצל הזדמנויות שנקרות בפניהם ושיכולות לקדם אותם לעבר השגת מטרות שחשובות להם.

פחד מהצלחה

אין ספק שפעמים רבות פחד מכישלון עלול למנוע מאנשים לעשות שינוי בחיים ולנסות להשיג את המטרות שלהם.

אבל האם ידעתם שיש אנשים שמחבלים בתוצאות שלהם, באופן לא מודע, מתוך פחד מהצלחה?

בדרך כלל הצלחה מגיעה עם אחריות גדולה, ואנשים רבים עלולים להירתע מכך.

הצלחה הופכת אתכם לבולטים יותר לעומת אחרים, וכתוצאה מכך לפגיעים יותר. בנוסף, עם הצלחה נוצרות ציפיות נוספות לרמות גבוהות יותר של הצלחה, וזה בהחלט עלול לעורר מתח נפשי, פחדים ולפעמים אפילו חרדות.

בנוסף, הצלחה איננה יעד סופי, אלא תהליך בלתי נגמר. לכן יחד עם הצלחה מגיעה דרגה מסוימת של סטרס כרוני (שלפעמים דווקא יכול להיות חיובי) לשמר את רמת ההצלחה, להשיג מטרות נוספות, להקפיד על גישה חיובית לחיים וכדומה.

כל זה עלול לתבוע מהאדם משאבים רבים, ולחולל תופעות לוואי שהוא לא בהכרח ירצה להתמודד איתן, או שהוא לא מרגיש מוכן להתמודד איתן – וכך נוצר פחד מהצלחה בתור מנגנון הימנעות.

פוביות ופחדים – פחד מדחייה

פחד זה מבוסס על החשש שירצו לשמור מרחק מאיתנו, בעוד שמה שאנחנו רוצים זה להיות חלק ממשהו: בין אם מדובר על קבלה למוסד לימודים יוקרתי, לעבוד בחברה שבה תמיד חלמנו לעבוד או להיות חלק מחבורה של אנשים שהיינו רוצים להכניס לחיים שלנו.

פחד מדחייה איננו אופייני רק לאנשים עם חרדה חברתית. מפני שבני אדם הם יצורים חברתיים, מדובר על פחד המשותף לכולנו, ברמות כאלה או אחרות.

למעשה, מחקרים אף מראים כי החוויה של דחייה ממש מעוררת כאב פיזי בגוף.

בניסיון להימנע מההשלכות הכואבות (תרתי משמע) של דחייה, פעמים רבות אנשים נמנעים מיצירת הזדמנויות חדשות שיכולות לקדם אותם בחיים. החל מההימנעות מניסיונות להכיר אנשים חדשים וכלה בסירוב להגיע לראיונות עבודה מתוך פחד להיתקל בתשובה שלילית.

בעוד שאנשים שחווים פחד מדחייה נוקטים בגישות שונות של הימנעות מהתמודדות עם דחייה – כגון עיוותי חשיבה, אמונות מגבילות, רציונליזציה או דחיינות – בטווח הארוך הניסיון שלהם להתמודד עם הפחד למעשה גורם להם ליותר נזק מאשר תועלת.

פחד מדעה של אנשים אחרים

יש היגיון בכך שאיכפת לנו מהדעות של אנשים אחרים, מפני שזה מה שמאפשר לנו לשמור על החוזה החברתי במסגרת קבוצה מסוימת.

ההיכרות עם נורמות חברתיות והעמידה בהן מאפשרות לנו לשמור על קהילות בטוחות ויציבות יותר.

אבל לפעמים פחד מדעה של אנשים אחרים עלול לעכב אותנו ולמנוע מאיתנו להשיג מטרות בחיים. ומדובר על פחד שאיננו אופייני רק לאנשים שחווים פחדים חברתיים.

כאשר אנחנו טרודים במחשבות לגבי מה שאנשים יחשבו על הדעות שלנו, על הבחירות שלנו או על האישיות שלנו, אנחנו למעשה מציבים בפני עצמנו מכשולים בדרך להתקדמות בחיים.

לדוגמא, פחד מדעות של אחרים עלול למנוע מאנשים להישאר תקועים בעבודה שהם לא אוהבים, רק בגלל שהם חושבים שהם לא יוכלו להתמודד עם ביקורת מצד ההורים, החברים והסביבה הקרובה לגבי ההחלטה שלהם.

פחד לומר את הדבר הלא נכון

פחד זה עשוי לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של צורות, לדוגמא: פחד לענות לא נכון מול הכיתה, פחד לציין עובדה לא נכונה במסגרת חברתי או פחד לומר משהו "לא הולם" במסגרת דייט רומנטי.

פחד זה אופייני בעיקר לאנשים עם פחדים חברתיים נוספים (אנשים עם פוביה חברתית), אבל הוא גם עשוי להופיע בקרב אנשים שאין להם אבחנה של חרדה מאנשים.

כאשר אנחנו מביעים את עצמנו, אנחנו תמיד עלולים לחשוף את החולשות שלנו, או את זה שאנחנו עלולים לטעות. אנחנו למעשה פוחדים שנספק הוכחה לכך שאנחנו לא חכמים כפי שנדמה לנו, שלא תמיד יש לנו את התשובות הנכונות או שאין לנו את היכולת לתת מענה לצרכים של אחרים.

אבל פחד זה, כמו פחדים נוספים ברשימה, עלול למנוע מאיתנו לעשות דברים שיכולים לשפר את איכות החיים שלנו, כמו למשל להשתתף בשיעור כדי לקבל ציון גבוה יותר, להביע את דעתנו במסגרת פגישת צוות בעבודה או לקיים אינטראקציות חברתיות באופן טבעי ואותנטי.

פוביות ופחדים – פחד קהל

פעמים רבות פחד קהל (או פחד במה) מתואר בתור אחד מהפחדים הנפוצים ביותר.

בעוד שדיבור זה משהו שאנחנו עושים על בסיס יום יומי, עבור רוב האנשים עמידה מול קהל ונשיאת נאום או הרצאה היא אירוע נדיר יותר.

כמובן שבין דיבור יום יומי לבין העברת הרצאה יש עוד הרבה דוגמאות שגרתיות יותר, כגון העברת מצגת

במסגרת הלימודים, השתתפות בישיבת צוות במסגרת העבודה ולפעמים גם פשוט הבעת דעה במסגרת קבוצה גדולה.

רוב האנשים שחווים פוביה חברתית חווים גם פחד קהל, אבל למעשה אנשים רבים שיש להם פחד במה יכולים לתקשר ללא שום בעיה במסגרות חברתיות אחרות והם לא חווים שום דרגה של חרדה חברתית חוץ מאשר בהקשר של עמידה מול קהל.

כמו עם פחדים אחרים שצוינו במסגרת מאמר זה, הימנעות מהתמודדות עם הפחד עלולה ליצור מגוון רחב של השלכות שליליות על חייו של האדם שחווה פחד במה. אנשים עם פחד קהל, שהוא למעשה סוג של חרדת ביצוע, עלולים להימנע מהזדמנויות להתקדם בעבודה במקרים שהתפקיד הבכיר יותר דורש מהם לעמוד מול קהל, לדוגמא.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »