עקרונות יסוד של NLP – מאחורי כל התנהגות ישנה כוונה חיובית

בבסיס של שיטת NLP יש לא מעט עקרונות יסוד חשובים, ובמאמר זה נדבר על אחד מהחשובים ביותר מבין אותם עקרונות יסוד של NLP.

מאחורי כל התנהגות שלנו יש תמיד כוונה חיובית. בנוסף על התנהגות פיזית, התנהגות בהקשר הזה מוגדרת גם כמחשבות (שימוש בדמיון, אמונות, תפיסת עולם וכדומה) ורגשות (תסמינים גופניים, לחץ, דיכאון, חרדה וכדומה).

הפעולות שלנו תמיד מכוונות להשגת תוצאה חיובית כלשהי, בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לא.

ייתכן שעל פני השטח ההתנהגות תיתפס בעינינו כשלילית, אך ברגע שנבין שיש מאחוריה כוונה חיובית, התפיסה שלנו לגביה תשתנה בו במקום. בשיטת NLP נעשית הבחנה בין המטרה או הכוונה מאחורי הפעולה, לפעולה עצמה.

עקרונות יסוד של NLP – מה הסיבה שעומדת מאחורי מה שאנחנו עושים?

לכל אחד יש סיבה לכל פעולה שהוא עושה. אנחנו תמיד מנסים להשיג משהו. ייתכן שנחשוב על פעולותיו של אדם אחר כשליליות, אך לאדם שמבצע את ההתנהגות המעצבנת יש כוונה חיובית מאחורי מעשיו. לדוגמא, אם אדם מעשן, כוונה חיובית אחת יכולה להיות הרצון להירגע. אם הוא שותה, ייתכן שהכוונה החיובית שלו היא חיזוק הביטחון העצמי בסיטואציות חברתיות.

באמצעות זיהוי של כוונה חיובית במקרים כאלה, אנחנו יכולים להציע לאדם התנהגויות חלופיות פחות מזיקות, אשר יצליחו לממש את הכוונה החיובית שמאחורי ההתנהגויות המזיקות שלו.

לפי שיטת NLP, התנהגות יכולה להיות פעולה פיזית, מחשבה או רגש. כאשר אנחנו מבינים שמאחורי כל התנהגות ישנה כוונה חיובית, ישנם פחות סיכויים שנגיב מתוך התנגדות להתנהגויות של אנשים אחרים ושנפסול את דפוסי החשיבה שלהם.

להבין התנהגויות בצורה יסודית יותר

גם אם איננו מסכימים לסבול התנהגויות שאינן מוסריות או חוקיות, חשוב לזכור שבתפיסה של האדם המבצע את הפעולה – באופן לא מודע – יש כוונה חיובית מאחורי ההתנהגויות שלו.

כדי להתחיל להבין אנשים בצורה יסודית יותר, חשוב שנפנים את הרעיון שמאחורי כל התנהגות יש כוונה חיובית. אין פירוש הדבר שאנחנו צריכים להסכים לאלימות גופנית או מילולית כלפי אנשים אחרים, או לכל התנהגות אחרת הפסולה בעינינו.

המטרה היא להתחיל להסתכל על המצבים האלה בצורה מעמיקה יותר.

הפתרון במקרים מסוג זה הוא להחליף את ההתנהגות המזיקה, שנועדה להשיג כווונה חיובית כלשהי, בהתנהגות חלופית וחיובית – אשר מצליחה גם היא להשיג את הכוונה החיובית, רק בלי ההשלכות השליליות.

למשל, אדם שמעשן סיגריות כדי להירגע, יכול ללמוד טכניקות הרפיה, הפחתת לחצים או שיטות של תרגול מדיטציה, וכך הוא יוכל להשיג את הכוונה החיובית (הירגעות או הפחתת לחץ) בצורה בריאה ויעילה יותר.

אדם ששותה אלכוהול בשביל לחזק את הביטחון יכול ללמוד לבנות דימוי עצמי חיובי, לשנות אמונות מגבילות ולפתח ביטחון עצמי מבלי להיות תלוי באלכוהול.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »