קול פנימי שלילי – כיצד תרגילי דמיון מודרך יעזרו לכם לרתום אותו לטובתכם?

קול פנימי שלילי יכול לעשות את כל ההבדל בהרגשה שמלווה אותנו במהלך חיי היום יום שלנו.

למעשה, לכולנו יש קול פנימי שמלווה אותנו בכל רגע ורגע מהחיים שלנו.

מעין קריין שמעיר הערות ניטראליות, משעשעות, ביקורתיות ולפעמים אפילו מרושעות לגבינו ולגבי האנשים בחיים שלנו.

ואצל חלקנו מדובר על קול פנימי שלילי.

מה לגבי הדיבור הפנימי שלכם? מה אתם אומרים לעצמכם על עצמכם? כשאני עובד עם מטופלים, פעמים רבות הם מתארים לי כיצד הם מדברים לעצמם בתוך הראש. הם אומרים לעצמם דברים כמו:

"מי אתה חושב שאתה? בחיים לא תצליח לעשות את זה!"

"אתה באמת חושב שאתה טוב מספיק?"

"אתה סתם תעשה לעצמך בושות!"

"אתה חסר ביטחון, אתה תיכשל"

קול פנימי שלילי הוא לא גזירה משמיים

אז איך אפשר להתמודד עם קול פנימי ביקורתי?

יש דרכים יצירתיות רבות בהן ניתן להשתיק דיבור פנימי שלא מביא תועלת, ויש גם דרכים שיאפשרו לכם לתקשר איתו בצורה יעילה יותר. אחרי הכול, קול פנימי הוא חלק מכם, ולפעמים יש לו מסר חשוב מאוד עבורכם.

אז איך עושים את זה בפועל? להלן מספר תרגילי דמיון מודרך קצרים ושימושיים שיעזרו לכם לשנות קול פנימי ביקורתי ולרתום אותו לטובתכם.

חזרתיות היא אם כל המיומנויות

תדמיינו שיושב לכם על הכתף תוכי מיוחד, שבכל פעם שהוא שומע דיבור פנימי שלילי, הוא חוזר על המסר שנאמר, רק הפעם בצורה חיובית.

לדוגמא, נניח שעולה לכם מחשבה שלילית שאומרת "אני תמיד ארגיש חוסר ביטחון", תדמיינו את התוכי חוזר על המסר בצורה חיובית "אני מפתח ביטחון עצמי בהדרגה", "אני מאמין שאני יכול להשתפר" וכדומה.

תחליפו את התקליט

אם אתם חווים קול פנימי ביקורתי במיוחד, אתם יכולים לדמיין שהוא מתנגן על תקליט בפטיפון. אחר כך תדמיינו שאתם מנמיכים את הווליום עד לכדי לחישה, ואחר כך תנמיכו את עוצמת השמע עד הסוף.

עד שלא תשמעו דבר. אחר כך תדמיינו שאתם לוקחים את התקליט הישן ושוברים אותו לשניים. אם תרצו, תוכלו לדמיין שאתם מניחים על הפטיפון תקליט חדש, עם דיבור עצמי חיובי ומעצים יותר.

מאחורי כל התנהגות יש כוונה חיובית

יש הנחת יסוד של NLP שאומרת שמאחורי כל התנהגות, רגש ומחשבה יש כוונה חיובית. אם תמצאו את הכוונה החיובית מאחורי אותו קול פנימי ביקורתי שאתם חווים, קרוב לוודאי שתבינו שיש לו כוונה חיובית עבורכם.

לדוגמא, אם אתם מתמודדים עם חרדת בחינות ייתכן שהכוונה החיובית של קול פנימי ביקורתי שאומר לכם "אתה תיכשל במבחן" היא לעזור לכם לוודא שתגיעו למבחן ערוכים ומוכנים, כדי למנוע אפשרות של כישלון או אפילו התקף חרדה בזמן מבחן. תכירו בכוונה החיובית שמאחורי הדיבור הפנימי, תודו לקול הפנימי שלכם ותאמרו לו שהוא עזר לכם, שהוא עשה את העבודה שלו נאמנה, ושאתם תדאגו להתייחס למה שהטריד אותו.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »