סימפטומים של סטרס

בשנים האחרונות נדמה כי סטרס כרוני הוא המצב הטבעי של מרבית בני האדם בעולם המודרני.

אך בעוד שאנשים רבים למדו להתנהל עם סטרס ולנסות להתמודד עם לחץ נפשי גבוה – בצורות יעילות יותר ויעילות פחות – אנשים רבים פשוט מנסים להמשיך לסחוב על עצמם עוד ועוד, עד שבסופו של דבר הם מתחילים לחוות סימפטומים של סטרס.

במאמר הבא אתאר בפניכם סימפטומים של סטרס מסוגים שונים, אספר כיצד לחץ נפשי גבוה משפיע על החיים שלנו וגם אתאר בקצרה כיצד אני, בתור מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בחרדות, ניגש לנושא של טיפול בסטרס כרוני.

סימפטומים של סטרס – כיצד סטרס משפיע על איכות החיים שלנו?

בעוד שרוב האנשים נוטים לתאר את החברה המערבית המודרנית בתור שיא ההתפתחות והקידמה האנושיים, מסתבר שהתמונה הגדולה והרחבה מציגה מציאות שהיא מעט מורכבת יותר.

אין כל צל של ספק כי החברה המודרנית, על כל פיתוחיה הטכנולוגיים והתעשייתיים, הביאה עמה קשת רחבה ומגוונת של יתרונות עבור המין האנושי. יחד עם זאת, פעמים רבות החידושים הטכנולוגיים הללו טומנים בחובם חסרונות מובנים עבור אנשים רבים.

כתוצאה מכך, נדמה שהיום חלק הארי של האנושות נמצא במצב של פעילות קדחתנית בלתי פוסקת, בניסיון לתמרן בין קריירה מאתגרת, חיי משפחה, חיים אישיים ועוד אינספור אתגרים אשר מהווים חלק בלתי נפרד מהחיים בעולם המערבי המודרני.

אורח החיים המהיר הזה, אשר נדמה שלפעמים לא משאיר לנו מרווח לנשימה, מותיר אנשים רבים במצב של לחץ נפשי מתמיד – אשר בסופו של דבר, כאשר הוא נחווה בעוצמות גבוהות ולאורך תקופה ארוכה, עלול להפוך למצב של סטרס כרוני, אשר גם מביא עמו סימפטומים של סטרס.

סימפטומים של סטרס – תסמינים גופניים של לחץ נפשי גבוה

סטרס נפשי בא לידי ביטוי בצורות שונות, אך קרוב לוודאי שהצורה הראשונה שיחווה האדם שחווה לחץ נפשי גבוה היא תסמיני לחץ גופניים.

כאשר אדם מוצא את עצמו מול סכנה, בין אם מדובר על סכנה ממשית ובין אם מדובר על סכנה מדומיינת, הגוף מיד עובר – בצורה אוטומטית – למצב "הילחם או ברח".

במסגרת מצב גופני זה, הגוף מקצה משאבים לתהליכים מסוימים בגוף ובמוח ומקנה להם עדיפות על פני תהליכים אחרים, אשר אינם נחשבים כחיוניים במצב של סכנה. הגוף למעשה נכנס למצב שיאפשר לו לברוח מהסכנה או להילחם בה.

בין סימפטומים של סטרס אשר באים ליד ביטוי בגוף ניתן לציין:

  • הפרעות בעיכול (עצירות, או מנגד, שלשולים)
  • עייפות כרונית
  • כאבי שרירים
  • כאב ראש ומיגרנות
  • נדודי שינה
  • סוגים שונים של בעיות עור
  • לחץ בחזה
  • דופק מהיר
  • לחץ דם גבוה

סימפטומים של סטרס – תסמינים קוגניטיביים של לחץ נפשי גבוה

על פי הנחות היסוד של NLP, גוף ונפש הם יחידה אחת, מה שאומר ששינויים במערכת אחת ישפיעו על המערכת השנייה.

פירוש הדבר שאם אדם חושב מחשבות שליליות אוטומטיות, קרוב לוודאי שאותם דפוסים של מחשבות שליליות יעוררו אצל אותו אדם תסמיני לחץ גופניים כגון דופק מהיר, לחץ בחזה, סחרחורת וכיוצא באלה.

מנגד, פעמים רבות תסמיני סטרס גופניים עלולים להשפיע על הצד הקוגניטיבי, ולמעשה להביא לידי מצב שבו האדם מתחיל לחשוב מחשבות שליליות בקצב מסחרר, בין אם אודות התופעה הגופנית שהוא חווה ובין אם אודות אותה סיטואציה אשר עוררה אצלו תגובת חרדה או פחד.

בין סימפטומים של סטרס אשר באים לידי ביטוי בצורה קוגניטיבית, ניתן לציין:

  • דפוסי חשיבה שליליים
  • קול פנימי ביקורתי
  • אמונות מגבילות
  • טעויות חשיבה ("צפיית העתיד", "חשיבת שחור ולבן" וכיוצא באלה)
  • מחשבות שליליות אוטומטיות
  • התמקדות בשלילי (הטייה שלילית)

סימפטומים של סטרס – תסמינים התנהגותיים של לחץ נפשי גבוה

סימפטומים של סטרס לעולם לא באים לידי ביטוי בצורה אחת בלבד, אך ברוב המקרים קרוב לוודאי שתהיה צורת ביטוי אחת אשר תהיה עוצמתית יותר לעומת השאר.

אך אין כל צל של ספק שכאשר מופיעים סימפטומים של סטרס גופניים וקוגניטיביים, הדבר מן הסתם ישפיע בסופו של דבר גם על ההיבט ההתנהגותי של האדם, כך שיהיה ניתן לראות מצדו הפגנת תסמינים התנהגותיים של לחץ נפשי גבוה.

בין סימפטומים של סטרס אשר באים לידי ביטוי בצורה התנהגותית, ניתן לציין:

  • אסטרטגיות התמודדות למטרת הפחתת לחץ (צריכת אלכוהול או סמים, עישון וכיוצא באלה)
  • הימנעות מסיטואציות או טריגרים אשר עלולים לעורר אצל האדם חרדה או פחד עוצמתי
  • התנהגות תוקפנית
  • מצבי רוח הפכפכים
  • הסתגרות
  • התמכרויות

סימפטומים של סטרס – כיצד ניתן להפחית סטרס בעזרת NLP בשילוב עם דמיון מודרך?

בתור מטפל נלפ, הדבר הראשון שאני עושה עם אדם אשר מתמודד עם סימפטומים של סטרס הוא לנסות להבין יחדיו מתי, איך ולמה האדם החל לחוות תסמינים של לחץ נפשי גבוה.

פעמים רבות אנשים מפתחים סטרס כרוני בעקבות טראומה או מצב אשר הביא עמו חרדה או רגשות שליליים עוצמתיים, לכן מטפלי נלפ רבים בוחרים להתחיל תהליך של טיפול בסטרס על ידי התייחסות לסיבה המקורית שבגללה האדם חווה סטרס כרוני כיום.

על ידי ניטרול רגשות שליליים אשר נלווים לאותם זיכרונות שליליים מאירועים טראומטיים, מפחידים או מלחיצים שהאדם חווה במהלך חייו, הוא זוכה להזדמנות לשחרר את אותם אירועים מהתודעה שלו, ככה שהם לא ימשיכו ללוות אותו ולהציף אותו – מה שמעורר אצלו רגשות שליליים עוצמתיים של פחד, חרדה וכיוצא באלה.

בנוסף על כך, במסגרת טיפול בחרדות באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך, אני תמיד מלמד לקוחות שלי מגוון רחב של שיטות להפחתת לחץ כגון תרגילי נשימה (כגון נשימת 478), דמיון מודרך להרגעה, סוגים שונים של מדיטציות כגון מדיטציית מיינדפולנס ועוד, על מנת שלרשות האדם יעמדו כלים אשר יאפשרו לו להתמודד עם סימפטומים של סטרס בצורה יעילה וזמינה, וזאת במקביל לתהליך עבודה על הסיבה המקורית שבגללה הוא פיתח את אותם תסמיני לחץ מלכתחילה.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

איך להפחית סטרס
הבלוג

איך להפחית סטרס

אם יצא לכם לחיות לפחות עשר שנים בעולם המודרני, אתם ללא כל צל של ספק מודעים לכך כי העולם שלנו הוא עולם מלחיץ למדי –

לכתבה המלאה »
סימפטומים של סטרס
הבלוג

סימפטומים של סטרס

בשנים האחרונות נדמה כי סטרס כרוני הוא המצב הטבעי של מרבית בני האדם בעולם המודרני. אך בעוד שאנשים רבים למדו להתנהל עם סטרס ולנסות להתמודד

לכתבה המלאה »
סוגי מדיטציה
הבלוג

סוגי מדיטציה

גם אם אתם לא מכירים את עולם הטיפול וההתפתחות האישית לעומק, קרוב לוודאי שיצא לכם לשמוע על מדיטציה. למעשה, בשנים האחרונות מצטברים יותר ויותר מחקרים

לכתבה המלאה »
פחד מטיסות
הבלוג

פחד מטיסות

אינספור אנשים טסים בשמי העולם מדי יום ביומו, מדי רגע ורגע, ולמרות זאת יש לא מעט אנשים אשר מתמודדים פחד מטיסות. בעוד שהחוויה הכללית של

לכתבה המלאה »
איך להוריד לחץ
הבלוג

איך להוריד לחץ?

החיים המודרניים מביאים איתם קשת רחבה ומגוונת של גורמי סטרס שונים אשר משפיעים עלינו ולעתים עלולים לגרום לנו לפתח תגובת לחץ. כתוצאה מכך, אנשים רבים

לכתבה המלאה »
חרדת טיסה
הבלוג

חרדת טיסה

אנשים רבים יודעים שמבחינה הגיונית וסטטיסטית, קרוב לוודאי שאם הם יעלו על מטוס ויטוסו לארץ אחרת, סיכויים גבוהים מאוד שהם ינחתו בשלום. בנוסף על כך,

לכתבה המלאה »
חרדה מאנשים
הבלוג

חרדה מאנשים

בשנים האחרונות אנחנו עדים לגידול אדיר במספרים של אנשים אשר מתמודדים עם סוגים שונים של חרדות, פוביות, דיכאון וקשת רחבה ומגוונת של מצבים נפשיים מאתגרים.

לכתבה המלאה »