חרדה חברתית תסמינים

כאשר אנחנו מדברים על חרדה חברתית תסמינים יכולים להשתנות מאדם לאדם, אבל לא משנה באיזו צורה תסמינים של פוביה חברתית באים לידי ביטוי, הם מורכבים משלוש קטגוריות עיקריות.

  • תסמיני חרדה קוגניטיביים – תהליכי המחשבה והדמיון אשר מעוררים ומשמרים מצב של חרדה חברתית.
  • תסמיני חרדה גופניים – האופן שבו הגוף מגיב נוכח חשיפה לסיטואציות חברתיות ולפעמים אפילו לעצם המחשבה על סיטואציות חברתיות (במעין דמיון מודרך שלילי).
  • תסמיני חרדה התנהגותיים – דפוסי התנהגות שליליים שברובם כוללים התנהגויות הימנעות או התנהגויות ביטחון, אשר מאפשרות לאדם להימנע מחוויה של רגשות שליליים בטווח הקצר על ידי הימנעות מהתמודדות עם הפוביה שלו.
תסמינים של חרדה חברתית

חרדה חברתית – תסמינים קוגניטיביים

כמו שכל אדם עם פחדים חברתיים יודע היטב, מחשבות שליליות אוטומטיות הן חלק בלתי נפרד מחיי היום יום.

דפוסי חשיבה שליליים, פחדים, עיוותי חשיבה, אמונות מגבילות, דימוי עצמי שלילי, ערך עצמי נמוך – כל אלה הם תסמינים קוגניטיביים של חרדה עמם אנשים שחווים פוביה חברתית צריכים להתמודד על בסיס יום יומי.

אנשים עם חרדה חברתית כל הזמן חוששים מהאפשרות שאנשים אחרים ישפטו אותם או ימתחו עליהם ביקורת. בנוסף על כך, הם גם חווים פחד תמידי מכך שהם יאמרו או יעשו משהו "לא בסדר" שיגרום להם למבוכה במסגרת סיטואציה חברתית.

כמו עם חרדות מסוגים אחרים, פעמים רבות אנשים עם פוביה חברתית פוחדים מהפחד עצמו. הם חוששים מכך שהם יחוו התקף חרדה (או רגשות שליליים משתקים אחרים) בעודם בסיטואציה חברתית, ופוחדים שהם לא ידעו איך להתמודד או שאנשים ילעגו להם.

כאשר מדובר על חרדה חברתית, תסמינים קוגניטיביים או פסיכולוגיים נוספים שאפשר לציין הם:

  • מבוכה או חרדה בקרבה דמויות סמכותיות כגון מורה בבית הספר, מנהל בעבודה, שוטר וכדומה
  • הימנעות מהבעת דעה במסגרת סיטואציות חברתיות, מתוך פחד לספוג ביקורת שלילית מאחרים
  • רצון עז להימנע מכל אפשרות לעמוד תחת אור הזרקורים ולקבל תשומת לב מאחרים
  • חרדת ציפייה: פחד משתק מסיטואציות חברתיות שמופיע עוד לפני שהאדם משתתף בהן
  • רגשות שליליים כגון בושה או נחיתות במסגרת סיטואציות חברתיות

חרדה חברתית – תסמינים גופניים

אנשים עם פוביה חברתית חווים תסמינים גופניים בעוצמה כל כך חזקה, שהם עלולים ממש לשבש את שגרת החיים שלהם. בנוסף, יש תסמיני חרדה שבאים לידי ביטוי באמצעות הגוף, אשר גורמים לאנשים עם חרדות להרגיש מבוכה בעודם סביב אחרים ולחשוש שמא הם ישפטו אותם (פחד אופייני לאנשים עם חרדות חברתיות).

במקרים מסוימים, אנשים עם פחדים חברתיים עלולים גם לחוות קשיים בנשימה, להרגיש סחרחורת או לחוות קשיים בריכוז. תסמיני חרדה לעתים כוללים גם אי יכולת להרפות את שרירי הגוף. וישנה גם התופעה של פחד מהסמקה.

כמו עם תסמיני חרדות מסוגים נוספים, גם במקרה של חרדה חברתית תסמינים גופניים כוללים דריכות גופנית ועוררות יתר, כאילו שהגוף מתכונן להתמודד עם איזושהי סכנה הממשמשת ובאה.

כאשר מדובר על חרדה חברתית, תסמינים גופניים נפוצים נוספים שאפשר לציין הם:

  • רעידות בגוף
  • הזעת יתר
  • דפיקות לב מהירות
  • הסמקה
  • כאבי בטן או בחילות.

תסמינים התנהגותיים של פוביה חברתית

פחדים חברתיים באים לידי ביטוי גם באמצעות התנהגויות ולפעמים באמצעות הימנעות מהתנהגויות.

כמו עם חרדות מסוגים אחרים, גם במקרה של חרדה חברתית תסמינים התנהגותיים בדרך כלל סובבים סביב התנהגויות הימנעות (או התנהגויות ביטחון).

אנשים עם פחדים חברתיים בדרך כלל נמנעים משיחות עם זרים, עושים כמיטב יכולתם על מנת להתרחק מכל תשומת לב מצד אחרים ושומרים מרחק של ביטחון מאירועים חברתיים כמו מסיבות או אפילו מפגשים חברתיים אינטימיים יותר.

במקרים קיצוניים של פוביה חברתית, אנשים עלולים אפילו להימנע מללכת לבית הספר או למקום העבודה שלהם.

פעילויות חברתיות יום יומיות, כגון החלפת כמה מילים עם המוכר בחנות, הופכות למשימות כמעט בלתי אפשרויות שגוזלות מהאדם אנרגיה רבה ומעוררות אצלו רגשות שליליים כגון אשמה, בושה וכדומה.

במקרים מסוימים אנשים עם חרדה חברתית חווים גם פחד קהל, מה שעלול למנוע מהם לקבל ציונים גבוהים יותר במסגרת הלימודים או לקבל משרה משתלמת יותר במסגרת העבודה שלהם.

תסמינים התנהגותיים נוספים שאפשר לציין הם:

  • הימנעות מסיטואציות הכרוכות בקבלת תשומת לב (חיובית או שלילית)
  • קשיים במציאת זוגיות, עקב הימנעות מיציאה לדייטים
  • פחד קהל
  • הימנעות מאכילה במקומות ציבוריים
  • הימנעות משימוש בשירותים ציבוריים
  • הימנעות מיצירת קשר עין בזמן שיחה

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »