מהו פחד קהל?

אם אתם חווים יובש בפה וברכיים רועדות רק מעצם המחשבה על עמידה מול קהל, חשוב שתדעו שמדובר בתופעה רגילה ומוכרת. למעשה, פחד קהל הוא פחד כל כך נפוץ, שמסקר שערך מכון גאלופ עולה כי 40% מהמשתתפים פוחדים לעמוד מול קהל יותר משהם פוחדים למות. כמו שג'רי סיינפלד אמר, פירוש הדבר שכחצי מהמשתתפים בלוויה יעדיפו להיות בתוך הקבר מאשר לעמוד מול שאר המשתתפים ולשאת דברי הספד למנוח…

כאשר אתם נאלצים לדבר מול קהל, בסיטואציה חברתית או בעבודה, האם אתם חווים תסמינים של פחד קהל?

  • האם אתם פוחדים שתשכחו את מה שתכננתם לומר?
  • האם אתם צריכים להתכונן במשך שעות ארוכות לפני שתרגישו מוכנים לעמוד מול קהל?
  • האם אתם חוששים שתגמגמו, שתפגינו חוסר ביטחון ושאנשים יצחקו עליכם?
  • האם אתם מדמיינים תרחישים מבעיתים שגורמים לכם להתכווץ מרוב חרדה?
  • האם אתם מרגישים רעידות, לחץ בחזה, סחרחורת או שאתם עומדים להתעלף?

מה מעורר פחד קהל?

פחד קהל עלול להיווצר מסיבות שונות, אך שתי הסיבות הנפוצות ביותר הן:

  • טראומה או התנייה שלילית – אם בעברכם הרצאה מול קהל ונתקלתם בתגובות שליליות כגון לעג, צחוק, שעמום או אפילו התעלמות, הרגשות השליליים שחוויתם קטלגו את החוויה שלכם בתת המודע כשלילית, ולכן תעדיפו להימנע מלחוות אותה (ואת הרגשות השליליים) שוב.
  • חוסר ביטחון – ייתכן שיש לכם דימוי עצמי שלילי, או שאינכם חושבים שאתם מסוגלים לעמוד מול קהל של אנשים ולהעביר את המסר שלכם בצורה יעילה. מפני שתת המודע לא מבחין בין דמיון למציאות, הדברים השליליים שאתם מדמיינים ואומרים לעצמכם לגבי הסיטואציה גורמים לגוף שלכם להגיב לתרחישים המדומיינים כאל סכנה אמיתית, ולכן אתם חווים תסמינים של חרדה כגון דפיקות לב מואצות, הזעה, גמגום, סחרחורת וכדומה.

איך דמיון מודרך ושיטת NLP יעזרו לכם להתגבר על פחד קהל?

  • שינוי דפוסי חשיבה – נבחן ביחד אמונות מגבילות ודפוסי חשיבה שליליים שלמדתם לגבי עמידה מול קהל. שינוי החשיבה שלכם לגבי פחד קהל, כולל הכוונה החיובית שמאחוריו, תאפשר לכם לחשוב על עמידה מול קהל בצורה שתעורר בכם מוטיביציה להעביר את המסר שלכם על הצד הטוב ביותר.
  • יצירת התנייה חיובית – חיבור למשאבים פנימיים ורגשות חיוביים וקישורם לסיטואציה העתידית יאפשרו לכם לתכנת את תת המודע שלכם להגיב אליה בצורה חדשה ויעילה יותר. בדרך זו תנטרלו את האסוציאציות השליליות שלכם לגבי עמידה מול קהל ותלמדו לקשר את הפעילות לרגשות חיוביים ומעצימים יותר.
  • חזרה מנטאלית – בזמן שתחוו הרפיה עמוקה, תוכלו לדמיין את עצמכם עומדים מול קהל עם ביטחון ומדברים בצורה רהוטה וברורה. חזרה מנטאלית מאפשרת לכם להטמיע בתת המודע מעין "זיכרון עתידי" של ההצלחה הרצויה לכם, וכך תוכלו להגביר את הסיכויים שתביאו לידי ביטוי את ההתנהגות הרצויה לכם.

רוצים להתגבר על פחד קהל ולרכוש כלים שיאפשרו לכם לעמוד מול קהל בנינוחות ועם ביטחון?

דברו איתי בטלפון או במייל

וביחד נבדוק האם אתם מתאימים לתהליך של טיפול בפחד קהל בעזרת דמיון מודרך ושיטת NLP
שיחת ייעוץ חינם

או מלאו את הפרטים בטופס:

סגירת תפריט