תרגילי דמיון מודרך – איך לרכוש יכולת ויזואליזציה משופרת

כל דבר מתחיל במחשבה. כל פעולה, כל מילה, כל יצירה אנושית קיימת קודם כל בדמיון שלנו.

היכולת שלנו לדמיין דברים לפני שהם קורים במציאות מאפשרת לנו ללכת בעקבות החלומות שלנו ולהשיג אותם. יותר מכך, ככל שאנחנו יודעים לדמיין את העתיד שאנחנו רוצים בצורה יסודית יותר, ככה אנחנו מגבירים את הסיכויים שלנו ליצור אותו.

המוח לא יודע להבדיל בין פעולה במציאות לפעולה בדמיון

נערכו מחקרים רבים אודות דמיון מודרך המוכיחים שרק עצם המחשבה על ביצוע פעולה – אפילו בזמן שהגוף נמצא במצב מנוחה – תגרום להפעלת הנתיבים העצביים שהיו מופעלים אם הייתם מבצעים את הפעולה במציאות.

אבל אל תסתמכו על מה שאני אומר לכם, אני יכול לבדוק את זה בעצמכם: תחזיקו חוט בין האצבעות שלכם ותנו לו להשתלשל למטה. בעודכם מחזיקים את היד שלך במקומה, תדמיינו שהחוט מתחיל להסתובב. תוך זמן קצר, אתם תראו שהחוט מסתובב בתנועות קטנטנות.

מאמנים, מטפלים ופסיכולוגיםרבים ממליצים על חזרה מנטאלית. אנחנו יכולים להיעזר ביכולת שלנו לדמיין על מנת לחזק ביטחון עצמי, להיות אסרטיביים, להצליח בראיון אפילו וכדומה.

גם ספורטאים ברמות הגבוהות ביותר מסתמכים על חזרה מנטאלית לשיפור ביצועים, יצירת מוטיבציה וגיבוש דפוסי חשיבה חיוביים.

לא מעט מבין הזוכים במדליות זהב באולימפיאדה סיפרו כי הם השתמשו במספר טכניקות דמיון מודרך, במסגרתן לא רק שהם דמיינו את עצמם עם מתפקדים עם ביטחון עצמי, אלא גם הרגישו את הרגשת הגאווה על הזכייה במדליה.

טכניקות דמיון מודרך לשיפור יכולות ויזואליזציה

כעת אציג בפניכם חמישים תרגילי דמיון מודרך בסיסיים, מהקל אל הקשה. אני ממליץ שתבצעו אותם לפי הסדר, ושתעברו לתרגיל הבא רק לאחר שהצלחתם לבצע את התרגיל שלפניו. קחו את הזמן, אין לחץ.

תרגיל 1

תבחרו תמונה ותמקדו בה את כל תשומת הלב שלכם. תזכרו כל פרט ופרט בתמונה. ואז פשוט תעצמו את העיניים ותשחזרו אותה בדמיון שלכם.

תשתדלו לכלול בדמיון כמה שיותר מהפרטים של התמונה: הצבעים, הגוונים, עד הפרטים הקטנים ביותר. אם אתם זקוקים לרענון, תפקחו את העיניים ותסתכלו על התמונה.

חשוב שתזכרו שלא מדובר במבחן, אלא בכלי שמאפשר לכם להשתפר וכתוצאה מכך להפיק תועלת רבה יותר כשאתם מיישמים תרגילי דמיון מודרך או תהליכי נלפ.

תרגיל 2

כעת אנחנו עוברים לשלושה מימדים. הפעם תבחרו באיזשהו חפץ קטן. עט או מפתח, לדוגמא. גם הפעם, תקדישו זמן על מנת לבחון את החפץ בפרטי פרטים.

עכשיו תעצמו את העיניים ותראו את החפץ בעיני רוחכם. כעת תסובבו את החפץ בדמיון. תראו אותו בפרטי פרטים, בכל פעם מזווית אחרת. אם אתם מעוניינים באתגר נוסף, אתם יכולים לשבץ את החפץ באיזושהי סביבה.

 תניחו אותו על שולחן דמיוני. תאירו אותו במספר מקורות תאורה ותדמיינו את הצל שהוא מטיל.

תרגיל 3

התרגיל השלישי מבוסס על התרגיל השני, ובמסגרתו אתם צריכים לשחזר בדמיון את החפץ הקטן שבחרתם, אך הפעם עם עיניים פקוחות.

תראו אותו בעולם האמיתי, ממש לנגד עיניכם. גם הפעם, תזיזו אותו, תסובבו אותו, תשחקו איתו. תראו כיצד הוא בא באינטראקציה עם שאר החפצים בסביבה. תדמיינו אותו מונח על המקלדת שלכם או מפיל את ספל התה שלכם.

תרגיל 4

במסגרת התרגיל הזה, אתם תכניסו את עצמכם לאיזשהו תרחיש דמיוני. תחשבו על מקום רגוע בו אתם אוהבים לבלות, חוף הים, לדוגמא. עכשיו תדמיינו את עצמכם בתוך הסצנה, ותסתכלו על הסביבה דרך העיניים שלכם.

 עכשיו תוסיפו את שאר החושים שלכם. מה אתם שומעים? האם אתם שומעים את הגלים המתנפצים אל החוף?

מה באשר לחוש המגע? האם אתם יכולים להרגיש את החול החמים תחת כפות הרגליים שלכם? מה בנוגע לריח? האם אתם יכולים להריח את האוויר המלוח? תשתמשו בכל החושים ותעצימו את החוויה שלכם בגוף ראשון.

תרגיל 5

תחזרו לסצנה מהתרגיל הקודם, רק שהפעם אתם תהיו פעילים יותר. תתחילו לחקור את הסביבה, לגעת בדברים ולהזיז אותם. תרימו אבן. תשבו על ספסל. תיכנסו לשחות במים.

עכשיו תוסיפו אדם נוסף לתוך הסצנה הזאת. תנהלו איתו שיחה. תדמיינו את האדם השני מחייך וצוחק בזמן שאתם מספרים לו משהו מצחיק. עכשיו תדמיינו אותו טופח לכם על הגב בעליזות. מה אתם מרגישים?

 

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »