מיומנויות קשיבות – היכולת להפריד בין מחשבות למציאות

מיומנויות קשיבות הן בגדר חובה עבור כל אדם שחי בחברה המודרנית.

למרות שרוב הזמן אנשים שמתמודדים עם חרדות, פוביות, טראומות או דפוסי חשיבה שליליים אינם חווים זאת כך, למעשה היכולת שלהם לשנות דפוסי חשיבה, להתגבר על אמונות מגבילות ולצמוח היא הרבה יותר חזקה מכפי שנדמה להם.

אם גם אתם חווים חרדות או פחדים, אתם בוודאי מודעים לכך שבן רגע אתם עלולים למצוא את עצמכם בסערה של מחשבות שליליות טורדניות של דאגה או פחד, המסוגלת לסחוף אתכם למקום שבו מה שהתחיל בתור מחשבה חולפת עד מהרה הופך בתוך הראש לאמת מוחלטת.

מיומנות קשיבות לעומת מלכודות חשיבה

תדמיינו שאתם מקבלים משוב שלילי בעבודה, ותוך זמן קצר מתעוררת אצלכם המחשבה "הבוס שלי לא מרוצה ממני".

ואז, בלי לחכות להזמנה, החברה הטובה שלנו חרדה מחליטה להתערב, ובן רגע המחשבה הופכת ל"הוא רוצה לפטר אותי".

או שאתם שמים לב שאימא שלכם לא חוזרת אליכם כבר כמה שעות, ואתם מתחילים לתהות מה הסיבה לכך.

חרדות עלולות להסיט את התהייה הסקרנית שלכם לכיוון של חשיבה קטסטרופלית בסגנון "היא בטח הייתה מעורבת בתאונה".

או שאתם קולטים שהבת זוג שלכם לא כתבה לכם במשך כל היום, וזה מוביל אתכם למסקנה "היא כבר לא אוהבת אותי". עד מהרה אותה מחשבה מסלימה והופכת למחשבה "היא רוצה לעזוב אותי!"

מיומנויות קשיבות – כשהמיינד עושה מזבוב פיל

הדפוס הזה, של הפיכת מחשבה קטנה של דאגה למחשבה קיצונית יכול להתעורר גם בעקבות תחושה גופנית: "הלב שלי פועם מהר… אני עומד לחטוף התקף לב!"

יש כל מיני מקומות מפחידים ולא סבירים שאליהם מחשבות  של חרדה עלולות לקחת אתכם –רק אם תסכימו לתפוס איתן טרמפ.

אבל אם תלמדו לפתח מיומנויות מיינדפולנס, אתם תוכלו להתערב בתהליך, להאט את קצב המחשבות, לתפוס מרחק מהן ולהתחיל לבחון אותן בצורה ביקורתית יותר.

איך מיומנויות קשיבות יאפשרו לכם לזהות דפוסי חשיבה מעכבים ולתפוס מהם מרחק?

שקיעה בדמיון לגבי תרחישים מזוויעים – מה שנקרא חשיבה קטסטרופלית – מתישה אותנו מבחינה רגשית ומונעת מאיתנו להיות בכאן ועכשיו ולחוות את ההווה כפי שהוא.

אבל אנחנו יכולים ללמוד למיין את המחשבות שלנו, כך שדפוסים של עיוותי חשיבה יפסיקו לשאוב אותנו, לפחות עד שנאסוף מספיק ראיות לכך שלאותן מחשבות יש אחיזה במציאות – או לא.

אם תלמדו לפתח קשיבות (מיינדפולנס) ולהתבונן במחשבות שלכם, אתם תוכלו לתפוס את עצמכם בזמן אמת בעודכם קופצים למסקנות נמהרות וחושבים בהכללות (או עיוותי חשיבה אחרים).

מיומנויות קשיבות מאטות את קצב המחשבות

תתחילו למיין ולהפריד בין מחשבות מועילות למחשבות לא מועילות, על ידי כך שתקדישו מעט זמן כדי להאט את הקצב ולפתח מודעות למה שאתם חושבים לפני שאתם מגיבים.

כאשר אנחנו מפתחים קשיבות ומאטים את הקצב, אנחנו יוצרים מרחב של התבוננות במחשבות שלנו, מה שמאפשר לנו לבחון האם יש להן אחיזה במציאות כפי שהיה נדמה לנו בהתחלה.

בדרך זאת, המחשבה "הבוס רוצה לפטר אותי" הופכת למחשבה "עוברת לי בראש המחשבה שהבוס שלי רוצה לפטר אותי".

המחשבה "הבת זוג שלי רוצה להיפרד ממנו" הופכת למחשבה "עוברת לי בראש המחשבה שהבת זוג שלי רוצה להיפרד ממני". קשיבות מעניקה לנו הזדמנות לנקוט גישה סקרנית ואובייקטיבית יותר כלפי המחשבות שלנו, וכתוצאה מכך הזדמנות לבחון את הנכונות של המחשבות שלנו ואת מידת התועלת שלהן עבורנו.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »