טיפול עצמי בחרדה

המאמר שלפניכם עוסק בנושא של טיפול עצמי בחרדה.

חרדה היא תופעה שלמרבה הצער הולכת ותופסת תאוצה בקרב יותר ויותר אוכלוסיות גיל, כאשר בזמן האחרון אפשר לראות יותר ויותר בני נוער וילדים מתמודדים עם חרדות, פוביות או פחדים מסוגים שונים.

במיוחד במדינת ישראל, התופעה של חרדה נפוצה להפליא, מה שגורם לאנשים רבים לחפש פתרונות טיפול עצמי בחרדה.

במסגרת טיפול בחרדות באמצעות שיטת נלפ, אני תמיד מקפיד להעניק ללקוחות כלי טיפול עצמי בחרדה, על מנת להעצים אותם ולהקנות להם את היכולת להתמודד במקרה הצורך בזמן אמת עם סיטואציות מעוררות חרדה.

במאמר זה אספר לכם קצת על התופעה של חרדה, ואספר לכם גם על שיטות טיפול עצמי בחרדה שאני מלמד לקוחות שמגיעים אלי לקבלת טיפול בחרדה.

טיפול עצמי בחרדה – מהי תגובת חרדה?

בניגוד למה שרבים אולי חושבים, חרדה היא למעשה תגובת פחד נורמאלית ואנושית להפליא.

כאשר אדם נחשף לסיטואציה מלחיצה, היא עלולה להפעיל את מערכת ההתרעה המובנית במוח – מערכת שמטרתה לומר לנו שמשהו איננו כשורה, על מנת שנוכל לנקוט בפעולה הנחוצה בכדי להתמודד עם המצב בצורה היעילה ביותר.

מפני שהמוח שלנו רוצה שאותה סיטואציה תיעלם או תיפתר, הוא גורם לנו להרגיש הרבה יותר דרוכים, מונע מאיתנו לחשוב על דרכים אחרים (מה שפעמים רבות מתפתח לתופעה של מחשבות טורדניות) ואפילו מזרים יותר דם לרגליים ולידיים שלנו – על מנת שנוכל לברוח מאותו גורם סכנה או להילחם בו.

מהי תגובת חרדה בימינו?

בעוד שבעבר בני אדם היו נחשפים לסכנות וחווים את אותה תגובת חרדה בריאה וטבעית שתוארה קודם לכן, היום אנחנו חיים בחברה מודרנית אשר כוללת כמויות הרבה יותר גדולות של אנשים, ובנוסף על כך גם כמויות גדולות יותר לאין שעור של גירויים מהסביבה, מידע בכמויות שלא הכרנו לפני כן וגם דאגות או לחצים אשר הינם אופייניים לתקופה המודרנית.

רוב האנשים חווים סטרס נפשי מסוים נוכח המחשבה על סיטואציות חברתיות או כסף, בדרך כלל אחרי זמן מה אותו סטרס נפשי מתפוגג ונעלם – וכאמור, זו תגובת חרדה טבעית.

אך כאשר אדם אינו נמצא בסיטואציה מעוררת חרדה וחווה רגשות שליליים של חרדה או פחד, אותה תגובת חרדה עלולה להתחיל להוות בעיה עבורה ולמעשה להשפיע על אורח החיים שלו.

פעמים רבות אנשים במצבים כאלה מחפשים שיטות טיפול עצמי בחרדה, על מנת שהם ילמדו להתמודד טוב יותר עם אותה תגובת חרדה שיצאה מכלל שליטה, ובהמשך מאמר זה אציג בפניכם מספר דרכי טיפול עצמי בחרדה שתוכלו להתחיל ליישם כבר בתום קריאת המאמר.

אילו שיטות טיפול עצמי בחרדה יכולות לעזור לכם?

מטפלי נלפ רבים אשר עוסקים בתחום של טיפול בחרדות מנסים (ובצדק) לאתר את שורש הבעיה, על מנת לעזור לאדם לטפל בחרדה בצורה יסודית.

בתור מטפל נלפ שעוזר לאנשים לטפל בחרדות ולהתגבר על פוביות, הבנתי שלצד העבודה על איתור שורש הבעיה כדאי גם לצייד לקוחות בקשת רחבה ומגוונת של כלי טיפול עצמי בחרדה – על מנת שיעמדו לרשותם אסטרטגיות שימושיות בהן הם יוכלו להשתמש בזמן אמת, עד שנצליח לעקור את אותה בעיית חרדה מהשורש.

כעת אתאר לכם מספר טכניקות טיפול עצמי בחרדה שאני מלמד אנשים שמגיעים אלי לקבלת טיפול בחרדות באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך.

טיפול עצמי בחרדה בעזרת טכניקות הפחתת לחצים

אנשים אשר מתמודדים עם תגובת חרדה פעילה יתר על המידה למעשה נכנסים למצב של תגובת הילחם או ברח לעתים קרובות מאוד, על בסיס יום יומי, מה שאומר שהם חווים הן סטרס גופני והן סטרס נפשי בעוצמות גבוהות ובתדירות גבוהה.

לכן, במסגרת טיפול NLP אני מקפיד ללמד לקוחות מגוון רחב של טכניקות הפחתת לחצים.

יש מספר תרגילי נשימה להרגעה פשוטים כגון הרפיית שרירים הדרגתית, הרפיה אוטוגנית, נשימת 478, ויש גם מגוון רחב של תרגילי מיינדפולנס להפחתת לחצים כמו גם תרגילי דמיון מודרך להרגעה אשר מסייעים לאדם לפתח תחושות רוגע ושלווה בחיי היום יום שלו, ועל ידי כך להתחיל לאזן את אותו סטרס נפשי גבוה שהוא חווה.

טיפול עצמי בחרדה באמצעות חשיפה הדרגתית

אנשים אשר מגיעים אלי לקבלת טיפול בחרדה באמצעות שיטת NLP ודמיון מודרך בסופו של דבר רוצים להיות מסוגלים להתמודד עם סיטואציות מסוימות מבלי לחוות את אותה תגובת חרדה עוצמתית שכבר הפכה לחלק בלתי נפרד מהחיים שלהם.

לכן על מנת שאדם יוכל לטפל בחרדה שלו בצורה יסודית ומלאה, בסופו של דבר יהיה עליו לבצע חשיפה הדרגתית לאותן סיטואציות שבעבר עוררו חרדה, כך שהוא יכול להוכיח לעצמו שיש לו את היכולת להתמודד עם רמה מסוימת ובריאה של חרדה גם במסגרת סיטואציות קשות.

כאשר מדובר על גישה של טיפול בחרדה לבד, חשוב לעשות זאת בצורה מאוד הדרגתית, כי אחרת טיפול בחשיפה עלול לגרום ליותר נזק מאשר תועלת..

כאשר אני מלמד לקוחות גישה של טיפול בחרדה לבד באמצעות חשיפה הדרגתית, אני מקפיד להדגיש בפניהם שקודם כל הם צריכים להכין סולם חשיפה של סיטואציות, מהקל לכבד, ולהתחיל להתקדם בקצב הדרגתי ואיטי, על מנת שהם יוכלו להשיג את התוצאה הרצויה להם ולבצע טיפול עצמי בחרדה בצורה יעילה שלא תגרום להם נזק.

טיפול בחרדה באמצעות שינוי דפוסי חשיבה

פעמים רבות חרדה מתעוררת ומתעצמת בעקבות דפוסי חשיבה שליליים שהאדם חווה.

לפעמים זו יכולה להיות מחשבה שלילית אחת, אך לא אחת קורה שישנן דפוסי חשיבה שליליים אשר חוזרים על עצמם שוב ושוב עד שהאדם כבר חווה מחשבות טורדניות סביב נושא מסוים או סיטואציה מסוימת.

במסגרת טיפול בחרדות באמצעות שיטת נלפ, אני מלמד לקוחות כלים שנועדו לעזור להם לשנות דפוסי חשיבה שליליים, על מנת שאם תתעורר אצלם מחשבה מסוימת שמעוררת תגובת חרדה, הם כבר לא יצטרכו לנסות להיאבק בה והם גם לא יקבלו אותה כמובן מאליו ויאמינו לה כמו בעבר.

לכן בהקשר של טיפול בחרדה, תמיד מומלץ ללמוד לשנות דפוסי חשיבה, כי פעמים רבות זה "השמן שמוסיפים למדורה" ואשר גורם לאותה תגובת חרדה, שבדרך כלל הייתה באה וחולפת, להישאר ואף להתעצם.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »