טיפול בפחד מרופא שיניים

טיפול בפחד מרופא שיניים הולך ונעשה מצרך מבוקש יותר ויותר, מאחר שרוב האנשים אינם רואים בביקור אצל רופא שיניים חוויה מלבבת.

יחד עם זאת, רוב האנשים גם יודעים שלמרות שזו לא הדרך המועדפת עליהם להעביר את זמנם, מדובר על טיפול שהם חייבים לעבור מדי פעם בפעם, על מנת להימנע מנזקים בריאותיים בעתיד.

אך יש אנשים שחווים פוביה מרופא שיניים בכזאת עוצמה, עד כדי כך שהם פשוט נמנעים לגמרי מביקור אצל רופא שיניים או שיננית.

במסגרת מאמר זה על טיפול בפחד מרופא שיניים באמצעות שיטת NLP, אספר לכם מדוע אנשים פונים לקבלת טיפול בחרדה דנטלית, וכן על הדרכים השונות בהן מטפל נלפ יכול לעזור לכם לטפל בפוביה שלכם, על מנת שתוכלו להיות רגועים לפני ביקור אצל רופא שיניים ובמהלכו.

מדוע אנשים פונים לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים?

התופעה של פחד מרופא שיניים, אשר מוכרת גם בשמות דנטופוביה או חרדה דנטלית, באה לידי ביטוי בצורות המשתנות מאדם לאדם.

יחד עם זאת, ברוב המקרים אנשים פונים לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים בעיקר מהסיבות הבאות:

פחד ממחטים

פחד מזריקות או פוביה ממחטים הן סיבות נפוצות מאוד אשר בגללן אנשים מפתחים חרדה דנטלית, מה שבסופו של דבר גורם להם לחפש טיפול בחרדה דנטלית, בין אם באמצעות שיטת נלפ ודמיון מודרך או שיטות אחרות.

פחד זה קשור גם לתופעה של פחד מכאב, עליה ארחיב בהמשך. בנוסף על כך, אצל אנשים רבים אותו פחד מכאב יכול להיות קשור לכאב בזמן הזריקה, או לפחד שהזריקה לא תשפיע עליהם, מה שאומר שהם יחוו כאבים עזים במסגרת הביקור אצל רופא השיניים.

יש אנשים שאינם מתמודדים עם חרדה דנטלית, אך אשר חווים פוביה ממחטים, וכתוצאה מכך נמנעים מביקור אצל רופא שיניים או שיננית.

מבוכה

כמו הסיבה הקודמת, גם סיבה זו לכך שאנשים פונים לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים קשורה אל פוביה אחרת, במקרה הזה חרדה חברתית.

אנשים אשר מתמודדים עם פחדים חברתיים נוטים לחוות מבוכה במסגרת סיטואציות חברתיות או קרבה פיזית לאנשים אחרים. 

במסגרת ביקור אצל רופא שיניים, המטופל נמצא קרוב פיזית לרופא השיניים, מה שעלול לעורר אצלו מבוכה (על בסיס חרדה חברתית) ולגרום לו לרצות להימנע מביקור אצל רופא השיניים.

בנוסף על כך, יש אנשים שחווים חרדה על בסיס מבוכה מפני שהם דחו את הביקור אצל הרופא שיניים במשך תקופה ארוכה, בין אם בגלל חרדה דנטלית או פשוט בגלל שהם הזניחו את מצבם הבריאותי, מה שמעורר אצלם מבוכה שגורמת להם להוסיף להימנע מביקור אצל רופא השיניים.

פחד מכאב

אין ספק כי פחד מכאב הוא אחת מהסיבות העיקריות לכך שאנשים פונים לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים, ולמעשה לא מעט אנשים דוחים שוב ושוב את התור שלהם לרופא שיניים – או לשיננית – מפני שהם חווים פחד עז מהכאבים שלתפיסתם הם יחוו במסגרת הטיפול בשיניים שלהם.

פחד זה יכול להיות מבוסס על חוויות עבר שליליות במסגרת ביקור אצל רופא שיניים או שיננית, חוויות שנתפסות אצלם בתור טראומה של ממש. 

במקרים אחרים, פחד זה עלול להתפתח לאחר שהאדם שומע סיפורי זוועות מחברים שביקרו אצל רופא שיניים וסבלו, ואפילו מצפייה בסרט או סדרה המציגים חוויה טראומטית אצל רופא שיניים.

איך תדעו האם אתם צריכים לפנות לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים?

אין כמעט אדם שאיננו מתמודד עם פוביה כזו או אחרת, או לפחות מכיר חבר קרוב או בן משפחה שמתמודד עם פוביות נפוצות.

יחד עם זאת, ברוב המקרים אותן פוביות פועלות מאחורי הקלעים או על אש קטנה, ולכן לא מהוות בעיה של ממש ולא פוגמות באיכות החיים של האדם.

גם במקרה של חרדה דנטלית, קשה לומר שיש אנשים שממש אוהבים לבקר אצל רופא שיניים.

למעשה, רוב האנשים רואים בביקור אצל רופא שיניים חוויה לא כל כך נעימה, אבל כזאת שיש להתמודד עמה כדי לדאוג להיגיינת הפה ועל מנת לטפל בהווה בבעיות שעלולות להחמיר בעתיד. זאת אומרת, הם חווים לחץ ואולי גם פחד לפני ביקור אצל רופא שיניים, אך לא נמנעים ממנו.

במקרה של חרדה מרופא שיניים, מדובר על פוביה של ממש, הבאה לידי ביטוי ברגשות שליליים כגון חרדה, פחד, בושה, מתח נפשי וכיוצא באלה.

אדם שמתמודד עם פחד מרופא שיניים מתחיל לחוות תסמיני חרדה זמן רב לפני מועד הביקור שלו אצל רופא השיניים, ולעתים אף רק מעצם המחשבה על ביקור אצל רופא שיניים.

כמו פוביות נפוצות אחרות, גם פוביה מרופא שיניים נחשבת בתור הפרעת חרדה.

יש לא מעט תסמיני חרדה נפוצים, אבל אחד המרכזיים שבהם הוא הימנעות.

לכן, מבחן המציאות הוא פשוט – אם אתם נמנעים במשך תקופה ארוכה מביקור אצל רופא שיניים, עד כדי כך שייתן שזה גורם לכם לנזקים בריאותיים, חשוב שתפנו לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים אצל מטפל נלפ. 

מדוע?

מה עלול לקרות אם לא תפנו לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים?

פחד מרופא שיניים מלווה בלא מעט תסמיני חרדה לא נעימים, אבל האמת המרה היא שאם אתם מתמודדים עם פוביה מרופא שיניים ואתם מסרבים לפנות לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים, אתם עלולים לחוות כתוצאה מאותה הימנעות מתסמינים הרבה יותר גרועים.

האמת היא שבהקשר של חרדה דנטלית, הבעיה הגדולה ביותר היא לא אותם תסמיני חרדה, אלא דווקא בסכנה הבריאותית שבה מציב את עצמו אדם אשר נמנע מביקור אצל רופא שיניים.

בסופו של דבר, פחד מרופא שיניים עלול לגרום להצטברות של פלאק על השיניים, מחלות חניכיים, ריח רע מהפה, מחלות חניכיים, כאבי שיניים וזיהומים בפה.

לא אחת קורה שאנשים פונים לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים אצל מטפל NLP רק לאחר שהם חווים תסמינים מתקדמים אלה של הזנחת בריאות השיניים שלהם.

טיפול בפחד מרופא שיניים בעזרת שיטת NLP – איך זה עובד?

בתור מטפל נלפ עם התמחות בתחום של טיפול בפוביות, אני עוזר לאדם שמתמודד עם פוביה מרופא שיניים לאתר את שורש הבעיה, את האירוע או האירועים אשר בגללם הוא פיתח חרדה דנטלית ועוזר לו לעבד אותם מחדש – באמצעות דמיון מודרך – על מנת שהוא יוכל לנטרל רגשות שליליים הקשורים לאותם אירועים שהוא חווה כטראומה.

בנוסף על כך, אני עובד יחד איתו על מנת לנטרל טריגרים שעלולים לעורר אצלו חרדה או פחד, כגון ריחות מסוימים או רעש ממכשירים, כך שהוא יוכל לעבור את הביקור בשלווה.

אני גם מלמד לקוחות שפונים לקבלת טיפול בפחד מרופא שיניים מגוון כלים שעוזרים להם להתמודד עם חרדות ופחדים, כגון תרגילי נשימה להרגעה ומספר כלים לעבודה עם הדמיון שמאפשרים להם לרתום את כוחו של התת מודע וליצור את החוויה הרצויה להם אצל רופא השיניים.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »