חרדה ופחד – שש שאלות למעבר מדאגה לפתרון בעיות

אחד מהמאפיינים המאתגרים ביותר של חרדה ופחד, הוא שלעתים אנחנו יוצרים את הרושם שאנחנו מתכוננים לקראת משהו או מנסים לפתור בעיה.

למעשה, לפעמים אנחנו מתחילים להתכונן או לנסות לפתור בעיה בניסיון לשפר את החיים שלנו באופן כלשהו, ואז אנחנו שוקעים במחשבות טורדניות בנוגע לדברים שעלולים לקרות, ללא שום מודעות עצמית.

חרדה ופחד – מעגל הדאגה

אנחנו אפילו יכולים לעבור הלוך ושוב בין שני המצבים, ככה שלפעמים ייתכן שיהיה לנו קשה לתפוס את עצמנו כאשר אנחנו מתחילים לדאוג. וכך תוך זמן קצר נוצר כדור שלג של מחשבות שליליות שהולך ומתעצם עד שמפתחת חרדה ופחד.

לדוגמא, בזמן תכנון אירוע בעבודה שמטרתו לשפר את את היחסים בין העובדים במקום עבודה, ייתכן שיהיה מועיל לחשוב: "כמה אנשים אני מצפה שיגיעו לאירוע? איך אני יכול לוודא שיהיו מספיק כיסאות עבורם?"

אך אנחנו בקלות עלולים לשקוע במחשבות אודות דברים שעלולים להשתבש עליהם אין לנו שליטה: "מה אם המרצה יהיה חולה? מה אם כולם ישנאו את האירוע ויפטרו אותי?"

וברגע שאנחנו נקלעים לתוך מעגל הדאגה הזה, לעתים קרובות אנחנו עלולים לשכוח מדוע האירוע הקרב חשוב לנו ובמקום זאת להתמקד בכל הדרכים בהן האירוע עלול להשתבש.

פחד וחרדה – שש שאלות ליציאה ממעגל הדאגה

החדשות הטובות הן שיש מספר טכניקות לשינוי מחשבות והתגברות על דאגות שיכולות לעזור לכם להיחלץ במהירות ממלכודת הדאגות שאליה נקלעתם, ולעבור בחזרה למצב של פתרון בעיות.

בנוסף, שאלות אלה יכולות לעזור לנו להבדיל בין פתרון בעיות לדאגה:

  1. האם זה משהו שסביר שיקרה?

אנחנו משתמשים במשאבים המנטאליים שלנו בצורה יעילה יותר אם אנחנו ממוקדים בדברים שיש סבירות גבוהה שיקרו.

כמובן שטבעי שיתעוררו מחשבות בנוגע לדברים שליליים שסיכוי נמוך שיקרו.

עם מעט תרגול, נוכל ללמוד לשים לב מתי אנחנו ממוקדים בדברים שליליים שנדיר שסיכוי נמוך ולהסב את תשומת הלב שלנו בעדינות בחזרה לדברים שבהם עדיף לנו להתמקד.

2. האם זה משהו שאני יכול לנקוט פעולה כדי להיערך אליו או להימנע ממנו?

ישנם דברים רבים שעלולים להשתבש עליהם אין לנו שום שליטה ממשית.

יחד עם זאת, יש דברים שייתכן שנוכל לטפל בהם באמצעות פעולה מוחשית.

אנחנו יכולים לבדוק את תחזית מזג האוויר לפני היציאה מהבית כדי לוודא שאנחנו לבושים בצורה חמה מספיק, למרות שאנחנו לא יכולים למנוע מהגשם לרדת.

3. האם הקדשת תשומת לב למחשבות האלה תסייע לי לפתור את הבעיה שלי?

כאשר הילד שלכם סובל מחום, פריחה או שפעת, התייעצות עם הרופא יכולה להביא תועלת רבה. ייתכן גם שיועיל אם תקראו מאמר באינטרנט ותאספו מעט מידע ממקורות שונים ותקבלו מספר חוות דעת שונות לגבי פתרונות אפשריים.

אבל לא תמיד מובן מאליו שהקדשת עשר שעות לקריאת אודות מחלות אפשריות באמת תספק מידע כפול (בכמות ובאיכות) מקריאה במשך חמש שעות, כמו שחושבים אנשים שמתמודדים עם פחד ממחלות.

4. האם אני מנסה לפתור בעיה או להימנע מחוסר וודאות?

 אנחנו דואגים בנוגע לדברים רבים מפני שאנחנו רוצים להפוך את העולם למקום וודאי.

 אבל כמובן שזה לא באמת אפשרי.

וככל שאנחנו מנסים למצוא וודאות בחוסר וודאות, ככה גוברים הסיכויים שנחווה מצוקה רבה יותר בעודנו חושבים על תוצאות שליליות אפשריות.

כאשר אנחנו מבחינים בדפוס הזה, אנחנו יכולים במקום זאת להתחיל לקבל חוסר וודאות ולהפנות את תשומת הלב שלנו לאזורים בהם יש לנו שליטה (לדוגמא, הפעולות שאנחנו בוחרים לנקוט)

5. האם עיסוק במחשבות ובדאגות שלי מקדם אותי לעבר המטרה שלי או מעכב אותי?

לעתים קרובות הדאגות שנדמה לנו שעוזרות לנו לעורר מוטיבציה או שעוזרות לנו להתכונן לפעילות שחשובה לנו למעשה משבשת את תהליך ההתכוננות שלנו.

פה טמון ההבדל הדק להפליא בין מחשבות שליליות ודאגות בניסיון להפגין ביצועים טובים יותר, לעומת דפוסי חשיבה שליליים או אמונות מגבילות שפשוט מעכבות אותנו ומונעות מאיתנו לתפקד על הצד הטוב ביותר.

6. האם נקיטת הפעולה תוסיף משמעות לחיי?

לפעמים, אפילו אם יש פעולה שייתכן שננקוט בתגובה לדאגה שלנו, הדבר עלול למנוע מאיתנ ולחיות את החיים שאנו רוצים לחיות.

לדוגמא, אם אנחנו חוששים שידחו אותנו, אנחנו יכולים להימנע מהאפשרות הזאת על ידי ביטול של דייט ראשון.

למרבה הצער, תגובה מהסוג הזה לדאגה עלולה למנוע מאיתנו ליצור חיבור רומנטי, למרות שהיפתחות לאחר וחיבור עם אחרים זה בדיוק מה שאנחנו מאמינים שישפר את איכות החיים שלנו.

פחד מדחייה הוא מחשבה נפוצה אצל אנשים רבים שנכנסים למערכות יחסים חדשות, כמו גם בקרב אנשים עם פחדים חברתיים.

זה נהיה בעייתי רק במקרים בהם הדאגה מובילה אותנו להימנע מפעולות שאנחנו חושבים שעשויות להועיל לנו. זיהוי הדפוס הזה יכול לעזור לנו לכוון את המודעות שלנו מחדש לעבר פעולה יעילה, למרות שהדאגות יתעוררו באופן טבעי.

לסיכום, הנה שש השאלות שיעזרו לכם להבדיל בין דאגה לפתרון בעיות

  • האם זה משהו שסביר שיקרה?
  • האם זה משהו שאני יכול לנקוט פעולה כדי להיערך אליו או להימנע ממנו?
  • האם הקדשת תשומת לב למחשבות האלה תסייע לי לפתור את הבעיה שלי?
  • האם אני מנסה לפתור בעיה או להימנע מחוסר וודאות?
  • האם עיסוק במחשבות ובדאגות שלי מקדם אותי לעבר המטרה שלי או מעכב אותי?
  • האם נקיטת הפעולה תוסיף משמעות לחיי?

 

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »