הנחות יסוד של נלפ – גוף ונפש הם מערכת אחת

כאשר מדובר על הנחות יסוד של נלפ , אין כל צל של ספק כי ההנחה לפי גוף-נפש הם שני היבטים של מערכת אחת היא אחת מהחשובות ביותר.

מחקרים פסיכולוגיים רבים הוכיחו שמה שקורה בגוף משפיע על הנפש, ולהפך.

פירוש הדבר שכאשר אנחנו חושבים מחשבות מסוימות – בין אם מחשבות שליליות ובין אם מחשבות חיוביות – הן משפיעות על הרגשות. הרגשות שלנו, בתורם, משפיעים על המחשבות שלנו, וכך הלאה. אם אדם חווה לחץ או חרדה בגוף, גם הנפש תחווה לחץ או חרדה, וזה יבוא לידי ביטוי בדיבור פנימי שלילי, מחשבות שליליות, רגשות שליליים וכדומה.

למעשה, מערכת היחסים בין הגוף לנפש חזקה כל כך, שבלתי אפשרי לשנות את האחד מבלי להשפיע על השני.

בעוד שבעבר התפיסה של גוף-נפש כמקשה אחת הייתה נחלתם הבלעדית של אנשי הרפואה האלטרנטיבית וחסידי ניו אייג', בימינו הקשר ההדוק בין גוף ונפש הוכח מדעית אינספור פעמים.

גוף ונפש כבר לא נתפסים כישויות נפרדות. סטרס כרוני, חרדה או טראומה עלולים להשפיע לרעה על המערכת החיסונית, ולפגוע בסף העמידות של הגוף למחלות. לפני תגלית מדעית זו, עיקר ההתמקדות של מטפלים היה בתסמינים הגופניים של המחלה.

כיום, לעומת זאת, מטפלי גוף נפש רבים נוקטים בגישה של רפואה הוליסטית, ומציעים טיפול הממוקד הן בתופעות גופניות והן בתופעות נפשיות.

הנפש משפיעה על הגוף, הגוף משפיע על הנפש

מחשבות משפיעות על הגוף במישרין. המחשבות שלנו משפיעות על דפוסי הנשימה, על המתח בשרירי הגוף, על מנח הגוף, על הבעות הפנים ועל הרגשות שלנו.

אם תחשבו עכשיו על משהו מצחיק במיוחד, ייתכן שתתחילו לצחוק בקולי קולות, ואולי אפילו לא תצליח להפסיק לצחוק. אם תזכרו באדם אהוב שנפטר, קרוב לוודאי שהעיניים שלכם יתמלאו בדמעות. כאשר אתם חושבים על אירועי עבר בהם חוויתם רגשות שליליים כגון פחד, חרדה או מתח, קרוב לוודאי שאתם חווים עוצמה מסוימת של תסמינים של חרדה כגון דפיקות לב, סחרחורת, זיעה קרה או תסמיני חרדה אחרים.

לגוף שלנו יש השפעה ניכרת על מצבי רוח ועל דפוסי התנהגות. כאשר אתם מרגישים עייפים ומותשים, קרוב לוודאי שתתקשו לחשוב בצורה צלולה ויעילה. כאשר אתם מתהלכים בעולם בגב זקוף, קרוב לוודאי שתרגישו ביטחון עצמי ותחשבו מחשבות חיוביות ומעצימות.

כיצד אפשר ליישם הנחות יסוד של נלפ הלכה למעשה?

הנחות יסוד של נלפ הן כלי מעשי שיכול ממש לאפשר לכם לחולל שינוי בחוויה שלכם.

בכל פעם שאתם חווים מצבים גופניים או נפשיים שליליים, אתם יכולים להתחיל לשנות אותם באמצעות יצירת שינויים ברגשות, שפת גוף או דפוסי חשיבה. לדוגמא, אתם יכולים להתחיל ליצור רצף של מחשבות חיוביות על ידי התמקדות בדברים בחיים שלכם עליהם אתם אסירי תודה, אתם יכולים לחשוב על האנשים שאתם אוהבים, על ההצלחות שלכם ואפילו סתם להיזכר במשהו מצחיק מהעבר.

ואפשר גם ליצור שינוי במצב הגופני-נפשי דרך הגוף, באמצעות טכניקות מדיטציה, הרפיה עמוקה, יוגה, ריצה, הליכה או כל פעילות גופנית אחרת שמעודדת רגשות חיוביים יותר. ובמצבים בהם אינכם יכולים לעסוק באחת מהפעילויות האלה, אתם יכולים פשוט להתחיל בלשנות את שפת הגוף: לזקוף את הגב ואת הראש, לנשום נשימות עמוקות ואיטיות, להעלות חיוך על השפתיים וכדומה.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »