הגדרות של פחד, חרדה ודאגות

במסגרת מאמר קצר זה, אציג בפניכם הגדרות קצרות של פחד, חרדה ודאגות.

לאחר הגדרה קצרה של כל אחד ממצבים נפשיים וגופניים אלה, אציג מספר דוגמאות להמחשה.

פחד

כאשר אנחנו מדברים על פחד, הכוונה היא מחשבות שליליות, רגשות שליליים ותחושות גופניות לא נעימות שבני אדם חווים בעודם ניצבים בפני איום. האיום יכול להיות סכנה גופנית או אפשרות לחוות דחייה חברתית. פחד יכול להיות בעל אחיזה במציאות ובהווה, או פחד מדומיין (חרדה לגבי העתיד).

דוגמאות למצבי פחד מסוגים שונים

  • אתם חוצים את הכביש ורואים אוטובוס מתקרב אליכם במהירות. אתם חווים דפיקות לב מואצות, נשימות מהירות, הזעת יתר או תסמיני פחד אחרים בגוף. חולפות לכם בראש מחשבות המתריעות בפניכם על סכנה, ואתם ממהרים להתרחק ממקור הסכנה.
  • אתם מזהים מישהו שצועק לעברכם משהו מעליב ומתקדם אליכם בצורה מאיימת. אתם מרגישים שהלחיים שלך מאדימות ושדם זורם לידיים ולרגליים שלכם, ואינכם בטוחים האם לברוח או להישאר במקום ולהגן על עצמכם (מה שנקרא "תגובת הילחם או ברח")
  • אתם נמצאים בסיטואציה חברתית שבה ייתכן שישפטו אתכם, למשל עמידה מול קהל, ואתם חווים את אותם תסמינים גופניים של פחד – דפיקות לב מואצות, נשימות מהירות, הזעת יתר וכדומה – ובנוסף על כך גם דפוסי חשיבה שליליים או קול פנימי ביקורתי שאומר לכם שאף אחד מתעניין במה שאתם אומרים או שכולם משתעממים ולא מקשיבים, ואתם חווים דחף לברוח.
  • אתם מדמיינים בצורה חיה סיטואציה שבה אתם נוטלים סיכון – כמו ראיון עבודה או דייט – ואתם חווים את אותן התחושות ואותן המחשבות שהייתם חווים אם ממש הייתם בסיטואציה.

חרדה

ישר קשר הדוק וישיר בין חרדה לבין פחד, אבל חרדה מתעוררת מתוך ציפייה לסיטואציה מפחידה. כלומר, פחד מהעתיד.

 לעתים קרובות חרדה מלווית בתחושות של כיווץ בשרירים או עוררות בגוף, וכן מחשבות שליליות לגבי כל מה שעלול להשתבש.

בדרך כלל חרדה גורמת לאדם לרצות להימנע מהסיטואציה או אפילו להיחשף לכל מה שמזכיר לו את הסיטואציה.

לפני ראיון, דייט ראשון או פעילות חדשה, ייתכן שתשימו לב שחולפות לכם בראש מחשבות שליליות בקצב מסחרר, ושאתם חווים דריכות בגוף מתוך ציפייה לכך שמשהו עלול להשתבש.

תגובות חרדתיות מסוג זה עלולים לגרום לכם לדחות את ההכנה לראיון העבודה (מה שמגביר את החרדה, כמובן) או לשקול את ביטול הדייט.

לחץ

תגובת לחץ היא תגובה שאנחנו חווים, בצורת מחשבות שליליות, רגשות שלילים ותחושות גופניות לא נעימות עקב חשיפה לטריגרים חיצוניים או פנימיים, מה שנקרא גורמי לחץ.

גורם לחץ יכול להיות משהו חיובי (מערכת יחסים חדשה או קידום בעבודה) או אירוע שלילי ולא נעים (מוות של בן זוג, התמודדות עם טראומה).

לחץ עלול להתעורר בתגובה למשהו שכבר קרה (התמודדות עם מחלה) או למשהו שעלול לקרות (האפשרות לפיטורים מהעבודה).

גורמי לחץ יכולים להיות אירועים פתאומיים או חד פעמיים (פחד ממבחן ספציפי או ויכוח עם בן משפחה) או חוויות מתמשכות (שהייה בארץ זרה, התמודדות עם אפליה).

כאשר אנחנו חווים תגובת לחץ, הגוף שלנו משחרר הורמוני לחץ במטרה לעזור לנו להתמודד עם לחץ בצורה יעילה. אבל אם אנחנו חווים לחץ כרוני, השינויים הגופניים האלה עלולים לגרום לנו נזק בריאותי. אירועים מפחידים, דאגות או חרדות עלולים לעורר תגובת לחץ.

דאגה

דאגות הן הרכיב הקוגניטיבי של חרדה, ולעתים קרובות דאגות עלולות להופיע אפילו זמן רב לפני אירוע מסכן בפוטנציה.

כאשר אנחנו טרודים בדאגות, לעתים קרובות אנחנו שואלים את עצמנו שאלות "מה אם". לעתים זה עשוי להיראות לנו כאילו שאנחנו פותרים בעיה, אבל מה שבעצם זקורה זה שאנחנו עוברים מבעיה פוטנציאלית אחת לבעיה פוטנציאלית אחרת, ומתקשים להתמקד במה שאנחנו כן יכולים לעשות כדי להתמודד עם המצב שקיים בהווה.

דוגמאות של דאגות טורדניות

בזמן שאני כותב את הטקסט הזה, אני ישואל את עצמי "מה אם אני לא מצליח להסביר את הרעיונות האלה בצורה ברורה מספיק?" "מה אם יחשבו שזה מטופש?"

בזמן שאתם נוסעים לעבודה, אתם עלולים למצוא את עצמכם חושבים, "מה אם בזמן הטיול שלה לחוץ לארץ יקרה לאימא שלי משהו?"

בזמן שאתם מנסים להירדם, אתם חווים נדודי שינה מפני שאתם חושבים שוב ושוב, "מה אם לא אצליח להתעורר מהשעון? מה אם יהיה מחר עומס בכביש ואני אאחר לפגישה שלי?"

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »