האם חרדה חברתית היא נבואה שמגשימה את עצמה?

 

נבואה שמגשימה את עצמה היא אמונה שבאה לידי מימוש במציאות, מפני שאנחנו מתנהגים כאילו שהיא כבר נכונה.

אם התופעה של חרדה חברתית (או כל חרדה אחרת, לצורך העניין) מוכרת לכם, אתם בוודאי יודעים ממקור ראשון של"נבואות" שלכם בהקשר של סיטואציות חברתיות יש נטייה להתגשם במציאות.

אנשים העסוקים בתחום של ניו אייג' מכנים לתופעה הזאת בשם "חוק המשיכה" (כפי שהוא מנוסח, לדוגמא, בספר "הסוד"), אך האמת היא שאין בזה שום דבר מסתורי.

אז איך נבואה שמגשימה את עצמה עובדת הלכה למעשה?

הציפייה שלנו לראות תוצאה מסוימת במציאות מעצבת את ההתנהגות שלנו – וההתנהגות שלנו מעצבת את האופן שבו אנשים אחרים תופסים אותנו.

כתוצאה מכך, אנשים אחרים מספקים לנו את המשוב ש"התכוננו" לקבל מלכתחילה, ואותו משוב למעשה מחזק את האמונה שבה אנחנו מחזיקים.

בתור דוגמא, תחשבו על הסיטואציה החברתית הבאה: קיבלתם הזמנה להשתתף באירוע חברתי בו אינכם מכירים את רוב האנשים. אם יש לכם אמונה מגבילה שאין לכם מיומנויות חברתיות הנחוצות על מנת לתקשר עם אנשים זרים, שתיצרו רושם ראשוני שלילי או שאף אחד לא ירצה לדבר אתכם, רוב הסיכויים שתגיעו לאותו אירוע חברתי עם תחושות של חרדה, חוסר ביטחון ודאגה.

תחושות אלה יבואו לידי ביטוי בהתנהגות שלכם, שקרוב לוודאי תהיה סגורה ולא בדיוק מזמינה.

כתוצאה מכך, רוב הסיכויים שאנשים יתקשרו אתכם עם פחות התלהבות מהרגיל, או שהם אולי אפילו יתעלמו מכם, מה שרק יחזק את האמונה שלכם שאין לכם מיומנויות חברתיות ושאתם פשוט לא מסוגלים ליצור קשר עם אנשים שאינכם מכירים.

כיצד אפשר לשנות את זה?

מפני שהציפיות והאמונות בהן אתם מחזיקים משפיעות על האופן שבו אתם תופסים את המציאות, וכתוצאה מכך על דפוסי החשיבה וההתנהגות שלכם, הדרך היעילה ביותר לשנות נבואה שמגשימה את עצמה היא לייצר נבואה חדשה, חיובית יותר, בצורה מכוונת.

נחזור לדוגמא של האירוע החברתי.

אם במקום להגיע לאירוע החברתי עם אמונה שאין לכם מיומנויות חברתיות ושאתם נידונים להשתעמם בבדידות במשך כל הערב אתם תגיעו לאירוע חברתי עם אמונה מעצימה שאתם יודעים ליצור קשר עם אנשים חדשים בקלות ועם ציפייה להכיר חברים חדשים, קרוב לוודאי שזה יבוא לידי ביטוי בהתנהגות שלכם – אתם תפגינו ביטחון עצמי, חוש הומור, כריזמה ותהיו פתוחים בתקשורת שלכם עם אחרים. בתגובה לכך, רוב הסיכויים שאנשים יגיבו לגישה הפתוחה והידידותית שלכם, ובסופו של דבר אכן תכירו אנשים חדשים.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »