דפוס חשיבה מתפתח

את המושג דפוס חשיבה מתפתח טבעה הפסיכולוגית קרול דווק, שבספרה "כוחה של נחישות" ערכה את ההבחנה בין הלך רוח של צמיחה לבין הלך רוח מקובע.

הלך רוח, או מיינדסט, הוא למעשה הבסיס אשר עליו יושבות כל המחשבות והאמונות שלנו. הוא הקרקע שמתוכה צומחות הפרשנויות שלנו לגבי המציאות שבה אנחנו חיים, היכולות שלנו, המטרות שלנו.

בתור מטפל נלפ, אני כל הזמן מבחין באותן אמונות מגבילות של אנשים, באותם דפוסי חשיבה שליליים שמעכבים אותם ומונעים מהם להשיג את המטרות שלהם.

במסגרת טיפול NLP, אחת מהמטרות שלי במפגשים הראשונים היא ללמד את הלקוחות שלי לאמץ דפוס חשיבה מתפתח, על מנת שתהליך השינוי שהם יעברו יהיה הרבה יותר קל, יעיל ומהנה עבורם.

כעת ברצוני לסקור בפניכם מספר דוגמאות של הלך רוח של צמיחה, או מה שנקרא דפוס חשיבה מתפתח.

אף פעם לא מאוחר מדי ללמוד

בניגוד לפתגם העממי הנפוץ "אי אפשר ללמד כלב זקן טריקים ישנים", בשנים האחרונות הולכות ומצטברות ראיות שאינן משתמעות לשתי פנים המוכיחות שלמעשה ההפך הוא הנכון. 

אנחנו לעולם לא מפסיקים ללמוד ולהשתנות. בעוד שבעבר חשבו שהמוח מתקבע במבנה שלו כאשר האדם מגיע לשנות העשרים לחייו, כיום אנחנו יודעים מעבר לכל צל של ספק שהמוח שלנו גמיש מעצם טבעו, מה שאומר שתמיד יש לנו את היכולת ללמוד ולהשתנות מתוך החוויות שאנחנו חווים.

אדם בעל דפוס חשיבה מתפתח מאמין שהוא אף פעם לא מבוגר מדי מכדי ללמוד משהו חדש. 

אדם בעל דפוס חשיבה מקובע, לעומת זאת, מאמין שבתור אדם מבוגר מה שהוא כבר יודע והיכולות שכבר יש לו מקובעות.

כמובן שהאדם בעל דפוס החשיבה המקובע כלל לא ינסה ללמוד משהו חדש, ולכן יוכיח לעצמו שהוא "צודק", בעוד שהאדם בעל דפוס חשיבה מתפתח לכל הפחות ינסה (וקרוב לוודאי שגם יצליח, הודות לגמישות של המוח).

זו כוחה של נבואה שמגשימה את עצמה.

דפוס חשיבה מתפתח – זה בסדר להיכשל, ככה לומדים

בתור מטפל נלפ, יש לא מעט הנחות יסוד NLP שעמן אני מתחבר ושאני מקפיד ללמד את הלקוחות שלי, במטרה לעזור להם להתחיל לפתח הלך רוח של צמיחה.

אבל מבין כל אותן הנחות יסוד NLP, אני חושב שאחת החשובות ביותר היא הנחת היסוד שאומרת "אין כישלון, יש רק משוב".

אנשים עם הלך רוח מקובע פוחדים מכישלון, הם סולדים ממנו. אך המציאות היא שהדרך הטובה ביותר ללמוד היא לנסות, להיכשל, ללמוד מהמשוב ולנסות שוב.

אנשים עם הלך רוח מקובע בדרך כלל חווים פחד מכישלון, וזה למעשה מה שמגביל אותם ומונע מהם לנסות מלכתחילה (זו דוגמא קלאסית נוספת של נבואה שמגשימה את עצמה).

חלק מהמטרה של אימוץ דפוס חשיבה מתפתח, היא ללמוד איך להיכשל בצורה יעילה, על מנת שיהיה ניתן להפיק את הלקחים והשיעורים אשר בסופו של דבר יובילו אתכם להצלחה.

אם תאמצו הנחת יסוד NLP שאומרת "אין כישלון, יש רק משוב", ההצלחה שלכם בלתי נמנעת, זה רק עניין של זמן.

דפוס חשיבה מתפתח – ביקורת בונה עוזרת לי לצמוח ולהשתפר

אנשים רבים מתקשים להתמודד עם משוב שלילי.

ובצדק, אף פעם לא נעים לשמוע מאנשים שלא פעלנו נכון או שנכשלנו. 

וגם במקרים שבהם מאחורי הביקורת ישנה כוונה חיובית, לרוב האנשים קשה להתמודד עם ביקורת, והם בו במקום נכנסים למצב של מגננה.

והדבר נכון במיוחד לאנשים שמקשרים בין היכולות שלהם, או המקצוע שלהם, לבין הזהות שלהם. הם מרגישים מותקפים באופן אישי.

כיצד תוכלו לגבש דפוס חשיבה מתפתח בהקשר של התמודדות עם ביקורת?

  1. תבחנו את המשוב – תסתכלו על המשוב שאתם מקבלים בתור מידע טהור, ממש כאילו שאתם מדענים שבוחנים נתונים ללא שום מעורבות רגשית. תסתכלו על עצמכם מהצד, דרך העיניים של האדם שהעביר הביקורת (מה שנקרא במסגרת שיטת NLP "עמדה שנייה") ותבחנו את הסיטואציה מחדש.
  2. תשאלו שאלות – לאחר שבחנתם את הנתונים, תשאלו שאלות מתוך סקרנות אמיתית, במטרה לאסוף מידע חדש. תזכרו שככל שיהיה לכם מידע איכותי יותר, ככה תוכלו לבחון את הביקורת עם ראש פתוח יותר, ולהגביר את הסיכויים שתפיקו תועלת מהמשוב. תיקחו חלק פעיל בקבלת המשוב.
  3. תודו על המשוב – יש לא מעט הנחות יסוד NLP שמסייעות לנו לשמור על ראש פתוח בזמן קבלת ביקורת, אבל קרוב לוודאי שבהקשר זה החשובה ביותר שבהן היא הנחת היסוד שאומרת "מאחורי כל התנהגות יש כוונה חיובית". לכן חשוב שתבינו שקרוב לוודאי שהאדם נותן לכם את המשוב על מנת לעזור לכם להשתפר.
  4. תתכננו לקראת העתיד – איך תוכלו להשתמש במשוב שקיבלתם ובמידע שאספתם על מנת לשפר את הביצועים שלכם בפעמים הבאות?
  5. תציבו מטרות – תחשבו על דרכים בהן תוכלו ליישב את המשוב שקיבלתם בצורה מעשית, ותבדקו האם עליכם לרכוש מידע חדש או לשפר מיומנויות על מנת שתוכלו ליישם את המשוב הזה, ותציבו מטרות בהתאם.

דפוס חשיבה מתפתח – אני אדם שאוהב ללמוד ואמשיך ללמוד כל חיי

אנשים עם דפוס חשיבה מקובע מאמינים שהם קיבלו את כל ההשכלה הנחוצה להם ברגע שהם סיימו את לימודיהם המקצועיים.

אנשים עם דפוס חשיבה מתפתח, לעומת זאת, מאמינים שאין גבול ליכולת שלהם להתפתח וללמוד מאנשים אחרים – בין אם בתחום המקצועי ובין אם בתחום הבין אישי – ולכן הם מקפידים ללמוד מהסביבה הקרובה שלהם, מספרים, מהרצאות, מאנשי מקצוע וכיוצא באלה.

כאשר אדם נחוש בדעתו בחשיבות של לימודים, בין אם רשמיים ובין אם לא רשמיים, הוא למעשה מציב את עצמו על המסלול הבטוח לשיפור תמידי בחיים האישיים והמקצועיים שלו.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »